Maličké přední světlo, ale současně výkonné, hodně odolné (IP65) a s vyjímatelným nabíjecím akumulátorem. Takhle bych jedním souvětím popsal testovanou svítilnu od značky Author a shrnul vše podstatné, jenže to by nebylo fér. Quantum s hliníkovým tělem měří jen 83 mm na délku a má v nejsilnějším místě za optikou 30mm průměr, takže opravdu malé provedení a společně s plastovým držákem na řídítka váží 100 gramů. Držák se upevňuje na řídítka gumovým poutkem, v balení jsou dvě velikosti, takže zvládl i 35mm průměr řídítek a samotná svítilna se do držáku jednoduše nacvakne shora. Dosedne na gumovou protiskluzovou vložku, kdy stejná je i zespodu vůči řídítkům a tuhé boční stěny svítilnu spolehlivě drží. Kdo by se bál nechtěného uvolnění z držáku, může využít pojistnou šňůrku, která je rovněž součástí a funguje stejně jako pojistná šňůrka k řídítkům třeba u navigací.
Montáž na řídítka tak byla blesková, lze ještě dokoupit adaptér pro uchycení do GoPro držáku třeba na přilbu, ale ten jsme neměli. Svítilna v ceně 595 korun se nabíjí přes USB-C konektor krytý gumovým víčkem na spodní straně, horní strana pak patří hlavnímu spínači a trojici indikačních diod kapacity 1100mAh/3,7V akumulátoru. Stiskem spínače se světlo zapne v nejsilnějším režimu, ale disponuje pamětí, takže znovu zapnete poslední zvolený režim. Nabídne jich celkem pět, kdy CREE XP-G3 LED čip zvládne tři úrovně svícení 750, 350 a 110 lumenů nebo pomalé blikání a pak blikání v režimu SOS, tedy kombinaci tři krátké-tři dlouhé-tři krátké záblesky a delší pauza. Spínač je menší a není tak vystouplý, takže v zateplených rukavicích se neovládá úplně ideálně, ale klasické slabé dlouhoprsté rukavice problém nemají. V držáku se při přepínání režimů svítilna ani nehne, takže nebylo nutné ji zespodu přidržet.
Světelný kužel je při nejsilnějším režimu optimální na vzdálenost dvacet až třicet metrů, kdy je nasvícení terénu před jezdcem slušné, ale nejintenzivnější je přece jen v místě dopadu nejsilnějšího středu kuželu, přece jen je užší kruhová optika znát. Bezprostředně před kolem je intenzita nasvícení oproti středu kuželu slabší zhruba o 20 %, ale hluchá místa zde nejsou. Rovněž není nutné sklápět svítilnu víc k zemi, abychom kvůli nasvícení prostoru hned před kolem zkrátili celkovou délku osvětleného prostoru třeba jen na patnáct metrů. Na dálku je nasvícení v ideální intenzitě, do boků pak nechybí průzory v těle svítilny, takže auta ze stran světlo vidí. Rozptyl do stran a šíře nasvícení vozovky odpovídá rozměrům optiky, takže bezprostředně před jezdcem je opět kužel užší, takže třeba křoviny po stranách vozovky už nejsou tak nasvícené, ale už pár metrů před jezdcem je to výrazně lepší. Lesní pěšiny jsou pak naprosto v pohodě, tam je šíře kuželu lehkým omezením jen v případě ostrých zatáček, kdy světlo prostě zatočí s řídítky po jejich směru a vznikne typický tmavý prostor. Tohle zvládá většinou jen širší optika s rozptylem hned před řídítky, takže tady to není žádná anomálie. Optimální tak je využití světla Quantum spíše na silnici a gravelu než v náročném členitém terénu, nebo jeho použití třeba na přilbě. Stále hovoříme o nejsilnějším režimu svícení, který je i pro běžný terén velice slušný a v něm světlo vydrží přes hodinu. Dva slabší režimy se dvou a půl a šestihodinovou výdrží pak jsou spíše na silnici nebo do lehkého terénu, ale rozdíl v intenzitě světla už je znát a je to spíš na silnici pro dojíždění pod veřejným osvětlením, tedy u nejslabšího režimu určitě. Blikačka pak má standardní rychlost, takže je „snesitelná“ i po delší dobu, nebo můžete využít SOS blikání, které je smyslům přívětivější, ale pozor, abyste takhle neblikali když stojíte, někdo znalý ze záchranných složek by u vás mohl přibrzdit. Tři indikační diody v každém režimu postupně zhasínají, takže tři znamenají plný akumulátor, dvě pokles pod 70 %, jedna pod 30 % a když se rozblikají, má akumulátor méně než 10 %. Navíc při poklesu na minimum se světlo přepne do nouzové 30Lm intenzity, v níž jedete ještě dalších patnáct minut. Výrobcem udávaná výdrž se s naším testováním shoduje, a to jsme jezdili v teplotách lehce nad nulou. Nabíjení pak z prázdného akumulátoru do maxima zabralo 150 minut. Řešíte-li malé světlo s velkým výkonem pro kratší vyjížďky nebo střední intenzitou pro delší dobu na kole, je Quantum dobrou volbou.
(už)
Když jsme v testu brýlí 3F Jumbo s HD skly skombinovanými s fotochromatickou vrstvou (Cykloservis 13/2024) psali, že jsme zvědaví na stejný…
Sting na trail i XC Pod značkou Sting najdeme stále širší sortiment doplňků i komponentů, ale na podzim a teď s brzkým příchodem jara mi…