Již tradičně na počátku sezóny většina firem odhaluje novinky na sezónu příští. Smysl to nemá ani tak pro zákazníky, jako spíš pro výrobce kol, kteří již v této brzké jarní době musí mít představu o zboží a dodávkách komponentů právě na příští rok. Přitom se však firmy samosebou rády pochlubí, jaké vychytávky na příští sezónu chystají. Americký SRAM již tradičně své produkty předvádí světovým novinářům na Sea Otter Classic a Bikefestu Lago di Garda. Díky našim dobrým vztahům s představiteli této značky jsme však měli ojedinělou možnost setkat se s marketingovým manažerem Elmarem Kleinekem, jenž nám veškeré novinky podrobně představil při samostatné prezentaci mimo hromadného setkání s ostatními novináři.
Americký Sram v sezóně 2008 oslaví dvacetiny svého prvního výrobku, kterým dobyl svět – otočného řazení Grip Shift. SRAM si díky tomuto geniálně jednoduchém produktu vydobyl dobré jméno a získal i značný kapitál. Z firmy s jedním komponentem se postupem času stal gigant nabízející prakticky všechny mechanické komponenty pro horská i silniční kola. SRAM toho však dosáhl hlavně díky výbornému marketingu, kdy spojením několika společností vybudoval koncern produkující a zastupující čtyři značky.
Dvacáté výročí existence tak oslaví firma SRAM lehce přepracovaným zadním měničem X.0, jenž je však prakticky dokonalý již dnes a tak se jednalo pouze o kosmetické úpravy. Přehazovačka X.0 je totiž při miniaturní váze pod
200 gramů dostatečně odolná jak pro elitní cross country, tak i pro nejtvrdší nasazení ve sjezdu. Hovoří o tom i sedm titulů mistra světa, které jezdci dosáhli právě s tímto komponentem. Výroční model se od ostatních bude lišit hlavním šroubem ve zlaté barvě, jejž doprovodí ještě nápis X.0 v téže barvě. Vodítko je na vnější straně karbonové u všech tří verzí, zatímco vnitřní polovina, která je blíž k výpletu, je z duralu. Přehazovačka bude opět k dispozici se třemi délkami vodítka, přičemž nejkratší verze by měla vážit 192 gramů. Nejdelší vodítko pak přehazovačku ztíží o pouhé tři gramy nad hranicí dvou set gramů.
Přesmykač X.9 dostal nové tělo z jednoho kusu kovaného duralu a k dispozici bude ve čtyřech verzích, lišících se podle průměru objímky (32 a 35 mm) a horním či spodním tahem. Narozdíl od Shimana, které nabízí jeden přesmykač pro všechny možnosti (na sedlovou trubku menšího průměru se montuje pomocí díky vymezovacím podložkám a oba tahy dokáže obsloužit díky přepákování) je model značky SRAM lehčí a také jeho výroba bude méně nákladná.
Novinkou v nabídce je také kazeta s označením PG 970 DH. Jak správně vyplývá z názvu, jedná se o devítikolečko určené pro sjezd, freeride či fourcross. Jezdci, kteří dodnes používali silniční kazety pro jejich jemnější odstupňování pastorků, budou moci využít služeb speciální kazety s malými otvory pro zvýšení odolnosti pastorků a rozsahem 11-26. jak jsme na místě zaznamenali, pastorky budou odstupňovány následovně: 11,12,13,15,17,19,21,23,26. Jak je vidět, rozestupy jsou minimální.
Pod křídla SRAMu spadají značky Rock Shox, Avid a Truvativ, všechny tři pocházející stejně jako mateřská firma z USA. U odpruženářské společnosti Rock Shox, která se jako první na světě pustila do sériové výroby odpružených vidlic, se objevily dva nové tlumiče, pružinový Vivid pro sjezd a vzduchový Monarch pro všechno ostatní. Změn doznala i vidlice střední třídy Recon.
Tato vidlice, která konstrukčně patří pod závodní model Reba, jsme nedávno testovali a dopadl na výtečnou. Jedním z hlavních kladů jsme uváděli robustnost vidlice, která je designovaná pro zdvihy od 80 do 130 mm při hmotnosti 1,9 kg. Ovšem v cross countryovém zdvihu 100 mm je tato váha u takto povedené a dostupné vidlice zbytečně vysoká a jezdci, kteří nevyužijí zdvih 130 mm, ji chtěli odlehčit. A tak se Recon bude prodávat ve dvou variantách – odolnější stávající verzi se zdvihem 130 mm a lehčí 100 mm variantě s označením Race, kdy hmotnost klesla na 1651 gramů. Změna nastala také na pozici ovladače lockoutu, kdy celkem povedené a hlavně funkční pogumované plastové kolečko bylo nahrazeno duralovým. Po našem dotazu, proč byla funkční věc nahrazena kluzkou páčkou, nám Elmar vysvětlil, že zákazníci věří tomu, že duralový díl vypadá draze a tak museli ustoupit tlaku trhu. Škoda.
Nový vzduchový tlumič Monarch nahradí stávající modely MC a Pearl. Superlehké tělo má v délce 165 mm vážit pouhých 205 gramů, což je o 20 % méně, než u jeho předchůdců. Ačkoliv je tlumič drobnější, tělo obsahuje větší prostor pro tlumící olej, čímž se lépe zpracuje vznikající teplo a zjemní chod. Tomu napomohou i dvě komory typu Solo Air, jenž známe již z vidlic. Ty zlepšují citlivost tlumiče tak, že působí proti sobě a negativní vlastně pomáhá nerovnostem stlačovat komoru pozitivní.
Tlumič disponuje dvěmi paralelními okruhy pro nízko a vysokorychlostní kompresi. Díky možnosti nastavit práh otevření Flood Gate si může jezdec sám tlumič přitvrdit proti propružování při šlapání a zároveň zachovat reakci na nerovnosti terénu. Krom toho je také možné nastavit otevřený chod. V nabídce budou celkem tři modely, které se budou lišit pouze v možnostech nastavení. Nejdražší bude mít páčku i kolečko floodgate, levnější pouze páčku a nejlevnější pouze kolečko.
Velmi příjemnou vychytávkou je otočný ventilek vzduchové komory, jejž je možné si natočit do ideální polohy v hůře přístupných rámech. Nově jsou provedena i očka, sloužící pro připevnění tlumiče do rámu. Ty jsou snadno demontovatelné, ovšem zacvakávají se do sebe a dohromady tvoří celek, což ocení hlavně technici při demontáži z rámu.
Tlumič Monarch bude v nabídce v délkách 152, 165, 190, 200 a 216 mm.
Když jsme vloni s Gregem Herboldem testovali nové vidlice Totem, na testovacích strojích Nicolai byly namontovány tlumiče Manitou a Fox. Na prezentaci Greg říkal, že tyto tlumiče používají proto, že jsou kvalitní a dobře fungují. U piva se však lehce podřekl, když prozradil, že se snaží najít slabiny produktů obou značek a pracují na vlastním řešení, které by mělo případné neduhy odstranit. Odpovědí je letos výsledek bádání – Vivid, sjezdový tlumič designovaný pro maximální odolnost při extrémním zatížení.
Jednodílné tělo ukrývá pouze jedno těsnění, zato však o-kroužky jsou naddimenzované. Tlumič má také delší vodící pouzdro pístnice, takže je odolnější proti bočnímu tlaku. V tlumiči je použit olej určený do vysokých teplot, které v tlumiči při sjezdu neustálým pružením vznikají.
Při seskoku z vysokého dropu se po dopadu nahromadí obrovské množství energie, kterému musí tlumič odolat. Proto je na pístnici velký dorazový blok elastomeru Drop Stop, jenž tlumič chrání před chodem na doraz v poslední pětině jeho chodu a dokonce bude možné jej sehnat ve třech tvrdostech. Tím bude mít jezdec možnost změny progresivity tlumiče, aniž by docházelo ke změně tlumení.
Tlumič Vivid také disponuje dvojokruhovým tlumením Dual Flow Adjust, kdy je možné nastavit vliv tlumení jak na počátku zdvihu, tak i na jeho konci. Čím víc se totiž tlumič stlačí, tím větší má sílu zpětného kroku a proto musí logicky narůst i tlumení. Okruhy jsou na sobě nezávislé, takže jeden nemůže ovlivnit druhý.
Rock Shox se také zaměřil na snížení počtu ovladačů pouze na ty, jejichž vliv jezdec skutečně pocítí. Udaná hmotnost tlumiče je 428 gramů a tlumič se bude dodávat v délkách 216, 222 a 240 mm.
Brzdová divize SRAMu po loňské premiéře superlehkých brzd Juicy Ultimate a sjezdových Code potvrdila kvalitu obou modelů, když páky ultimatů posloužily pro všechny ostatní juicy a Code dostal levnějšího bratříčka.
Oblíbené brzdy Juicy, které zahrnují modely Carbon, Seven a Five, se podařilo hromadně odlehčit o dobrých 80 gramů. Stalo se tak díky použití brzdové páky, která od letoška zdobí vlakový model Avid Juicy Ultimate. Karbonové juicy dostaly také novou brzdovou páčku, která je ještě o kousek lehčí, aniž by došlo ke snížení její tuhosti. Hmotnost přední brzdy se 160 mm kotoučem je 380 gramů. Nová je i upravená brzdová kapalina DOT 5.1.
Novinka letošní sezóny bude pro tu příští ještě lehčí a designově zdařilejší. Hmotnostní úsporu 60 gramů má na svědomí nový materiál brzdové páky – magnézium, jehož galvanizovaný povrch páce dodává atraktivní vzhled. Také na třmenu se podařilo shodit nějaký ten gram, když zmizel spojovací šroub obou polovin třmenu. K tomu ještě brzdové destičky dostaly duralové plechy. Komplet přední brzdy tak bude vážit 455 gramů.
Novinkou je model Code Five, jenž bude dostupnější díky použití těla pocházejícího ze stávající brzdy Avid Juicy. Brzdová páčka však již nebude zavěšena na třech ložiscích. Čtyřpístkový třmen, jenž disponuje díky větším pístkům i vyšším výkonem, zůstane zachován. Hmotnost kompletu přední brzdy by měla dosahovat 463 gramů, ovšem cena by měla být mnohem příznivější.
Osvědčené XC kliky Stylo budou pro sezónu 2008 přepracovány tak, aby byly robustnější a odolnější, ale přitom aby nenarostla váha. Pevnost však bude o zhruba 10 % vyšší, což ocení jezdci stále se více rozrůstající kategorie all mountain. Dosáhnout se toho podařilo jednak novým tvarem ručně vyráběných klik z duralu Al 7050 T6 a jednak díky na první pohled mohutnějšímu největšímu převodníku, jenž je však na vnitřní straně na méně namáhaných místech odfrézován. Převodníky jsou vyrobeny ze slitiny Al 7075 T6. samozřejmostí je integrovaná osa Giga X-Pipe s vnějšími ložisky. Hmotnost setu klik se třemi převodníky 44,32,22 zubů i s osou a ložisky je 890 gramů.
(mig)
Americká značka GT Bicycles patří k největším lídrům světové historie MTB. V 90. letech kraloval cross-countryovým závodům v záplavě…
Britský obchodní řetězec Halfods, nabízející především autopříslušenství, jízdní kola a cyklodpolňky, otevřel 15.listopadu v Praze -…