Zkuste si vyjet na svém biku do lesů bez nářadí v kapse nebo brašničce. Jakmile vaše kolo zjistí, že jste nepřipraveni na mechanickou pohromu, určitě se vám "odmění" nějakým problémem. A řešit technické problémy na kole znamená mít k jejich řešení příslušné nářadí. Většinou nepotřebujete nic speciálního. Nějaký ten imbus, nýtovač, montpáku a centrklíč. To by mohlo stačit na vyřešení většiny běžných závad. A pokud nestačí, tak máte v kapse telefon a vaše milá jistě ihned nastartuje vozidlo, aby vás ze spárů problémů odvezla do tepla domova.
Když jsme si od dovozce značky Birzman zapůjčili multiklíč Feexman 12 (dvanáctka značí počet obsažených nářadíček, vyrábí se ještě varianta 4, 5 a 10), tak už po vybalení jsme byli nadšeni. Především nízkou hmotností, skladností, kterou bychom nazvali "placatost", a designem. Klíč šel okamžitě na váhu, kde se na displeji ukázalo 106 gramů. Znamená to, že kapsa dresu se vám nebude nepříjemně prověšovat. Ale vy si určitě dáváte multiklíč do brašničky, většinou pod sedlem. V tomto případě se projeví již zmíněná nádherná "placatost", která umožní vynikající skladnost, neboť podobný klíč se ukládá na smotanou náhradní duši.
Když si podrobně multiklíč prohlédnete, je jasné, že u Birzmanů při jeho vývoji mysleli především na hmotnost. Tělo multiklíče je duralové a z duralu jsou dokonce i stahovací šrouby, které drží klíč pohromadě. A konstruktér, který na konstrukci klíče pracoval, zašel dokonce tak daleko, že imbusové klíče č. 5, 6 a 8 předepsal a nakreslil jako duté. Duralová je i montpáka na pláště, která je současně i tělem nýtovače. A to už jsme vlastně přešli k popisu vybavení multiklíče. Ke zmíněným ještě doplníme další a menší imbusy č. dva, dva a půl, tři a čtyři. Nechybí ani torx 25. Přehazovačku si seřídíte plochým šroubovákem a vedle něj je samozřejmě křížový šroubovák. Někomu možná chybí centrklíč, ale rozmanitost niplů u dnešních zapletených kol je tak široká, že ten si raději každý pořídí podle své potřeby. Absenci centrklíče zcela chápeme.
Možná čekáte nějaký test životnosti. V případě multiklíče sledovat, jestli vydrží tisíc nebo pět tisíc zatížení, je nesmysl. Multiklíč není určen na běžnou práci, ale pouze na občasné využití tehdy, když nemáme po ruce klasické nářadí, se kterým se pracuje mnohonásobně lépe, nebo stojíte se slzami v očích uprostřed lesa, protože máte problém. Přesto, abychom uspokojili žádostivce o test životnosti, tak jsme s dutou pětkou a šestkou imbusem provedli po stovce silného utažení a opětovného povolení. Samozřejmě, že klíče přežily. S klidným svědomím si ho můžete pořídit i do vaší miniaturní domácí dílničky, jestliže vám nebude vadit poněkud lehká nemotornost s podobným nástrojem (nemotorné jsou většinou všechny multiklíče) pracovat. Takže zklameme milovníky dramatů a nositele neštěstí. Kvalitní chrom-vanadiové nástroje totiž nikoho nenechají na pochybách.
Klíč není levný, zaplatíte za něj kolem jedenácti stovek, ale s ohledem na jeho užitné vlastnosti, kvalitu a hmotnost po něm jistě sáhne nejeden i velmi náročný cyklista.
Nám se líbil. Patří mezi ty věcičky, které si i po napsání testu necháte ještě nějaký ten den ležet na pracovním stole u monitoru vedle fotografie vaší nové mladé milenky a zálibně se na něj občas mrknete.
(kany)
Udělat multiklíč tak, aby byl funkční a přitom vypadal naprosto jinak, dokonale a v podstatě by jej bylo možné i vystavit mezi poháry…
U značky Crankbrothers jsme si zvykli, že se snaží věci dělat jinak než ostatní výrobci. Stačí se podívat na nášlapné pedály Eggbeater,…