Dny se nezadržitelně krátí a milovníkům dlouhých vyjížděk nebo těm, kteří i na podzim a v zimě dojíždí do práce na kole, nezbyde nic jiného, než opět nasadit na kolo svítilnu.
Představíme vám vysoce kvalitní a sofistikované přední svítidlo od firmy Fenix, model BC30R. Na svítilně rozhodně upoutá OLED displej na horní ploše, který zobrazuje stav nabití baterie, respektive dobu, po kterou svítilna bude ještě svítit intenzitou podle zvoleného stupně, který se nám zobrazuje také. Stupňů máme k dispozici šest. Čtyři hlavní, odstupňované od nejslabšího po nejsilnější. Tyto čtyři měníme stisknutím jednoho z dvojice tlačítek označených minus nebo plus. Dále jeden s přerušovaným svícením. Poslední, šestý, aktivujeme přídavným tlačítkem uchyceným na řídítka (nastavíme si ho do blízkosti palce) a spojeným se svítilnou kabelem do USB portu. Jedná se o jakousi světelnou houkačku, při které aktivujeme svítilnu na nejvyšší výkon.
Svítidlo je osazeno dvojicí nejmodernějších LED Cree XM-L T6 s teplejším odstínem světla. Výrobce udává jejich životnost až 50 000 hodin. Používá nově vyvinutou technologii dvojitého směrování světla Dual Distance Beam Systém, který vytváří jednak hlavní světelný kužel s dlouhým dosvitem, a současně osvětluje i širší okolí před kolem. Uvnitř svítilny je vestavěný li-ion akumulátor s kapacitou 5200 mAh, který dobíjíme kabelem přes USB port. Samozřejmostí je ochrana proti vodě standardu IPX-6, což představuje ostřikování silnými proudy vody ze všech směrů.
Co nám řekla praxe?
Svítilny je vždy zajímavé testovat. Zvláště tyto velice moderní. Fenix jsme upnuli na řídítka pomoci jednoduchého držáku, který je součástí balení. Nejvíce nás samozřejmě zajímal výkon svítilny a doba svícení na jednotlivé stupně. Výrobce udává, že nejnižší, první stupeň (Eco), má výkon 100 lumenů a dobu výdrže baterie 22 hodin, dvojka 200 lumenů/12,7 hodin, trojka 500 lumenů/3,75 hodin a nejvyšší stupeň 1000 lumenů a 1,2 hodiny svícení. Samozřejmě jsme poprvé vyzkoušeli nejvyšší intenzitu. Po zapnutí v neosvětlené ulici ji doslova rozzářilo neuvěřitelně silné světlo a světelný kužel končil kdesi v dáli. Kdo něco podobného ještě nikdy neměl v ruce, musí ho doslova šokovat, jak taková malá věc dokáže prostor před ním osvítit. Při jízdě bylo nejlepší sklopit svítilnu tak, aby střed hlavního kužele byl někde mezi osmi až patnácti metry před námi. To je optimální nastavení i pro velmi rychlou jízdu, aby se dobře a včas dal číst terén nebo nerovnosti na silnici. Ani se nám nechtělo přepínat na nižší stupeň. Ale i nižší stupeň tři nabízí velké množství světla, s nímž vidí cyklista výborně. Dokonce i přímo těsně před kolem pod řídítky (to se týká samozřejmě všech čtyř stupňů), což způsobuje již uvedené dvojité směrování světelného kužele. Dvojka byla tak na hraně, co bychom asi použili s ohledem na viditelnost, a první, nejmenší Eco stupeň se nám zdál s ohledem na nejvyšší tři módy doslova trapný. Ale bylo to samozřejmě tím, že nás poprvé překvapilo osvětlení na plný výkon. Namlsali jsme se. Rozhodně ale lze i první stupeň na běžnou jízdu použít. Otázkou je proč, když můžeme svítit více. Pouze snad z důvodu šetření energie. Kapitolou samou pro sebe je zapnutí módu Burst, který se použije, pokud se řítíme náročným terénem a chceme zapnout světelnou „forsáž“, abychom si terén ještě lépe přečetli. Nebo na sebe upozornili, třeba automobil. Svítilna zvýší výkon z tisíce na tisíc šest set lumenů a silné světlo doslova zruší poslední zbytky pochybností, že bychom něco neměli při jízdě dokonale osvětlené. Ale procesor nám to dovolí jen na dvacet sekund. Výkon je tak velký, že chrání sám sebe, aby se nezlikvidoval přehřátím. Při tomto obřím výkonu dosahuje podle výrobce světelný kužel až do vzdálenosti 125 metrů. Neznáme metodiku měření (kolik lumenů na jakou vzdálenost), neměřili jsme to, ale praxe nám napověděla, že to je reálný údaj. V každém případě si musíte dávat pozor, kam svítilna míří, protože jinak budete oslňovat protijedoucí auta.
Vyzkoušeli jsme samozřejmě i výdrž baterie na nejvyšší dva stupně. Nutno pochválit výrobce, že ve svých materiálech dává seriózní informace, které sedí se skutečností. Svítili jsme hodinu a čtvrt (nejvyšší stupeň) a tři a půl hodiny (druhý nejvyšší stupeň). Je však potřeba brát na zřetel, že v zimě venku se doba samozřejmě sníží, jako u všech svítilen. Výkonu baterií zima rozhodně nesvědčí.
Svítilna je tedy výborná, a každý, kdo potřebuje jezdit za šera nebo za tmy, by asi po ní natáhl ruku. Jen se samozřejmě musí podívat na cenovku. Nelze čekat, že něco takového bude za pár korun. Dáte za ní bez koruny čtyři tisícovky. A sami se už musíte rozhodnout, jako v mnoha dalších případech, jestli chcete opravdu funkční Hi-end věcičku, která je vysoce funkční a rozhodně přispěje k vaší bezpečnosti. Víte dobře, že pohybovat se v šeru nebo ve tmě na kole nebývá zrovna jednoduché. A když si svítilnu pořídíte, asi vás s ohledem na její kvalitu a výkonnost nepřekvapí přiložená cedulka v balení, že byla oceněna prestižní cenou ISPO Gold Winner Award na veletrhu ISPO 2015/2016.
(kany)
Se světly s dobíjením pomocí USB konektoru se v poslední době doslova roztrhl pytel. Je to logické, jednoduché nabíjení z osobního počítače…
Posedmé vám zprostředkováváme 200 slevových akcí vybraných maloobchodů, ve kterých naleznete kola za ceny více než příjemné. V nabídce si…