V době řídící se zaklínadlem s názvem enduro je výběr každého komponentu doslova alchymií, protože jednak je potřeba mít nízkou hmotnost, ale na druhou stranu odolnost a maximální jistotu komfortního ovládání.
U pedálů pro enduro jasně vede systém SPD, většinou ve variantě s rozšířenou plochou pedálu, a hned na druhém místě jsou široké platformové pedály bez nášlapného mechanismu. Každý volí to, co mu vyhovuje, případně sází na určitý kompromis, tedy nášlapný systém s co možná nejširším tělem pedálu pro lepší oporu podrážky treter při nejistém nacvaknutí. Otestovali jsme pedály značky MAX1, které spojují obojí dohromady, tedy plnohodnotný nášlapný systém a široký platformový pedál. Vzhledem k ceně 790 korun a hmotnosti 760 gramů nejde o nějaké závodní provedení, nicméně myšlenka je to zajímavá. Hliníkové tělo pedálu je zcela standardní široká platforma s pěticí integrovaných výstupků pro lepší zajištění podrážky na každé straně. Šroubovací piny by sice poskytly jistější „grip", ale zde není podrážka tenisky tím hlavním společníkem. Nášlapný mechanismus na obou stranách totiž jasně směřuje na tretry a SPD kompatibilní kufry, protože pedály se dodávají bez nich. Přesto ale dovozce doporučuje kufry VP ze své nabídky, které by měly být rozměrově odpovídající. Nášlapný mechanismus je s pedálem spojen napevno, takže nenabízí samostatné otáčení kolem osy. Rovněž regulace odporu pro nacvaknutí není, i přes přítomnost imbusového šroubu, funkční, ale jde spíše o pojistku proti přílišnému vyklopení pohyblivé zarážky. Pružný odpor je totiž u ní vyřešen nikoliv stavitelnou pružinou, jako u klasických SPD, ale gumovým blokem, podobně jako u pedálů Onza, které v devadesátých letech používaly elastomerové bloky.
Pedály se montují jen 15mm plochým klíčem, otvor na imbus v Cr-Mo ose není. Otáčení na standardních kuličkách a kónusech slibuje sice snadnost údržby, ale vnější plastová těsnicí krytka možná půjde po několika škrtnutích pedálem o zem ven. Chod osy byl ale hladký bez přidrhávání, a pokud jezdec občas provede rozborku a seřízení vůle, pak se není čeho obávat.
Vyzkoušeli jsme pedály jak v kombinaci s enduro tretrami Scott s měkčí podrážkou, tak s klasickými BMX teniskami s plochou podrážkou. Díky vystouplému nášlapnému mechanismu dosedne podrážka tenisky přímo na něj a na výstupky na krajích rámečku se musí dost prohnout. Sice to funguje, ale pro delší jízdu nebo skoky to nebude vůbec pohodlné, takže tuto kombinaci nedoporučujeme. U treter to ale byla jiná káva, a přestože námi použité originální Shimano kufry kladly nejdříve docela značný odpor, usazení podrážky bylo následně naprosto perfektní. Zatímco na klasických SPD pedálech byl znatelný vyšší tlak v oblasti kufru, zde to díky široké kontaktní ploše naprosto zmizelo. Možnost volného pohybu paty v omezeném rozsahu je samozřejmostí, ovšem při vycvaknutí jsme pocítili dost ostrou hranu se znatelným odporem. Určitě tedy bude i přes avizovanou Shimano kompatibilitu nutné přikoupit i originální kufry VP, které by měly nabídnout hladší průběh nastupování i vycvaknutí. Co se týče odolnosti vůči blátu, je klec pedálu dostatečně otevřená, a bláto se tak snadno dostalo vždycky ven. Životnost gumových bloků by prověřilo až delší používání, ale určitě nebude problém je nahradit.
(už)
Plusy: opora podrážky, jednoduchost
Minusy: nutnost orig. kufrů
Vždy, když se věnujeme v rubrice Hobbybastler seřízení či nastavení brzdových pák nebo jejich instalaci na řídítka, zdůrazňujeme, že bychom…
V naší republice je více jak tisícovka prodejen, které se specializují výhradně na prodej jízdních kol a příslušenství. Jen v Praze je…