Trigger vs Rapidfire Plus SL
V první polovině devadesátých let jsme si při koupi kola či samotného řazení mohli vybírat pouze mezi páčkami Rapid Fire japonského Shimana nebo otočného řazení Grip Shift amerického SRAMu. Později, na přelomu tisíciletí, se objevila varianta řadících páček SRAM Trigger, na něž byl odpovědí japonský Dual Control, řazení integrované do brzdových pák. Ten se však ujal hlavně v závodním XC, velká část sportovně založených jezdců dual control zavrhla, neboť pohyblivá brzdová páka není tak vhodná pro techničtější ježdění.
U páček Rapid Fire Plus zase bylo při řazení menší páčkou nutné ukazováčkem pustit brzdu, což mohlo v kombinaci s inverzní pružinou přehazovačky být problémem hlavně ve sjezdu. A tak většina nespokojených jezdců, ale i značek, postupně přešla na SRAM. Ten se nepouštěl do žádných experimentů s otáčením tahu pružiny či integrací řazení do brzd a má velmi kvalitní funkci. A hlavně – páčky Trigger se ovládají pouze palcem, takže oproti rapidfiru není třeba za jízdy pouštět ukazováček.
Shimano tak kvůli snižujícímu se prodeji svých komponentů uchýlilo k přepracování řazení Rapid Fire Plus tak, aby bylo menší odřazovací páčku možné ovládat nejen tradičně ukazováčkem, ale také palcem, takže páčka funguje na obě strany. Nový systém byl představen v loňském roce a dostal se na tři nejvyšší sady – XTR, XT a LX.
Závodní sada XTR má oproti XT a LX navíc možnost menší páčkou odřadit rovnou o dva pastorky (Two-gear shift) a při stisknutí se přehazovačka uvolní okamžitě a řetěz přehodí bez prodlevy, zatímco u levnějších sad je potřeba páčku nejprve pustit a pak teprve dojde k uvolnění lanka.
Sadu XTR jsme si v loňském roce postupně již velmi dopodrobna představili, a tak se budeme věnovat spíš nižším a dostupnějším komponentům XT a LX.
Do testu jsme získali zástupce sportovní sady Deore LX Rapid Fire Plus SL-M580, které se od vyšší sady XT liší pouze ložisky a logem. Jako soupeře rapidfiru jsme vybrali řazení Trigger ze sady SRAM X.9. Správně bychom měli porovnávat Shimano Deore LX versus SRAM X.7, ale to oproti loňsku nedoznalo takových změn jako řazení X.9, které bylo přepracováno k obrazu nejvyšší sady SRAM X.0.
Shimano vs SRAM
Hlavní změnu u řazení Rapid Fire - možnost odřazovat malou páčkou směrem od sebe palcem - jsme již zmínili. Díky tomu byl upraven tvar řadících páček, hlavně menší odřazovací byla přizpůsobena pro pohodlný kontakt s prstem na obou stranách. Jinak se řazení LX nijak extrémně nezměnilo, ukazatel zařazeného převodu je stále na svém místě a ergonomie je velmi podobná jako u předchozích modelů. Ani vnitřní mechanismus nebylo třeba upravovat.
Trigger X.9 letos doznal oproti loňsku zlepšení chodu, kdy by nemělo docházet k žádné prodlevě při aktivaci lanka (Zero Loss Travel) a trigger by měl reagovat okamžitě na stisk páčky. Ve skutečnosti však u testovaného vzorku určitá miniprodleva je, té si však jezdec v poli prakticky nevšimne. Obě řazení mají větší páčku stejně dlouhou (od osy otáčení po konec rovných 7 cm) a obě pro přeřazení o jeden pastorek urazí prakticky stejně dlouhou cestu (zhruba 2 cm).
Poměr tahu
Ovšem Shimano pracuje s poměrem tahu lanka 1:2, zatímco SRAM užívá poměr 1:1. Zde tedy můžeme najít zásadní rozdíl, který se projeví v nekompatibilitě obou systémů. Uvnitř obou řazení je malý navíjecí bubínek, do nějž je uchycena hlavička řadícího lanka. Stlačením větší páčky se bubínek otáčí a navíjí do sebe lanko. Díky jeho tahu v bowdenech se posune i přehazovačka k dalšímu pastorku. Po stisknutí menší odřazovací páčky dojde k uvolnění indexační zarážky, která jistí navíjecí bubínek v dané poloze a vlivem tahu pružiny v přehazovačce (u triggeru i pomocné pružinky přímo v řazení) dojde k návratu bubínku o jednu polohu zpět.
Snadnost chodu
A právě jeho průměr má vliv na rozdílný chod obou komponentů. Zatímco u produktu SRAMu délkový posun lanka v řazení odpovídá posunu přehazovačky, u Shimana je poměr dvojnásobný. Díky tomu je chod shimana oproti sram o něco jemnější. Tento stav je dobře znatelný u nových či čistých komponentů. Ovšem při jízdě v nečistotách je systém Shimana velmi náchylný na zanesení bowdenů, které pak jemnost řazení citelně zhorší. V marastu se SRAMu daří mnohem lépe, neboť jeho
přehazovačka má v kombinaci s pružinkou v řazení větší sílu, a tak je mnohem odolnější. Neznamená to však, že by se trigger nedal zmáčknout, i jeho chod je velmi lehký.
obr: Shimano
Odřazování
Po stisku menší páčky dojde k uvolnění bubínku. Zde najdeme rozdíl mezi oběma provedeními, neboť trigger ihned po stisku uvolní přehazovačku, která rovnou přehodí. U rapidfiru je nutné nejprve páčku prstem uvolnit a teprve pak se přehazovačka dá do pohybu. Lépe na tom je tedy SRAM, podobný systém u Shimana najdeme opět pouze u XTR.
obr: Sram
Montáž
Při montáži páček se postupuje shodně – ani jedno řazení nemá dělenou objímku, takže je nutné jej nasadit se sundaným gripem. Shimano je nejlépe svým tvarem přizpůsobeno vlastním brzdovým pákám, SRAM zase koncernovým pákám Avid. Nicméně ani při kombinaci různých značek by dnes již nemělo docházet k problémům s naladěním ideální pozice. V tomto ohledu je na tom však lépe trigger, protože tělo řazení se dá k objímce připevnit ve dvou polohách, čímž se dají páčky oddálit ve směru k představci. Podobnou možnost nabízí u rapidfiru pouze nejlepší XTR. Tovární nastavení páček Trigger i Shimano je však plně vyhovující.
Výměna lanka
Výměna lanka se u obou značek provádí odlišně. U shimana se musí vyšroubovat zátka, kterou povolí pouze šroubovák a lanko se při zařazení nejmenšího pastorku vsune do otvoru v mechanismu. U triggeru je třeba sejmout kompozitovou krytku, překrývající celý řadící mechanismus. Krytku drží šroubek s velkou čtyřhrannou hlavičkou, kterou lze odmontovat holými prsty. Tato krytka je však v horní části řazení, takže je nutné buď zvednout brzdovou páku, nebo otočit řazení, což je stejně nutné udělat imbusem. Pro přístup k mechanismu rapidfiru je potřeba odšroubovat tři šroubky křížovým šroubovákem, ale systém prakticky není nutné odkrývat, neboť proti nečistotám ne celkem dobře utěsněn.
obr: Shimano
Takže jak si stojí
Je dobře, že Shimano u nového rapidfiru uznalo kvality ovládání jedním prstem, jak tomu je u SRAMu, aniž by bylo za jízdy nutné ukazováčkem přehmatávat z brzdové páky na odřazovací páčku. Tím si zpět naklonilo většinu „shimanistů“, kteří uvažovali o koupi triggeru. Nicméně trigger je ve srovnání s rapidfirem v některých ohledech stále napřed, a to hlavně ve stabilnějším chodu i v těžších podmínkách, ostřejší odezvě při přehazování a v rychlejším odřazování. Ostatní aspekty jsou prakticky srovnatelné, včetně hmotnosti a ceny.
obr: Sram
(mig)
Pokud vlastníte horské kolo, určitě na něm máte věc, která se jmenuje opružená vidlice. Vlastně dnes už těžko v…
Firma Intersport Praha - Peksport se sídlem Praha 10, Vršovická 466/62 (u Kooh-I-Noor) přijme mechanika…