Cyklistické prodejny sítě Velocentrum Specialized Concept Store jistě netřeba představovat. Samotná šířka nabídky prestižní americké značky a technická úroveň jednotlivých modelů však zdaleka nejsou tím jediným stavebním kamenem, na němž by vše stálo. Prioritou je především nadstandardní servis pro samotného zákazníka, zahrnující třeba i dobře známé profesionální nastavení posedu metodou Body Geometry Fit s nejmodernější technologií Retül, jejíž součástí je i 3D kamera snímající senzory na těle jezdce. Jinými slovy, ať už jste cyklista-začátečník, profesionál, nebo chcete „pouze“ výrazněji posunout úroveň vámi provozované cyklistiky, nejmodernější technologie zahrnující elektronické snímání všech klíčových bodů jezdce i kola dopomůže ke komplexnímu nastavení ideálního posedu. Tedy takovému, který zohlední anatomické rozdíly mezi jednotlivými jezdci a umožní dosažení maximálního výkonu při odstranění navyklých zlozvyků, mezi něž patří třeba nesouosý pohyb obou kolen a mnohé další. To již ale zabíháme do detailů. My se na následujících řádcích navíc nechceme věnovat pouze nastavování posedu, přijali jsme totiž pozvání majitele sítě Velocentrum Specialized Concept Store, abychom v pozvolna se rozbíhající nové sezóně zjistili, co nám, cyklistickým nadšencům, celkem čtveřice prodejen nabídne. Miloš Voleský je samozřejmě v prvé řadě úspěšný obchodník, zastupující jednu z nejprestižnějších cyklistických značek, současně je to opravdový nadšenec. Během čtvrt století vybudoval perfektně fungující, nepřetržitě expandující společnost, zároveň je cyklistou sedlajícím to, co sám nabízí zákazníkům. A tak by to ostatně mělo být. Vlastně není nic lepšího než nabízet produkt, o jehož kvalitách jsem sám na základě vlastní zkušenosti přesvědčen.
Vydali jsme se do pražské pobočky sítě Velocentrum, tedy do prodejny s více jak dvacetiletou tradicí a největší prodejní plochou u nás. Vršovický Velocentrum Peksport Specialized Concept Store je se svými bezmála šesti sty metry čtverečními prodejní plochy přesně takový, jak se ve spojitosti se značkou Specialized sluší a patří. Nejde jen o luxusní prostor, kde si můžeme svého potenciálního nového „spešla“ dokonale prohlédnout a vyzkoušet, důležitá je i výše zmíněná tradice. Neméně příjemné je vídat dlouhé roky stejné tváře sympatických, velmi zkušených prodejců. Ale nyní se již s naším hostitelem usaďme do pohodlných křesel a podívejme se na minulost i současnost sítě prodejen Velocentrum.
Začněme historií. Kdy a kde jste otevřel první cyklistickou prodejnu?
Pocházím z Přelouče, první prodejnu jsem otevřel právě tam, a to již v roce 1991. Takže jsme nedávno oslavili pětadvacet let existence firmy. Na začátku devadesátých let jsem začínal v malém krámku v pronajatých prostorech a vlastně jsem tehdy vůbec netušil, co od prodeje kol čekat. V pětadevadesátém jsem v Přelouči vybudoval o něco větší prodejnu již ve vlastních prostorách. Další prodejnu jsme již otevřeli ve spojitosti se zastoupením značky Specialized, konkrétně před šesti lety v Hradci Králové a následně, o rok později, v Pardubicích. Poté přibyla ještě druhá pardubická a nakonec pražská prodejna, ve které se nacházíme.
Jak jste se dostal ke značce Specialized?
Počátky byly v roli uživatele. Na své prodejně jsem nabízel různé jiné značky, ale na doporučení kamaráda jsem si tehdy pro sebe zakoupil bike Specialized Stumpjumper FSR, do kterého jsem se jednoduše zamiloval. To kolo prostě dokonale fungovalo a úžasně mi sedla jeho geometrie, proto mě napadla myšlenka, že bych chtěl kola Specialized prodávat ve svém obchodě. Do dvou let byla většina mnou prodaných kol v Přelouči s velkým „S“ na hlavové trubce. (smích…)
V okamžiku, kdy se začala rozjíždět síť Specialized Concept Store, bylo hned jasné, jakým směrem jít?
V podstatě ano. „Nálepku“ Specialized Concept Store nesou tři naše prodejny. Mně se od začátku zamlouvala idea Concept Storu, líbilo se mi, jak vypadají prodejny, a především mě zaujala ucelenost nabídky Specialized. Hlavně se mi ale líbily samotné modely kol - dokonale fungující kompletní odpružení, špičkové rámy i geometrie, samozřejmě i designy a v neposlední řadě široká nabídka příslušenství. Myslím, že třeba v sedlech je Specialized naprosto bezkonkurenční. Pokud se tedy ohlédnu zpět, tak jsem „spešly“ nejprve doporučoval známým a kamarádům, až se to vyvinulo v celou síť Velocentrum Specialized Concept Store.
Zmínil jste, že v Pardubicích máte hned dvě prodejny?
Je to tak, ale pouze jedna z nich je Specialized Concept Store. V Pardubicích se obě tyto prodejny nacházejí prakticky hned vedle sebe.
Podle statistik jste největším maloobchodním prodejcem značky Specialized nejen v naší republice, ale i ve střední Evropě.
Říká se to. (smích…) Nevím, zda jsme vyloženě největším středoevropským prodejcem, ale mezi největší v Evropě určitě patříme.
Zdejší vršovická prodejna sama o sobě patří také svou plochou k největším u nás.
Samotná prodejní plocha má přes 550 metrů čtverečních, i se sklady, dílnou a veškerým zázemím je to pak rovných tisíc metrů. Další naše prodejny se pohybují v rozmezí dvě stě až tři sta čtverečních metrů. Prodejní plocha je pro nás samozřejmě vždy zásadní, aby mohl zákazník vidět všechny důležité modely na vlastní oči.
Je možné mít přes sezónu na skladě všechny velikosti u nejprodávanějších modelů?
Je to naše priorita. Velikosti M, L a XL máme u většiny modelů skoro vždy skladem a u nejprodávanějších kol se snažíme mít i okrajové velikosti, tedy od S až po XXL, tedy až po rámy velikosti dvacet tři palců. Snažíme se o to i v případě testovacích kol, aby měl zákazník možnost vyzkoušet si přesně pro sebe adekvátní velikost.
Testovací modely, to jsou vaše vlastní kola, nebo se jedná o kolekci zapůjčenou českou pobočkou Specialized?
Specialized samozřejmě disponuje kolekcí testovacích kol. Ale abychom dokázali vyjít vstříc všem zákazníkům, máme svou vlastní testovací „flotilu“ obsahující přes sedmdesát kol, tedy různých modelů v různých velikostech. Současně je důležité podotknout, že se mezi testovacími koly nalézají nejen špičkové závodní stroje, ale i cenově dostupné modely. V tom se, myslím, lišíme od mnoha jiných značek. Důležité pro nás je, aby zákazník nekupoval takzvaně zajíce v pytli. Takže v testovací kolekci máme třeba i hardtaily řady Rockhopper. Jsem přesvědčen, že i u kola za patnáct dvacet tisíc korun je důležité, aby si zákazník vyzkoušel, zda mu bude i při jízdě v terénu vyhovovat. Mezi testovacími modely máme také fatbiky, jež byly letošní zimu hodně vytížené, a elektrokola, která jsou v současné době stále více oblíbená. Jen pro naši čtveřici prodejen máme k dispozici více testovacích kol, než kolika disponují mnozí dovozci jiných značek. Dovozci do České republiky, nikoli samotní maloobchodní prodejci.
Testovací kola přeposíláte z jedné své prodejny na druhou, v závislosti na poptávce?
Je to tak, není to ale nic složitého. Mezi jednotlivými prodejnami několikrát týdně rozvážíme zboží, nečiní nám sebemenší problém kolo převézt třeba z Prahy do Pardubic nebo naopak. Na našich webových stránkách si lze kolo zarezervovat na konkrétní den na požadovanou prodejnu. Zapůjčení testovacího kola na jeden den máme samozřejmě zdarma. Pokud chce zákazník kolo třeba na prodloužený víkend, souvisí s tím nějaký poplatek, který pak ovšem z ceny kola při jeho koupi odečteme.
O jak vysoké částce „půjčovného“ se zde bavíme?
Odvíjí se to od ceny konkrétního kola, pohybuje se to v rozmezí 390 až 790 korun. Pořád si ale myslím, že jsou to dobře investované peníze i v případě, že si zákazník kolo nakonec nekoupí. Celkem často vidím cyklisty, kteří si koupili kolo od nějaké jiné značky takzvaně „na blind“, a k nám pak přijdou, abychom jim uzpůsobili posed – na kole, které je pro ně svou geometrií či zvolenou velikostí zcela nevyhovující...
S tím souvisí nepřetržité servisní práce, aby byla testovací kola stále ve skvělé kondici. Jaké vlastně Specialized poskytuje záruky na rám?
Pro prvního majitele kola poskytuje doživotní garanci na rám. Zároveň je v ceně samozřejmě garanční prohlídka zdarma. Ta je stanovena při najetí dvou set kilometrů či do dvou měsíců od prodeje nového kola.
První majitel je jistě registrovaný ve vaší elektronické databázi.
Přesně tak. Ale nejen z důvodu registrace kola jako takového v závislosti na konkrétním výrobním čísle rámu. Důležité je, že se do této registrace připisují všechny další nákupy a podle nich pak zákazník získává slevu. Funguje to tedy na principu klasické zákaznické karty.
Jak moc se z vašeho pohledu posunuly požadavky zákazníků v průběhu posledního desetiletí?
Spíš bych to řekl obecněji. Když jsme začínali, tedy zkraje devadesátých let, tak jsme považovali kolo v cenové relaci okolo deseti tisíc za o něco dražší a kvalitnější – kupovali si jej lidé, kteří to s ježděním mysleli celkem vážně. Dnes si kolo za deset tisíc nejčastěji kupují cykloturisté nebo občasní cyklisté. Co je ale z mého pohledu ještě důležitější, tak spousta lidí stále netuší, že Specialized nabízí kola i v této základní desetitisícové kategorii. Většina lidí si námi prodávanou značku spojuje s tím úplně nejlepším, podle toho očekávají i vyšší pořizovací cenu. Tito lidé jsou pak často překvapeni dostupností našich základnějších modelů. Nejprodávanější je ale i nadále kategorie v cenovém rozmezí patnáct až dvacet tisíc korun. V tom se, myslím, moc nelišíme od ostatních značek na trhu.
Zákazníci hledající špičkové silniční kolo často nechtějí sériový model, zabýváte se i zakázkovými stavbami?
Stavění kol na zakázku se v posledních letech hodně rozjíždí, a to nejen silničních, ale i horských modelů. Zákazník si vybere rám i komponenty naprosto podle své fantazie, a nejde jen o konkrétní komponentové sady, ale i všechny další díly a doslova detaily – od vidlice a zapletených kol, až po sedlo či omotávku.
Silniční kola ve stavbách na zakázku ale převládají.
Silniční kola určitě ve stavbách převládají. Nicméně se v poslední době často objevují tzv. přestavby horských kol ze starších převodů 2x10 na 1x11, nebo s příchodem dvanáctkové bikové sady Sram Eagle chce nemalé množství zákazníků závodně laděný MTB model právě s touto sadou 1x12. Navíc přibývá jezdců hledajících i v případě vyšší střední třídy možnost individualizace. Již se to tedy netýká pouze závodníků a nejnáročnějších uživatelů.
Sériových stotisícových kol má ovšem Specialized v nabídce celkem dost.
Ano, ovšem nejen klasických, ale i elektromodelů.
Na jaké částce začínají elektrokola Specialized?
Přibližně na osmdesáti tisících. Za tyto peníze však zákazník získává dokonale fungující stroj se špičkovým středovým motorem Brose, který je přizpůsobený jen pro kola Specialized, a baterie je integrovaná do spodní trubky. Výkonem, dojezdem, ovladatelností a v neposlední řadě designem patří naše elektrokola k tomu nejlepšímu. O tom ostatně vypovídá ocenění produkt roku na veletrhu Eurobike. Když si vezmeme, že má Specialized v nabídce nějakých deset modelů elektrokol, tak my máme v tento okamžik na našich prodejnách připraveno přes sedmdesát kusů. Samozřejmě v různých velikostech rámu a včetně testovacích strojů.
Vraťme se ke klasickým modelům. Stálicí mezi závodními biky je i nadále celoodpružený Epic.
Epic je skutečně strojem, který již před lety dokázal oslovit velmi širokou skupinu XC a maratonských jezdců, a i nadále si svou vysokou popularitu drží. Stačí se ostatně rozhlédnout po startovním poli na největších závodech. Epic totiž díky skvěle funkčnímu systému Brain přesvědčil i ty jezdce, kteří se zprvu obávali určité ztráty výkonu. Dnes je tento model jednoznačně nejpopulárnějším maratonským fullem. Nicméně je třeba dodat, že název Epic mají od modelové řady 2017 i pevná kola.
Pomohla popularitě celoodpružených modelů vaše testovací kolekce, z velké části tvořená právě fully?
Stoprocentně. Už před několika lety bylo naprosto běžné, že si zákazník půjčil na vyzkoušení kvalitní hardtail a následně si vyzkoušel některou verzi řady Epic. Myslím, že takřka v devadesáti procentech případů se následně rozhodl právě pro náš celoodpružený maratonský model.
Pořádáte testovací dny pro veřejnost, kde by byla k dispozici vaše kompletní testovací kolekce i možnost vyzkoušet kola v přilehlém terénu?
Několikrát za sezónu takové testování pořádáme a snažíme se vždy vybrat vhodnou lokalitu. Nabízíme i testování kol pro firmy v rámci různých teambuildingů. Lidé si mohou „spešly“ vyzkoušet také na stánku při závodech série Kolo pro život, my společně s dovozcem zabezpečujeme celkem rozsáhlou expozici Specialized na pražském veletrhu Forbikes. Tam bude také možné řadu modelů vyzkoušet, především elektrokola.
Zatím jsme nezmínili internetový prodej.
Ten je hodně důležitý, v dnešní době mnoho zákazníků využívá pohodlného nákupu z domu. Kola Specialized však přes internet neprodáváme, a to z důvodu dokonalého seřízení a přizpůsobení konkrétnímu zákazníkovi. Respektive, kolo je možné přes internet objednat, ovšem vyzvednutí proběhne přes naši klasickou „kamennou“ prodejnu. Zákazník si jednoduše vybere tu prodejnu Velocentrum Specialized Concept Store, která je pro něj nejdostupnější jak pro nákup, tak i následnou bezplatnou garanční prohlídku a další průběžný servis. Nabízíme ale i rozvoz kol k zákazníkovi domů.
Váš e-shop je sjednocený pro všechny prodejny Velocentrum Specialized Concept Store?
Prakticky ano, nicméně Peksport měl doposud svůj vlastní objednávkový web. Nyní budeme vše kompletně sjednocovat a prioritou pro nás je, aby zákazník vždy viděl i to, na které konkrétní prodejně je požadovaný doplněk či kolo k dispozici.
Nepopulární téma týkající se logicky každé značky, a sice reklamace. Jak rychle jste schopni řešit záruční výměnu vadného dílu?
V tomto ohledu je velkou výhodou perfektní fungování holandské centrály Specialized. Většinou není potřeba nic posílat - problém nafotíme, „spešl“ odsouhlasí výměnu a zákazník dostává novou věc. V případě nutnosti jsme schopni třeba i zapůjčit náhradní bike z testovací kolekce, většinou to však není díky rychlosti vyřešení reklamace vůbec potřeba.
Ve spojitosti se značkou Specialized se každému zapálenému cyklistovi vybaví možnost odborného nastavení posedu Body Geometry Fit. Nabízíte tuto službu ve všech prodejnách?
Ano, ve všech prodejnách Velocentrum Specialized Concept Store. Souvisí s tím nejen
profesionálně vyškolený personál, ale i špičkové měřicí elektronické přístroje, zajišťující přesné snímání všech pohybů jezdce. Jen pro představu, celá tahle legrace sestávající z kamer a nezbytného softwaru vyjde pro jednu prodejnu zhruba na čtvrt milionu.
Pokud si dobře vybavuji, tak nastavení posedu Body Geometry Fit stálo pět tisíc korun.
Původně ano, my jsme se však snažili tuto službu učinit dostupnější a nyní vychází na tři tisíce korun. Levnější verze je „Sizing“, u které se nastavuje pouze výška a předozadní pozice sedla - tedy pohled z boku. Tato verze vyjde na 1000 korun a není tak časově náročná.
Stává se, že k vám přijde zákazník s kolem jiné značky a chce nastavit posed metodou Body Geometry Fit?
Stává se to poměrně často, a to v případě horských i silničních kol. Současně ale není nijak výjimečné, že si zákazník kupuje bike za dvacet tisíc a chce k němu automaticky využít program Body Geometry Fit. Správná jízdní pozice je pro něj důležitější než karbon či kompletní odpružení.
Jak dlouho trvá samotné měření a nastavení posedu?
S využitím nových technologií se celý proces o něco málo prodloužil, nyní je to okolo třech hodin. Je nezbytné přesné umístění celé sestavy čidel a řada dalších detailů. V současnosti jsme ale schopni udělat přesné nastavení třeba i v případě časovkového či triatlonového speciálu.
Pokud si u vás zákazník kupuje závodní kolo, třeba špičkové řady S-Works, jak často sáhne i po programu Body Geometry Fit?
Dovolím si říct, že po Body Geometry Fitu sáhne většina takových zákazníků. Chce-li už někdo špičkový materiál, současně se snaží ze své výkonnosti dostat maximum. A od toho zde Body Geometry Fit je. Velkou výhodou tohoto programu je i určité doměření velikosti. U následného doladění délky představce, přesné výšky řídítek, předozadní pozice sedla a mnoha dalších aspektů již záleží na zákazníkovi, zda chce využít BG Fit komplexně.
Co se za poslední roky v programu Body Geometry Fit zásadního změnilo?
Proces jako takový zůstává stále skoro identický. Díky technologii Retül elektronika a dokonalé snímání všech detailů ještě zvýšily celkovou přesnost veškerých měření. Souvisí s tím prvotní načtení všech klíčových bodů kola, tedy linie sedla, úchopové části řídítek či pozice pedálů - především ale jejich vzájemná pozice. Dále veškeré senzory na těle jezdce a kamery snímající jezdce z boku.
Z boku? Nikoli čelně?
Přesně tak, pouze z boku. Čidla jsou tak dokonalá, že dovedou s milimetrovou přesností zaznamenat i stranový pohyb. Veškerých nastavení je zde nespočet, měření a čidla dokážou zohlednit odlišnou délku nohou a řadu dalších detailů. Původně se jemné finální doladění dělalo třeba i s pomocí úhelníků, vodováhy a mnoha dalších propriet, které byly ovšem kompletně nahrazeny právě čidly a jejich kamerovým snímáním. Úplným začátkem měření je vyšetření jezdce, při kterém zjišťujeme ohebnost a parametry cyklistova těla. Poté následuje již zmíněné „načtení“ kola, při němž se používá elektronická tužka, s níž opíšeme linii sedla, řídítek, obou plášťů a dalších zásadních částí kola. Systém to vše načte, a podklady pro nastavení jsou skutečně dokonale přesné.
Nejdůležitější postavou přes Body Geometry Fit je u nás asi i nadále Pavel Štědrý.
Přesně tak, Pavel je dokonce jedním z mála evropských specialistů přes Body Geometry Fit, jenž je současně lektorem tohoto programu. Jeho rukama prošla řada špičkových profesionálních jezdců, nejen domácích. Pavla Štědrého si dokonce zvou i na tréninkové kempy Pro-Tour týmů sedlajících kola Specialized.
Vlastníte síť Velocentrum Specialized Concept Store, jaké jsou vaše další cíle?
Za hlavní cíl si nyní dáváme, abychom zákazníkovi ukázali, že Specialized nejsou jen luxusní kola, ale že má naše značka co nabídnout i ve střední, potažmo v nižší střední třídě. Hlavně nás ale baví komunita kolem této americké značky. Vídáme se na závodech, těšíme se na vyzkoušení každé novinky s velkým „S“ na hlavové trubce.
Stále ještě závodíte?
V současnosti už ne, objedu si jen tak čtyři maratony do roka. Ještě před třemi lety jsem byl téměř každý víkend na závodech, v poslední době na to už ale není tolik času. A to jak kvůli obchodu, tak i rodině. Jsem mimochodem už i pyšným dědečkem. (smích…)
Máte i svůj závodní tým.
To je potřeba. Máme jednoho „eliťáka“ a pár dalších hodně šikovných kluků, kteří jezdí na Kole pro život do dvacátého místa. A pak řadu těch dojíždějících v první stovce, což je, myslím, stále velmi slušné. Často jsou to kluci spojení s naší firmou, tedy prodavači, mechanici a podobně. Zkrátka ti správní nadšenci!
Děkuji za rozhovor.
Jan Kadečka
Spolu s komponenty Shimano patří do portfolia jejich dovozce také doplňky se značkou PRO, jejichž spektrum pokrývá jak silniční kola, tak…
Test oboustranných lehkých nášlapných pedálů Zeray ZP-102S , které jsou v několika barevných provedeních, jsme na našich stránkách už…