Prezentaci novinek americké značky Specialized jsme měli možnost shlédnout v areálu bikeparku Kouty nad Desnou, kde po tři týdny probíhala prezentace a následně testování kol obchodníky a jejich klienty. Takováto prezentace nemá u nás obdoby a nutno vyslovit uznání nad trpělivostí celého personálu, který vydával, seřizoval, přijímal a opět vydával od rána do večera kola k nekompromisnímu bikování po náročných tratích lyžařského areálu.
Charakteristickým rysem pro novou kolekci je výrazný podíl brzd Magura na velkém množství modelů, takže přesun od brzd Avid k tomuto německému výrobci. Jestliže jsme vloni avizovali použití tlumičů s automatickým nastavením tvrdosti Auto SAG, letos je tato vymoženost na mnohem větším počtu kol. U tlumičů s nastavením citlivosti odtržení do zdvihu Brain bude pro příští rok mít každý uživatel za jízdy více klidu, protože došlo k odhlučnění setrvačníku a „čvachtání“ oleje v nádobce. Nárůst devětadvacítek v nabídce je patrný hlavně u řady Camber, která už neobsahuje šestadvacítky, ovšem tato kategorie naopak zůstala v nabídce u dámských celoodpružených kol Myka FSR. Modelové řady Epic a Stumpjumper HT získaly nové modely k doplnění cenových mezer, aby nebyl cenový odskok top modelu od druhé nejdražší verze tak výrazný. I u silničních kol je nabídka pestřejší, aby měl zákazník možnost vybrat si cenově odpovídající model.
Novinek u konkrétních modelů je na příští rok hned několik, ale tou nejvíc diskutovanou je sjezdové Demo s karbonovým předním rámem. Došlo u něho k zúžení rozvoru zadní stavby pro standardní šířku náboje, zkrácení osy klik a krom výrazné váhové úspory, verze S-Works váží 16,2 kg, je kolo mnohem tužší a jede přesně tam, kam mu povel od řídítek zavelí. Tato verze má vzadu speciální sedmikolečko a nejmenší pastorek s pouhými devíti zuby, na spodní trubce nechybí výměnný plastový chránič, který kromě tvrdého krycího plastu skrývá i gelovou výstelku, jež má za úkol náraz od kamene utlumit.
U kol s vyššími zdvihy ještě zůstaneme, protože řada Enduro má rovněž výrazně předělaný rám, hlavně v partii zadní stavby a výztuhách v předním trojúhelníku, kde je napojen tlumič, přičemž o tato kola byl během testovacích dní asi největší zájem. Zdvihově hned následující modely Stumpjumper FSR mají nové spojení tlumiče se zadní stavbou, inspirované modely Enduro. Používá se u nich teleskopická sedlovka, která má také provedení s kratším spodním dílem pro nejmenší rámy. V nabídce zůstávají verze na devětadvacítkách i šestadvacítkách, u levnějších variant ubyla na tlumiči vychytávka Brain. Biky Camber mají mírně zploštělé prohnutí horní trubky, která už není tak nahrbená a nové přepákování zadní stavby je o jeden čep lehčí, podobně jako u biků Epic. Camber je sice základním celoodpruženým bikem v nabídce s plně aktivním pružením, ale zatím není v provedení S-Works.
Závodní XC biky Epic mají Auto-SAG a navrátil se model Marathon Carbon, který zaplnil prostor mezi nejdražším a druhým nejdražším modelem, kde byl rozdíl téměř 80 000 korun. Přední trojúhelník je u tohoto modelu karbonový, zadní sedlové vzpěry rovněž, ovšem řetězová vzpěra je kvůli úspoře z duralu. Vlastnosti jsou téměř stejné jako u modelu S-Works, ale cena je mnohem nižší.
Hardtailům vévodí Stumpjumper, který je téměř beze změn, ale přibyl nový model s pevnou karbonovou vidlicí a jedním převodníkem, navíc má zákazník možnost vybírat u top modelů z verze s klikami s dvou nebo jedno převodníkem a deseti, případně jedenáctipastorkem. Dostupnější verze s podobným rámem, bike Carve je nově přepracovaná pro trochu sportovnější pojetí jízdy a nejvyšší model je nově osazen vidlicí Fox a lepším osazením, aby plynule navázal cenově na kategorii Stumpjumper. Levnější řady Rockhopper a Hardrock jsou téměř beze změn.
Silniční kola mají zcela přepracovaný model Roubaix, který už nemá tak prohnutou horní trubku a pohledově tak velký sloping. Tlumicí vložky Zertz dostaly zcela nový tvar jak v zadní stavbě, která je poměrně subtilní, tak v přední vidlici. Novinkou je speciální sedlovka modelu S-Works, jejíž horní část tvoří jakési véčko, umožňující výraznou pružnost. Zajímavé je, že každá velikost rámu má jiný průměr ložisek hlavového složení, aby došlo s nárůstem výšky rámu i k nárůstu tuhosti hlavové partie. Komponenty Sram zůstaly zachovány, ale Sram přidal mezi pastorky tlumicí vložky, takže by funkce řazení a pohonu měla být méně hlučná. Tarmac se pyšní subtilnější zadní stavbou pro lepší tlumení, novinkou je nejlevnější verze za 35 tisíc korun, která má karbonový rám a ekonomičtější osazení. Venge má klasické provedení sedlovky, která je ale stále plochá s aerodynamickým průřezem a lze ji otočit a tudíž přesunout pozici sedla více dopředu například pro triatlon.
Dámy dostaly dárek v podobě S-Works provedení biku Fate na devětadvacítkách, který je opravdovou raketou pro XC nebo maraton a bude v nabídce dokonce i v 15“ velikosti. Kromě kol je pro dámy letos nově přepracovaná kolekce přileb, které mají vzadu níže posazený stahovací mechanismus, aby bylo možné protáhnout mezi přilbou a čelenkou culík. Rovněž kolekce sedel se dočkala u sportovních modelů širšího provedení zadní partie a pro vyznavače pohodlí je připravena celá řada cenově dostupnějších gelových sedel v širším turistickém rozměru. Když jsme u doplňků, nelze opomenout nové silniční tretry vyrobené technologií tlakového lepení švů, tedy bez použití stehů s výrazně zahloubenou partií paty pro perfektní usazení a záběr. Triatlonové tretry mají výklopnou patu, nemají jazyk a vzadu je zdobí poutko s magnetem pro rychlejší nazouvání. Zůstává nabídka vyrovnávacích vložek a klínů pro BG seřízení správného usazení nohy v tretře, drobnou novinkou je ochranná „termo“ samolepka na podrážku silničních treter, která zabraňuje přehřívání podrážky při jízdě v horku na silnici. Karbonové výplety Roval na silniční kola mají vysoké ráfky podobně jako kola Zipp, ovšem hmotnostně a výkonnostně by na tom měla být hodně podobně, ne-li lépe. Bonbónkem v celé kolekci je elektrokolo Turbo, jehož maximální rychlost 45 km/h hodně láká, ovšem v nabídce bude jen omezená série.
Specialized tedy pro příští rok nepřichází s žádným převratem, ale výrazně zapracoval na detailech a zpřístupnil některé modelové řady v cenově přijatelnějších kategoriích. Nárůst devětadvacítek je sice charakteristický, ovšem šestadvacítek se značka stále nevzdává, protože v určitých sférách bikingu mají stále své pevné místo.
(už)
Domnívat se, že vaše kolo bude v absolutním bezpečí společné kolárny v penzionu, kde jste ubytováni přes víkend, je silně naivní. Domnívat…
Sedla se středovým žlábkem či otvorem jsou už několik let zcela běžnou záležitostí. Občas ale někdo přijde s lehčí obměnou na toto téma a…