Již delší dobu jsme měli v plánu přinést našim čtenářům test kola Liberta. Jelikož se nám nepodařilo žádnou sehnat, slevili jsme z našich nároků a otestovali jsme alespoň Bertu. Li-Berta je totiž klasická Berta doplněná o lithium. My jsme otestovali jednodušší verzi.
Když jsme Bertu poprvé uviděli v jednom podniku, nebyli jsme si zcela jisti, že právě toto chceme testovat, neboť se
zdálo, že Berta měla již před námi více majitelů a tomu odpovídal i její stav. Uvědomili jsme si ale, že když při testování budeme maximálně opatrní a použijeme ochranu, nemůže se nic stát.
Kostra Berty se nezdála být již na pohled zcela standardní, neboť zadní partie byla více esovitě zprohýbána. Celkový robustnější design by ale Bertě měl zajistit solidní životnost. Nějaké ty skoky by určitě měla bez problémů vydržet. Osazení bylo celkem v pořádku. Po prvním osahání a seznámení se s Bertou se zdálo, že vše funguje tak, jak má. Hlava neměla nadměrnou vůli a přední nohy pružily obstojně. Dokonce ani při silnějším propružení nás Berta nekopla zpět. Všechny jednotky se zdály být v pořádku, protože odnikud nic neteklo, správný se zdál být i tlak. Pouze zuby nebyly jako nové. Při testu jsme jich navíc několik neradi urazili o vysoký obrubník, když jsme zkoušeli, co Berta vydrží. K testování jsme si Bertu bohužel převzali v ne zrovna nejčistším stavu. Nebyli jsme si zcela jisti, v které redakci byla před námi, proto jsme jí po předchozích majitelích raději pořádně opláchli.
První usednutí na Bertu se zdálo být velice komfortní. Posed byl sportovně dlouhý, takže při jízdě více docházelo k ulehnutí. Anatomický tvar se postaral o to, že nikde nic netlačilo. Komfortní jízdu potvrdili i všichni členové naší redakce, kteří se pro maximální objektivitu testu na Bertě vystřídali. Všichni jezdci si ale před jízdou měnili gumy. Ačkoliv byla Berta už dostatečně zajetá, při pružení docházelo k lehkému zadírání. Zřejmě se jednalo o problém způsobený nedostatečným mazáním. Držení bylo velice příjemné, na čemž měly zásluhu pravděpodobně gelové výplně. U Berty nás překvapil relativně velký zdvih především zadní partie. I když u jednotlivých testovacích jezdců byl značně rozdílný.
Příjemným překvapením byla solidní tuhost Berty, ani když se do toho tester pořádně opřel, nedocházelo k nadměrnému propružování. Kupodivu si Berta nechala líbit i opravdu drsné zacházení. Nikdo z nás ji příliš nešetřil. V některých případech se dokonce zdálo, že by ji mohla ulítnout patka, hlava, či nohy. Vše ale zůstalo na svém místě. Perfektní byla ovladatelnost a okamžitá reakce na veškeré podněty a požadavky testovacího jezdce. Těžší zadek se ale postaral o to, že při silném zabrání se Berta velice rychle stavěla na zadní. Proto bylo lepší pro co nejlepší přilnavost stále tlačit předek k zemi. Při silnějším náklonu působila Berta také jistě a jezdec měl stále vše pod kontrolou.
Berta je jednoznačně příjemným překvapením. Nabídne slušné svezení i méně zkušeným jezdcům. Její stavba je natolik promyšlená, že mnohé jezdecké chyby promine a jezdce i něco přiučí. Důležitá je také relativní předvídatelnost jejího chování. Náš test potvrdil, že Berta bez problémů povozí každého, od úplného amatéra až po profesionála. Pouze je nutné nějaký čas věnovat údržbě a nebát se pustit nějakou tu korunu. Každá jízda totiž něco stojí.
Spěchám centrem Prahy. U Obecního domu mě trochu zdržuje německy mluvící černoch v barokním kostýmu a podává mi anglicky psaný…
Jako první předvede své modely na domácí půdě při prezentaci nových modelů kol pro rok 2006 firma Kelly's, která tradičně vynechává…