Pro pevnou přední vidlici se především z důvodu nemalé hmotnostní redukce rozhoduje stále větší počet bikerů. V případě méně technicky náročné tratě a požadavku na co nejlepší akceleraci je tato volba skutečně smysluplná, byť na úkor pohodlí. Několik posledních let pak není ničím výjimečným spatřit pevnou přední vidlici třeba i na horských kolech některých elitních bike-maratonců. Odlehčení zpravidla o jeden kilogram, někdy i více, je totiž na celkové lehkosti jízdy znatelné. Jde ale o požadavky konkrétního jezdce a také o povahu tratě, zda bude taková volba ve finále skutečně přínosem.
Na poptávku po pevných předních MTB vidlicích zareagoval i kanadský Syncros, jehož novinka, celokarbonový model FL Carbon, nadchne především vyznavače dokonale čistého designu. My jsme tuto vidlici ve 26“ variantě prověřili v praktickém testu a musíme přiznat, že preference takového komponentu může mít v řadě případů opravdu logiku. A to i přes nemalou cenu 9 990 korun.
Konstrukce skládající se z karbonové monokokové korunky a do ní zasazených ramen nabízí v praxi až nečekanou torzní tuhost, která zajišťuje ideální vedení kola. Totéž platí v případě spojení korunky s karbonovým sloupkem. I přes poměrně robustně působící konstrukci byla ovšem podobně nečekaná nabízená úroveň komfortu. I když to může trochu znít jako reklamní slogan, tak schopnost pohlcovat část otřesů byla hodně zřetelná. Plno menších nerovností vidlice téměř zahladila, u těch větších pak značně otupila jejich ostrost. Celokarbonová konstrukce je v tomto ohledu nespornou výhodou, stejně tak klasický sloupek o konstantním průměru 1⅛“. Právě sloupku totiž připisujeme značnou část schopnosti tlumit otřesy. Při brzdění je „práce“ vidlice sice také zřetelná, ale naštěstí v rozumných mezích.
Pokud se vrátíme k samotné konstrukci, tak plně karbonové patky plynule přecházejí v obě ramena. Úchyt pro brzdový třmen je v provedení International Standard, Post Mount by se nám zde zamlouval více. Véčkaři pak na tuto vidlici mohou zapomenout úplně, verze s čepy na ráfkové brzdy není v nabídce. Na druhou stranu, Syncros s modelem FL Carbon vychází vstříc jak uživatelům klasických šestadvacítek, tak i uživatelům devětadvacetipalcových biků. Podle toho se hmotnost vidlice s nezaříznutým, 300 mm dlouhým sloupkem, vyšplhá buďto na 530 nebo na 580 gramů. Výška vidlice pak odpovídá odpruženým modelům se 100mm zdvihem.
Když shrneme naše dojmy, tak má investice do kvalitní pevné přední vidlice skutečně význam, což je i případ testovaného Syncrosu. Pro závodníky střídající tratě různé náročnosti a rychlosti je taková „alternativa“ rozhodně výhodou. Podle povahy terénu zvolí buďto odpruženou nebo pevnou variantu, a to klidně i těsně před závodem.
Cena vidlice není malá, ale zkuste si také spočítat, kolik jste již investovali do údržby své odpružené vidlice.
Pokud jste se již také stali těmi, kdo si na svůj bike namontoval pevnou vidlici obdobných kvalit, napiště nám do redakce své dojmy a zkušenosti.
(kad)
Pokud patříte mezi ty, kteří i v době sněhu a vůbec nepohody současného počasí, které cyklistice přeje jen málo, musí nutně na kole sedět,…
Většina cyklistů možná nikdy neviděla zázemí cyklistické prodejny. Možná jen tehdy, když byli pozvání mechanikem do dílny. Věřte tomu, že…