Už je to delší doba, kdy se Subaru Forester změnil z hrubě vyhlížejícího pracanta v pohledné, luxusně pojaté SUV. Jeho praktická stránka ovšem nijak neutrpěla, což dokazuje úplně nová generace, jež se na trhu objevila v loňském roce. Tu jsme měli od společnosti Subaru Alm Hostivař zapůjčenou k několikadennímu testu, a to ve verzi XT, v nejvyšší výbavě Executive a s benzinovým „dvoulitrem“ s dvěma sty čtyřiceti koni. Dá se tedy říci, že se jednalo o typické Subaru - s vysoce výkonným motorem typu boxer, rozdávající radost z jízdy plnými hrstmi. Že jsme se u takto rozměrného SUV zbláznili? Rozhodně ne! V některých ohledech nový forester sice nemůže zamaskovat svou velikost a především hmotnost, ale síly a hbitosti má nadbytek. K tomu nabídne v jakýchkoli podmínkách perfektní přilnavost, díky pohonu všech kol Symmetrical AWD, a především univerzalitu, již by mu mohla většina konkurenčních SUV závidět. A navíc maximum prostoru pro posádku či náklad, ve všech těchto ohledech je poslední generace Subaru Forester nebývale přátelská.
Subaru je sice především o jízdních dojmech, ale my tentokrát začneme prostorem, který je pro nás cyklisty zásadní. Měříte dva metry a váš pubescentní syn, cestující vždy na sedadle za vámi, vás s výškou pomalu dohání? Žádný problém, s trochou dobré vůle si na sedadle za vámi bude moct dát i nohu přes nohu. Řidič i jeho spolujezdci těží z perfektního výhledu a neméně dobré ergonomie veškerých prvků. Vhodně dimenzované i tvarované sedačky jsou dalším z bonusů, stejně jako široký rozsah seřízení. Jednoduše řečeno, za volantem nalezne během okamžiku ideální pozici jak basketbalista, tak 155 cm vysoká dáma. K tomu mohou všichni počítat se širokou výbavou - v námi testované specifikaci Executive nechybělo nic z toho, co si může rozmazlený majitel moderního SUV přát. Potěšila nás vestavěná navigace s rozměrným displejem a dokonale intuitivním ovládáním, stejně jako všechny doplňkové jízdní informace palubního počítače zobrazované na středovém displeji v horní části palubní desky.
Variabilita interiéru je z uživatelského pohledu bezchybná. Sklopení zadních opěradel se provádí jednoduchým zatažením za páčku vzadu na boku zavazadelníku a během okamžiku se tak nákladový prostor uzpůsobí pro převoz kola. Sešikmený schod uprostřed příliš neobtěžuje při nakládání dlouhých předmětů. Co je však nejdůležitější, i při posunutí předních sedadel téměř nadoraz vzad spolkl přepravní prostor 27,5“ bika jako malinu, aniž by bylo nutné vyndávat přední kolo. Zajímavostí je třeba i naprosto minimální hmotnost vyjímatelné roletky zavazadelníku, vážící asi tolik jako u nejmenších aut do města. A totéž platí u opěradel zadních sedaček - přestože měla luxusní kožený potah, tak k jejich návratu do výchozí vzpřímené pozice stačí síla tříletého dítěte. Uživatelská přívětivost evidentně hrála prim a ze všech podobných detailů je patrný rovněž fakt, že se výrobci v posledních letech skutečně snaží auta co nejvíce odtučňovat. Přitom zde nechyběly jakékoli moderní vymoženosti, automatickým otvíráním pátých dveří či rozměrným střešním oknem počínaje a bezklíčkovým ovládáním nebo couvací kamerou konče. Cestování nám zpříjemňoval také skvělý audiosystém Harman/Kardon, stejně jako tempomat a řada dalších společníků. A hlavně pak ergonomie, kdy nám do ruky perfektně padl nejen malý volant s ideálně tlustým věncem, ale i většina ovladačů na něm přítomná.
Nyní už k technice. Stačí si prohlédnout snímky zavěšení kol a dalších detailů a je celkem jasné, proč je forester tak dobrý. Víceprvkové zavěšení a celkové vyvážení podvozku činí jízdu velice kultivovanou prakticky na jakémkoli povrchu. Co si budeme povídat, u většiny majitelů zažije forester největší terén při jízdě po rozmlácené městské dlažbě, ale kvality podvozku vyniknou i na polní cestě při jízdě na chatu či chalupu. Světlá výška 220 mm a nájezdové úhly zajistí, že podvozku auta hned tak neublížíme. Přenášení veškerých rázů je odtlumeno na minimum, a to i přes rozměrná osmnáctipalcová litá kola na námi testovaném exempláři. Podvozek zkrátka působí hodně dimenzovaně i pro vyšší zatížení. Zároveň však dovolí využití všech 240 koní. V zatáčkách se karoserie nijak nepříjemně nenaklání a při hodně ostré jízdě je sice znát hmotnost auta, nikoli ovšem limity jeho podvozku či obutí.
Bezestupňová převodovka Lineartronic si s motorem skvěle rozumí. Celkem tři jízdní režimy umožní navolení přesně podle požadovaného stylu. Na jednu stranu je možné dosáhnout na hospodárnou jízdu se spotřebou klesající až k osmi litrům na sto kilometrů, a na druhou může řidič využít maximální potenciál, tedy manuální režim s osmi virtuálními rychlostními stupni a s řazením pádly pod volantem. A můžete se spolehnout, že nefalšovanou sportovní jízdu s řazením těmito pádly si budete vychutnávat poměrně často, přestože by vás to u SUV s vnitřními rozměry garsonky nikdy nenapadlo. Stačí si před zatáčkou pádly podřadit na trojku, dobrzdit motorem a následně akcelerovat - iluze klasické osmirychlostní převodovky je v tomto směru dokonalá. Motor nabízí více než dostatek točivého momentu v širokém pásmu otáček a adekvátně sytý zvuk.
Samotná jízda dokáže být jak příjemně vláčným plutím krajinou, tak hodně dravou, na samé hranici limitů a přilnavosti. I když první způsob je autu přirozenější, ani proti tomu druhému neprotestuje a působí při něm sebejistě. Vyspělé zavěšení kol nás mile překvapilo tím, že zachovalo adekvátní zpětnou vazbu od kol, ale současně jakkoli „netahalo“ za volant při ostré akceleraci. A přesně tento moment svědčí o precizní práci konstruktérů, která z auta doslova čiší v každém detailu. Trojice režimů Intelligent, Sport a Sport Sharp pak neupravuje pouze odezvu na sešlápnutí akcelerátoru, ale v nemalé míře i samotnou ostrost motoru, který dokáže forestera vystřelit z nuly na stovku za 7,5 sekundy. Testovaná specifikace díky tomu dokáže být Jekkylem i Hydem v jedné osobě - zatímco doktor je rozený, nijak extra nenasytný pohodář, tak Mr. Hyde naopak hodně dravý, ale s nemalým apetitem. Ať tak či tak, přes čtyři a půl metru dlouhá a téměř 1800 cm široká karoserie nepůsobí ani na okreskách příliš přerostle, a řidič, i díky své vyšší pozici, má stále perfektní přehled o situaci okolo.
A kterou specifikaci vybrat? Upřímně, asi bychom kvůli hospodárnosti provozu hodně přemýšleli o skvělém dieselu, který jsme měli možnost vyzkoušet již v modelu Outback. Na druhou stranu, synonymem značky Subaru je výkonný benzinový pohon a námi zkoušený dvoulitr s turbem a dvěma sty čtyřiceti koni byl hodně zábavný. Ať už se ale rozhodnete pro kteroukoli variantu, neuděláte chybu. Nový forester je totiž současně volbou rozumu i emocí. Navíc není tak okázalý jako velká SUV jiných prémiových značek, a právě tím nám byl velice sympatický.
Jan Kadečka
Motor: Boxer DOHC 16v, turbo
Zdvihový objem: 1998
Výkon: 177 kW (241 PS) při 5600 ot/min
Točivý moment: 350 Nm (2400 - 3600 ot.)
Převodové ústrojí: Symmetrical AWD
Převodovka: bezestupňová Lineartronic
Zavěšení: nezávislé vpředu i vzadu (vpředu McPherson + vinuté pružiny, vzadu „Double wishbone“)
Brzdy: kotoučové s vnitřním chlazením (P+Z)
Pneumatiky: 225/55 R18
Rozměry (d/š/v): 4595/ 1795/ 1735 mm
Rozvor: 2640 mm
Objem zavazad. prostoru: 505/1592 l
Pohotovostní hmotnost: 1570 kg
Zrychlení (0 - 100 km/h): 7,5 s
Max. rychlost: 221 km/h
Spotřeba - město: 11,2
mimo město 7,0
kombinace 8,5 lit./100 km
Cena - testovaná verze (výbava Executive): 1 059 000 Kč
- základ (2,0i, výbava Active): 699 000 Kč
Na pulty prodejen přichází Cykloservis č.8. Najdete v něm test Kola Ritchey s ocelovým rámem, představení novinek Shimano na rok 2015 a…
Na pultech prodejen naleznete již desáté vydání časopisu Cykloservis, nejstaršího a nejčtenějšího současného našeho cyklistického časopisu.…