Klasické krosové kolo se možná v posledních letech ocitlo maličko ve stínu všech možných gravelů či e-biků, ovšem ne právem. Pro běžné cykloturisty, kteří se chtějí pohybovat vlastní silou, se stále jedná o jedno z nejlepších řešení nabízející komfort, dostatečnou odolnost i terénní prostupnost. Domácí 4Ever je v této kategorii tradičně silný a naším testem prošel druhý nejvýše postavený kros Energy Disc. Ve většině ohledů je skoro totožný s topmodelem Credit Disc a má-li kupující v plánu investovat do kola částku kolem patnácti tisíc korun, má u 4Everu z čeho vybírat. Je jen na zvážení, zda si něco málo připlatit za měnič Deore, dálkový lockout vidlice a pár dalších více či méně maličkostí, či zda se spokojit se spolehlivě fungujícím Aliviem nebo páčkou lockoutu na vidlici. Energy Disc je nabízen ve dvou různých barevných kombinacích a rovněž ve verzi bez dodatku „Disc“, s klasickými V-brzdami.
Základem kola je duralový rám ze slitiny 6061, jenž se řadou konstrukčních prvků překrývá se sportovními MTB modely. Výrazné jsou použité profilace trubek nabízející vysokou torzní tuhost rámu i nezbytnou designovou atraktivitu. Mohutný pagodovitý průřez spodní trubky se vpředu díky hydroformingu značně rozšiřuje a skoro plynule napojuje na kónickou hlavu, byť označení kónická není úplně přesné, neboť krosové 4Every samozřejmě používají standardní integrovaná ložiska průměru 1 1/8“. Prvek, který je opět dobře známý z MTB, představuje hodně zploštělá horní trubka, jejíž profil se směrem vzad ještě dále snižuje, aby přecházel do podobně zploštělých sedlových vzpěr zadní stavby. Jedná se o detail za prvé opět atraktivní a za druhé aspoň v omezené míře navyšující schopnost pohlcovat otřesy od nekvalitního asfaltu či lehčího terénu.
Jako osvědčenou klasiku označíme provedení zadních patek či průřez řetězových vzpěr, stejně jako vnější vedení lanek řazení i hadice zadní brzdy. V patnáctitisícové kategorii by asi bylo zbytečné hledat integrované bovdeny a mechanici budou za jednoduchost radši.
Rovněž použitá geometrie je osvědčenou klasikou, neboť nabízí zcela nezbytnou jízdní stabilitu, kterou budeme o to více potřebovat, pakliže kolo pro letní prázdninové putování ověsíme sestavou nosičů a brašen. Stejný důraz byl logicky kladen také na pohodlí jezdce, vyplývající z nepříliš dlouhého předního trojúhelníku i použitého slopingu, jenž připomíná spíše kategorii sportovních horských kol. Vedle vzpřímené pozice, doslova vzorně komfortní a zajištěné také několika centimetry podložek pod představcem, oceníme daný sloping taktéž při nalézání na kolo či slézání dolů. Zkrátka kdykoli zastavíme, můžeme se bez obav a s dostatečnou rezervou mezi naším rozkrokem a horní trubkou postavit obkročmo nad rám.
Komfortní jízdní pozice a exemplární ochota držet přímý směr zde ovšem nejsou v rozporu s ovladatelností – v tomto ohledu je vše namícháno přesně tak, jak si běžný cykloturista nejspíš bude přát. Kolo je na jednu stranu absolutně nezáludné, na tu druhou však zatáčí přesně tak, jak po něm v daný okamžik chceme, takže k jízdnímu projevu nelze mít připomínky.
S minimální ovládací silou
Je radost pozorovat, jak se během let vývoje i u cenově dostupných komponentů výrazně snížily ovládací síly nutné k řazení či brzdění. Jako to výrobci řeší u dětských kol či dámských modelů, tak podobně lehce lze obsluhovat testovaný 4Ever. Dvojpáčka řazení s příjemným krokem jde velmi snadno nejen u řazení vzadu, ale i při práci přesmykače, a to zde ani nemusí být použita „berlička“ typu Side-Swing. Výhodou je v tomto ohledu rozhodně použití klik Shimano, které nejenže zajistí velmi kultivovanou změnu převodu, ale i její bezhlučnost. Navíc převodový rozsah se skladbou převodníků 48-36-26 je přímo vzorový, a to i v případě, kdy na kolo nasedne jezdec libující si v extrémně těžkých převodech, kterých mezi běžnými cykloturisty není zase až tak málo.
Také práce kotoučových brzd Shimano MT201 byla spolehlivá, s více než dostačujícím výkonem a ideálním dávkováním, které bude opět vyhovovat i méně zkušenému občasnému jezdci. Ostatně, ještě před nějakými deseti lety bychom nečekali, že kros s patnáctitisícovou cenovkou bude brzdit takto propracovanými kotoučovkami, což ovšem platí i o mnohých dalších komponentech.
Vidlice Suntour NEX HLO je v dané kategorii oblíbeným, servisně zcela nenáročným odpružením. Jak už bylo zmíněno, na rozdíl od výše postaveného modelu Credit Disc zde máme k dispozici „pouze“ klasickou páčku uzamykání vidlice na korunce – byť by páčka mohla být o něco větší, její chod je opět velmi lehký, podobně jako chod řazení či brzd. Dokonce i samotná práce vidlice nepůsobí nijak nekultivovaně a citlivost z kraje kroku byla až překvapivě slušná, což v dané třídě ne vždy platí. Podobně se nám líbila také kola s center-lockovými náboji Shimano, které 4Ever preferuje na drtivé většině svých modelů. Na velmi pevných ráfcích Mach1 630 Disc najdeme obuty pláště Impac Tourpac. Obutí nám vyhovovalo ideálním odvalováním na asfaltu a současně o něco měkčí směsí nabízející velmi dobrou adhezi na prakticky jakémkoli podkladu, tedy i mimo obligátní asfalt. Také tlumení otřesů bylo díky šíři plášťů 47 mm i jejich měkkosti výborné.
Z detailů musíme pochválit příjemný tvar gripů, dále super pohodlné sedlo, a sice pohodlné i při celodenní jízdě (!), a nakonec také 400 mm dlouhou sedlovku, která je v dané kategorii opět hodně nadstandardní. Ale na konec se vraťme od detailů opět k celku. Při celkové hmotnosti 14,3 kilogramu v prostřední velikosti 18,5“ působil Energy Disc pocitově spíš lehkonoze a prolínalo se to i se zmíněnými nízkými ovládacími silami řazení, brzd a všeho dalšího. Prostě příjemný kros!
Rám: ALU 6061
Vidlice: Suntour NEX HLO
Kliky: Shimano FC-TY501, 48-36-26
Brzdy: Shimano MT201, 160 mm
Řazení: Shimano SL-M3000, 3x9
Přehazovačka: Shimano Alivio
Přesmykač: Shimano FD-M370
Kazeta: Shimano CS-HG201, 11-36 (9)
Náboje: Shimano TX505
Ráfky: Mach1 630 Disc
Pláště: Impac Tourpac, 47 mm
Řídítka: 4EX sand blasted
Představec: 4EX sand blasted
Sedlovka: 4EX sand blasted
Sedlo: Selle Royal
Hmotnost: 14,3 kg (vel. 18,5“)
Cena: 14 990 Kč
Kolekce Author 2021 přinese úplně novou rámovou platformu elitních karbonových hardtailů a my jsme jeden z prototypů, jmenovitě model…
Karbonový hardtail Sonora je ryzím závoďákem. Cílem tady byl dokonalý přenos energie, k tomu připočtěme příkladné vedení přímého směru, ale…