Loni jsem z produkce značky Wend Wax testoval jejich růžový vosk na řetěz, kde jsem si sice pochvaloval vynikající odolnost vůči nalepování nečistot, ale aplikace hustého vosku nebyla zrovna nejrychlejší. Odpovědí na snazší ošetření řetězu voskem je mazivo Wend Wax-ON Liquid Lube, které je tekutou variantou na bázi přírodního vosku s jednoduchou aplikací kapátkem.
Tekutý vosk ve mně sice vzbuzuje představu způsobu odstraňování porostu z dámských lýtek, kdy jsem jako chlapec toužil vyzkoušet, zda to bolí a matka mi tedy nanesla trochu vosku na ruku, přiložila papírový proužek a škubla. Ano, bolí to a úsměvy voskem se depilujících modelek dodnes považuji za falešné, nicméně aplikace vosku od Wend Wax nebolí. Tedy pokud nehledáte nejlevnější mazivo a 135 korun za 15ml lahvičku vám nepřijde trochu moc. Velké 120ml balení ale stojí 422 korun, což je několikanásobně výhodnější.
Mazivo hustší tekuté konzistence se jednoduše aplikuje kapátkem na dokonale vyčištěný řetěz, takže jsme jej předtím sundali vyprali a vysušili, aby byl efekt maximální. Stačí nanést mazivo na články, několikrát protočit klikami a současně při tom prsty mazivo rozetřít po článcích, aby se více natlačilo dovnitř. Na rozdíl od tužšího vosku není nutné vpravovat jej do článků prsty tak pracně nebo nahřátím, tady vše docela slušně zateče dovnitř a řetěz je následně kompletně bílý. Tedy i kladky a zuby převodníku jsou bílé až do okamžiku, než vosk zaschne, což bylo do deseti minut. Žádné otírání hadříkem, jen protočit klikami se zatuhlým mazivem, abychom řetěz „rozhýbali“, protože vosk v podstatě lehce zatuhne a články řetězu spojí. Prvních třicet kilometrů v terénu byl chod řetězu naprosto tichý a hladký, byť musíme uznat, že klasické olejové mazivo dokázalo pohyb řetězu mezi pastorky trochu víc „vyhladit“. Nicméně kaluže i bláto v lokalitě Trutnov Trails nezvládly během prvního testu mazivo vyplavit a povrch řetězu nevyžadoval v podstatě očistu, protože se na něj nic nenalepilo a kontrola ukázala jen ostré „úlomky“ vosku na plátcích řetězu. Dalších třicet kilometrů v místy mokrém terénu pak ke konci začalo informovat o lehkém vytlačení vosku z čepů nepatrným ševelením řetězu, ale to se jen minimálně zvyšovalo ještě dalších dvacet kilometrů, než jsme se rozhodli řetěz přetřít hadříkem a domazat. Tekutý vosk tak absolvoval osmdesát kilometrů v místy mokrém terénu a prokázal vynikající účinnost proti nalepování nečistot. Ševelení řetězu bylo sice na konci testu znatelné, ovšem proti řetězu s vyplaveným olejovým mazivem to bylo mnohem tišší. Jde tedy o to, co uživatel preferuje, zda ulepenější naolejované pastorky i řetěz, ale trochu hladší řazení nebo skoro čistý „navoskovaný“ komplet pohonu s nepatrně ostřejším zvukovým projevem při řazení.
(už)
Abychom byli přesnější, nejde o moment strávený s nějakým produktem značky Topeak, ale o dotahovací moment, jehož přesné hodnoty v rozmezí…
Tento multiklíč je doslova klasikou, bez zásadnější změny jej prestižní výrobce nabízí snad patnáct let. A upřímně, jakákoli změna by zde…