Nášlapné pedály dnes všichni považujeme za naprostou samozřejmost, a nejspíš si ani nedokážeme představit, že bychom byli o tuto „vymoženost“ připraveni. Pevné, přitom však snadno uvolnitelné spojení s kolem, pracující na podobném principu jako lyžařské vázání, je zásadní jak pro samotný perfektní přenos energie z našich nohou na pohyb klikami, tak i pro bezpečí. Dokonce si dovolíme tvrdit, že bezpečnostní funkce je zde vyloženě klíčová, na rozdíl od klipsen či prvních nášlapných systémů z osmdesátých let je však uvolnění tretry z pedálu velmi snadné a intuitivní. Během dlouhého vývoje se navíc konstruktéři poprali jak s hmotností a její postupnou nemalou redukcí, tak neméně důležitou imunitou vůči nežádoucímu zanášení blátem a dalšími nečistotami u bikových modelů. Právě MTB segmentu a s ním souvisejícím „SPD“ systémům se chceme věnovat na následujících řádcích. A byť na trhu nalezneme i konkurenční mechanismy, například „šlehače“ a jiné, právě „espédéčka“ tvoří drtivou většinu prodejů mezi uživateli sportovních či závodních biků, ať už jde o originál Shimano SPD, či s ním více či méně shodné systémy.
Na začátku se trochu zamysleme, představme si horské kolo jako celek a zkusme si vybavit některou z koncepcí, které přišly na svět v osmdesátých či raných devadesátých letech a dodnes jsou kompatibilní s aktuálními modely. Moc jich skutečně není - především v posledním desetiletí se zcela zásadně změnily průměry ráfků, zdvihy odpružení i celé kategorie kol, dále brzdy, počty převodů a vlastně kompletní převodové systémy. Stejně tak přibyly bezdušové a „tubeless ready“ pláště, dále standardy nábojů s pevnými osami či zdánlivé detaily, mezi něž náleží třeba přímá uchycení přesmykačů, hlavová složení pro kónické sloupky vidlic a mnohé další. Jinými slovy – jen stěží mezi sebou dnes zkombinujeme něco z techniky raných devadesátých let a současnosti, ať už to budou cantilever brzdy s kotoučovkami, či jednotlivé průměry ráfků a plášťů mezi sebou. A přesto je zde jeden komponent, který nejenže zůstal svou koncepcí i vzhledem prakticky totožný se svým prapředkem, ale navíc je mezi sebou plně kompatibilní první provedení z roku 1990 a o čtvrt století novější, aktuální verze. Ano, máme na mysli SPD pedály značky Shimano, které se v době svého uvedení na trh zdály naprosto revolučním počinem a dnešní pohled z odstupu šestadvaceti let to jen potvrzuje. Samozřejmě, že během téměř tří desetiletí evoluce došlo k nemalému odlehčení konstrukce a snad ještě zřetelnější eliminaci zanášení blátem, ale systém jako takový je stále téměř shodný. A to dokonce včetně provedení ocelových zarážek („kufrů“), které zůstaly vlastně zcela identické, takže se s aktuálními zarážkami bezpečně zacvakneme do prvních SPD pedálů PD-M737 či jen o málo pozdějších PD-M525, a stejně tak spolehlivě tento takřka historický systém naše „kufry“ v případě potřeby uvolní. Zdá se to skoro nemožné, že ani čtvrt století tuto vzájemnou kompatibilitu nenarušilo, což opět dokládá, jak schopnou či snad až nesmrtelnou koncepci na konci osmdesátých let konstruktéři značky Shimano vyvinuli…
Změny? Proč?
Dá se říci, že každá další generace SPD pedálů byla vždy jen o kousek lepší než předchůdce a především poslední desetiletí je spíše o mírném odlehčování a dolaďování detailů nežli o skutečné evoluci či dokonce revoluci. Systém i celková koncepce SPD pedálů se již poměrně brzy dostaly na svůj vrchol, který je ve své podstatě bezchybný, a dost možná se stane stejně nenahraditelným prvkem jako třeba standardní rámový trojúhelník, jenž je také vlastně nepřekonatelný. Nebo jsme o tom zatím alespoň přesvědčeni.
Pokud jsme psali o tom, že se nezměnily zarážky pedálů, tak to zdaleka nejsou jen ony, co zůstalo beze změn. Pakliže se podíváme na úplně první, výše zmíněné SPD modely, tak v přímém srovnání je nejpatrnější redukce materiálu na těle pedálů a určitá úprava kříže, na nějž zvrchu dosedají kufry. Ten je oproti prapůvodním modelům masivnější - zvětšila se tak kontaktní plocha a současně se zmenšily síly potřebné pro našlápnutí i vycvaknutí. Naproti tomu zůstala zachována pevná přední část zámku a pohyblivá zadní zarážka, stejně jako možnost nastavení předpětí vinuté pružiny nacházející se pod výklopnou zarážkou. Jasně patrné je naopak ubrání materiálu těla pedálu, které tak získalo mnohem více „otevřený“ tvar, a umožňuje snazší vytlačení bláta či sněhu, které nám zůstanou po chůzi nalepeny zespodu na tretře. V tomto směru se toho však hodně změnilo již v prvním desetiletí, kdy se mezigeneračně největší změny pravidelně odehrávaly právě v imunitě systému vůči zanášení nečistotami.
Jsou zde i další technická řešení, jež jsou po čtvrt století u některých typů stále shodná. Například provedení osy, která se jako celek s ložisky šroubuje pomocí originálního plastového klíče do těla pedálu. Nejenže nabízí možnost perfektního seřízení, ale především domazání ložisek pedálů bez nutnosti jejich rozborky mě již v roce 1994 u mých tehdy prvních „espédéček“ M525 fascinovalo. Stačilo z těla pedálu vyšroubovat osu s ložisky, do těla pedálu natlačit mazací tuk, osu vsunout zpět a dotáhnout. Nové mazivo spolehlivě vytlačilo ven zbytky toho starého i veškeré nečistoty, prostě dokonalost sama. Současné pedály M520, M540 a některé další jsou v tomto směru identické. Za velmi důležitý model v historii lze považovat třeba typ M535 (nástupce původního „základního“ provedení M525). Tyto pedály sice využívaly klasickou konstrukci osy a ložisek, ale z hlediska tvaru odlehčeného těla, jeho imunity vůči zanášení blátem a vlastně i uživatelského komfortu se i po dvaceti letech (poprvé se objevily v roce 1995) zdají nečekaně aktuální. V historii mechanismů SPD lze nalézt také určité slepé uličky vývoje, kam patří například model PD-M858 z roku 2000, který měl výklopné obě strany mechanismu zámku a lehce odlišný tvar kufru. Toto ale byla poměrně krátká epizoda, po níž se Shimano opět vrátilo k osvědčené klasice.
Můžeme tedy jednoduše napsat, že systém Shimano SPD předběhl dobu natolik, že i po čtvrt století je prakticky nepřekonaný. Inspirovala se jím řada dalších výrobců, kdy jej někteří přebrali beze změny, a jiní vytvořili svou vlastní variaci na totéž téma. Nedlouho po originálu uvedli své modely na trh další velcí hráči, jako třeba Ritchey, Onza, Wellgo či VP, ať už s posvěcením Shimana, či nikoli. A je pravda, že zatímco japonský originál byl od svých úplně prvních modelů dokonale funkční a prakticky nezničitelný, mnozí další výrobci se u svých variací na SPD prali tu se spolehlivostí upínacího mechanismu, tu s jeho životností. Dodnes si živě pamatuji, jak si kamarád v roce 1994 zakoupil tehdy neznačkové bikové nášlapné pedály (za dvě třetiny ceny originálu...), a když chtěl z kola vystoupit, nejednou musel zastavit u lampy, povolit tretru, slézt a velkou silou tretru rukama páčit z pedálu ven. Jiným napodobeninám SPD s oblibou praskaly ocelové opěrné kříže, případně docházelo k hodně rychlému opotřebení kufrů. Zkrátka dětské nemoci, které se originálnímu SPD značky Shimano vyhnuly velkým obloukem, což je dodnes obdivuhodné.
Současné, nejen bikové nášlapné pedály Shimano jsou vyhlášeny svou spolehlivostí a doslova nezničitelností, přičemž klidně si můžeme pořídit třeba základnější model M520 a máme jistotu, že bude sloužit minimálně dlouhé roky či spíše desetiletí. Pokud tedy nemáme potřebu inovovat z důvodu jakéhosi morálního zastarávání komponentů. Cenově dostupné pedály, pomineme-li pár gramů navíc, tak mohou plnohodnotně sloužit dokonce i pro závodní nasazení, přestože závodníkům výrobce předurčuje kvalitativně vyšší modely. Ovšem v praxi byly stejně nezničitelné i prapůvodní originály SPD. Zrovna nedávno jsem u píseckého kamaráda Honzy Žáka, mimochodem skvělého bikera i lyžaře, objevil dodnes stále používaná „espédéčka“ M525 z roku 1993. Samozřejmě, že jsem z Honzy tyto pedály musel vymámit, už z důvodu, že měly evidentně najeto mnoho desítek tisíc terénních kilometrů a dodnes fungovaly. Zkrátka doklad jejich naprosté nezničitelnosti. Ukažte nám na trhu jiný cyklistický komponent s takto bezchybnou reputací! O žádném jiném nevím…
Jan Kadečka
Značka Lizard Skins se už před nějakou dobou rozhodla, že nabízet pouze luxusní silniční omotávky či bikové gripy je trochu málo, a tak do…
Někdy opravdu není zapotřebí mnoho, abyste ochránili svůj obličej před blátem od předního kola. Blatníčky do přední vidlice jsou dnes…