Vidět dnes na kole barevný řetěz není nic neobvyklého, hlavně v případě freestyle kol nebo městských „fixies" s pevným převodem. Ovšem i pro horská či silniční kola se tato módní záležitost začíná objevovat ve větší míře. Zásluhu na tom má výrobce řetězů, značka Taya.
Řetězy této značky jsou v bikingu známé už od jeho raných let a jejich rychlospojka byla na světě dřív, než s vlastní variací přišel Sram. Jestliže se zdá, že na řetězu toho není moc co vymyslet, pak právě drobné detaily a hlavně povrchová úprava odlišují jednotlivé výrobce a jejich produkty. Když v roce 1999 otevřela Taya svoji novou továrnu Tebolon, zaměřila se hlavně na možnosti speciálních povrchových úprav řetězů proti korozi. Jejich GST (Greener Surface Treatment) je speciální povrchová úprava materiálu, ekologicky méně náročná při výrobě, ale přitom velice efektivní při ochraně proti korozi. Zatímco obyčejný poniklovaný řetěz vydrží při testu sprejování slanou vodou 45 hodin, řetěz Taya s GST úpravou by měl vydržet až tisíc hodin.
Další technologií je DHT (Diamond Hard Tech), tedy extrémně tvrdá povrchová úprava zaručující mnohem vyšší odolnost řetězu vůči opotřebení. Ta je aplikovaná u některých řetězů buď v nejtvrdším provedení na celý povrch, nebo v o něco méně tvrdé verzi na nejvíce namáhané části článků.
Poslední vychytávkou je technologie barevných řetězů díky teflonové povrchové úpravě. Lze mít jak celobarevný řetěz pro pohon bez řazení, tak jen barevné vnitřní články pro řadicí systémy. Lahůdkou jsou určitě řetězy kombinující barevné články podle národních barev.
Dost ovšem představování značky, přejděme k praktickému testu, do něhož jsme dostali řetěz Taya Deca-101 (UL), tedy desetirychlostní řetěz s dutými čepy a otvory odlehčenými vnitřními i vnějšími bočními plátky. Tento model má DHT vrstvu pouze na nejnamáhanějších částech, speciální úkos vnějších hran a vyrábí se i ve zlatém nebo stříbrno/barevném provedení. Hmotnost řetězu v délce 114 článků (145 cm), tedy již zkráceného pro devětadvacetipalcový full s trojpřevodníkem, je 260 gramů. Součástí je samozřejmě rychlospojka, podobná té od sramu, ovšem s jedním otvorem kruhovým a druhým s elipsou pro zacvaknutí. Montáž spojky je celkem jednoduchá a v podstatě se neliší od sramového provedení, snad jen tím, že jde na rozdíl od té konkurenční o něco lehčeji zajistit. Kdo by spojku ztratil či poškodil, má v balení k dispozici ještě jednu.
Pohyb řetězu na nové kazetě byl v podstatě bez jakéhokoliv problému, takže kompatibilita je zaručena a obavy ze samovolného přeřazení či nesouhry s ozubením jsou zbytečné. Nový řetěz ukázal při kontrolním měření na jedenácti článcích namísto běžných 132,2 mm délku 131,8 mm, a náš padesátikilometrový test byl jen prvotní zkouškou funkčnosti řazení, kompatibility a výdrže spojky. Dál už tento řetěz poputuje na kolo testera, který jej bude trápit celou sezónu, a s výsledkem dlouhodobého testu, zaměřeného jak na odolnost vůči opotřebení, tak i třeba rzi, vás určitě seznámíme.
(už)
Ne všechny bikerky jsou tak vysoké, aby jim devětadvacítka přesně padla, natož slušela. Novinka Rock Machine Camile na kolech 650 b je tak…
Povolit příliš dotažený nebo téměř zarostlý pedál v klice je občas oříšek a je k tomu zapotřebí kromě znalosti správného směru povolování,…