Když jsme si v minulosti chtěli pořídit zadní nosič na kolo, jediným kritériem byla jeho pevnost a pak přítomnost závitů na rámu pro jeho montáž. Dnes už je díky třem průměrům kol a také diskovým brzdám všechno o trochu komplikovanější, ale na druhou stranu i nabídka je pestřejší.
Domácí výrobce turistického vybavení, značka Sport Arsenal má v nabídce již řadu let mnoho základních i profesionálních turistických nosičů na zadní či přední vidlici. Letošní novinkou je ovšem model Art.291, což je zadní turistický nosič s hliníkovou konstrukcí, určený pro devětadvacítkové rámy s kotoučovou brzdou.
Hliníkové trubky jsou svařované a nosič nemá možnost výškové regulace stojek. Hlavní odlišnost od klasiky je ve dvojici hliníkových bloků, skrz které se upevňují stojny k patkám rámu. Díky těmto blokům jsou totiž stojny dostatečně daleko od třmenu zadní brzdy, takže není nutné nic podkládat, ohýbat a různě upravovat. My jsme tenhle 790g kousek za xxx korun nasadili na 29“ hardtail Merida, jenž má na patkách i sedlových vzpěrách závity pro montáž.
Ta vyžaduje použití delších imbusových šroubů, aby skrz navařené adaptéry dosáhly až do závitu v patce. Horní úchyty jsou pak posuvné v předozadním směru, sklopné a případně je lze přetočit, aby lépe pasovaly do závitů na sedlových vzpěrách. Držáky se pak zajistí imbusem k horní hliníkové desce a nosné tyčky se po nastavení sklonu nosiče zajistí plochou 10mm maticí. Nosič disponuje i zadním držákem na blikačku či odrazku, ale hlavní je jeho prostorová konstrukce s extra výztuhou pro vnitřní stranu brašen. Větší průměr trubek a rozestup stojek zaručil slušnou boční tuhost, přičemž nosič je určen maximálně pro 25 kg nákladu a výrobce jej doporučuje i pro několikatýdenní cesty se střední zátěží. Do extrému to nebude, tam samozřejmě patří ocelové nosiče s pájenou konstrukcí.
U nosiče jsme ocenili především jeho bezproblémovou montáž, která je dnes u řady kol s kotoučovkami trochu problémem. Navařené adaptéry by sice mohly mít kruhový profil, protože jejich větší průřez přišel do těsného kontaktu s maticí rychloupínáku, ale to už si lze částečně upravit a nebude to platit pro každý rám. Záleží totiž na pozici závitů. Za danou cenu je to ale velice funkční řešení pro diskovou devětadvacítku, kterou hmotnostně nějak výrazně nezatíží.
(už)
Značka 3F Vision má ve své nabídce celou řadu cyklistických brýlí s technologií Photochromic, tedy se samozabarvovacími skly. Většinou si…
U bikových řídítek zkombinovaných s představcem jsme si na „kombíčka“ v rovném provedení celkem zvykli a vždy to bývá zajímavý komplet. V…