K oslavě pětatřicátého výročí existence prestižní sady Dura-Ace připravilo Shimano její zcela novou verzi. Jak už to bývá, je ještě lepší a lehčí než ta předchozí a přináší některé nové technologie, které se v příštích letech s velkou pravděpodobností objeví i v nižších řadách silničních komponentů Shimano. Kódové označení novinky zní 7900 a hmotnost celé sady se oproti předchozí verzi podařilo snížit o 181 gramů. Celková váha sady je tak nyní pod magickou hranicí 2000 gramů. A že jste se těšili na elektroniku? Ještě si chvilku počkejte, rozhodně to bude stát za to. Novou prestižní silniční sadu Shimano, jejíž řazení se již neovládá lanky, vám představíme už v příštím vydání Cykloservisu. Klasická mechanická verze ale bude nabízena paralelně. Navíc je dost pravděpodobné, že přinejmenším zpočátku o ni bude větší zájem než o elektroniku, která si bude muset teprve získat důvěru uživatelů. Takže co přináší nová, již sedmá generace sady Shimano Dura-Ace?
Takto charakterizuje nové kliky Dura-Ace firma Shimano, vzhledem ke zpracování však nezbývá než jí to věřit. Zároveň si tyto kliky dovolíme označit za jedny z esteticky nejzdařilejších. Využívají již osvědčený systém Hollowtech II, tedy dutou konstrukci a osu integrovanou do pravé kliky. Kovaná slitina společně s maximálně pevným profilem nabízí nadstandardní tuhost a zároveň velice nízkou hmotnost. Oproti původní verzi se v případě klik podařilo ušetřit rovných padesát gramů.
Zásadní novinkou je použití dutého velkého převodníku, jenž svým tvarem přímo navazuje na jednotlivá ramena, takže je ve své základně nadprůměrně široký. To umožnilo konstruktérům vytvoření dutiny uvnitř převodníku. Průřez převodníku je proto trojúhelníkový a teprve na jeho vrcholu je přítomno ozubení.Poprvé v historii je tedy maximálně vyřešena pevnost celku kliky s převodníkem. Doposud konstruktéři často vyvíjeli maximálně tuhé kliky, a při silném záběru byla jejich snaha citelně znehodnocena vychýlením převodníku. Nová dura je v tomto ohledu výrazně dál než konkurence a lze předpokládat, že se ostatní výrobci nechají v budoucnu inspirovat. Dutý převodník, jehož průřez charakterizují velice tenké stěny, se oproti původnímu provedení (FC-7800) vyznačuje nižší hmotností a zároveň o dvacet procent vyšší boční tuhostí. Lehce upraven byl i modul zubů, který je nyní přizpůsoben pro kombinaci s inovovaným řetězem.
Kliky budou dostupné jak s klasickými převodníky, tak i v systému Compact, a to v délkách od 165 do 180 milimetrů.
Inspirace Campagnolem a Sramem je zřetelná v provedení inovovaných pák, které se poprvé vyznačují vedením řadicích bowdenů pod omotávkou řídítek. Sice tak zaniká určitá výhoda v jednodušší výměně bowdenů a lanek, estetika však hraje nemalou úlohu a vnější vedení bowdenů řazení u Shimana doposud mnozí kritizovali. A je více než pravděpodobné, že příští generace sad Ultegra či 105 už také budou mít všechny bowdeny vedeny „vnitřkem“.
Nové páky Dual Control by měly nabídnout ještě lepší ergonomii, a to se nám po této stránce zdála současná generace bezchybná! Zatímco v případě klik zůstalo Shimano i nadále věrné duralu a pravděpodobně to tak zůstane i nadále, u řadicích a brzdových pák sáhlo po karbonu. Ten se podílí na dosažení velice nízké hmotnosti 370 gramů (pár), což je o padesát gramů méně než u dosavadní verze. Odlišné vedení řadicího lanka si vynutilo novou konstrukci vnitřního mechanismu a nová PTFE potažená vnitřní lanka. Díky tomu je chod stejně čistý, jako tomu bylo doposud.
Nově jsou dualy vybaveny plynule seřiditelnou vzdáleností páky, což uvítají především jezdci s kratšími prsty, ať už juniorští závodníci či ženy. Náklon brzdové páky se provádí pomocí šroubku ukrytého v horní části páky, tedy již ne vložením plastových klínků. Objímky pák a šroubky jsou vyrobeny z titanu. Pravá páka je nyní kratší, čímž se dosáhlo o dvacet procent rychlejšího řazení. V případě levé páky zmizely mechanismu typické mezipolohy pro dolaďování přesmykače, takže se řazení celkově zjednodušilo. Na druhou stranu je asi potřeba počítat s nutností maximálně precizního seřízení. Gumové krytky pák mají anatomické tvarování a známou „lepivou“ směs, takže je úchop velice jistý a příjemný. Zajímavostí je použití dvoubarevné směsi. Mnozí uživatelé se totiž při čištění soustředili pouze na omotávku a na manžety pák již zapomněli, takže špína z nich byla prostřednictvím dlaní rukavic po chvíli zpět na omotávce. Manžety pák jsou tedy vybaveny jakýmsi „indikátorem zašpinění“. Samozřejmostí jsou i integrovaná tlačítka pro ovládání computeru FlightDeck.
Vedle klasických dualů budou v nabídce i nadále páčky pro časovku a triatlon (do konců nástavců) a z dnešního pohledu již poněkud archaická dvojpáčka na rám. Samostatně se budou nabízet také superlehké brzdové páky s karbonovým tělem BL-TT79, které opět využijí časovkáři či triatlonisté.
S pákami Dual Control souvisí zmiňovaný computer FlightDeck. Ten je vybaven bezdrátovým kódovaným přenosem, který zamezí nežádoucímu rušení signálu, a je možné jej připojit k PC pro analýzu dat nashromážděných během jízdy. Běžnou funkcí přístrojů FlightDeck je zobrazení zařazeného převodu. Vedle klasických funkcí běžných cyklocomputerů měří také tepovou frekvenci, nadmořskou výšku, stoupání či kadenci.
I zde se samozřejmě odlehčovalo, v prvním případě o čtrnáct, v druhém o šest gramů. Vyznavači leštěné elegance si ale v případě nové dury musejí nechat zajít chuť. Povrchová úprava kombinuje nevelké leštěné plochy s matně šedou povrchovou úpravou. Vzhled je ale rozhodně zdařilý a luxusnímu dojmu napomáhá i karbonové ramínko přehazovačky. Jeho provedení je navíc kompatibilní s klasickými i Compact převodníky, takže není nutné používat delší GS ramínko. Přehazovačka si poradí až s osmadvaceti zuby na kazetě. Jestliže jsme při představování všech předchozích generací vždy vyzdvihovali rozšíření čepů a zpevnění konstrukce, dosavadní, v pořadí šestá generace dury se dostala na samý vrchol, takže novinka je šířkou a provedením čepů prakticky totožná se svým předchůdcem. Zajímavostí je prodloužení páky na vnějším paralelogramu a větší odsazení šroubu předpětí lanka od těla přehazovačky. Model RD-7800 působil po této stránce kompaktnějším dojmem.
U přesmykače došlo k rozšíření vodítka, které tak nahrazuje původní mezipolohy na řadicí páce.Jinak je nový přesmykač tvarově podobný dosavadní verzi. Všechny šroubky na obou měničích jsou pro co nejnižší hmotnost vyrobeny z titanu.
Při představení dosavadní generace sady Dura-Ace byl konstruktéry vyzdvihován vysoký účinek brzd, který byl dán především novou konstrukcí ramen se zvětšenou pákou. V praxi se pak výkon sice opravdu ukázal jako nadprůměrný, bohužel byl ale až nepříjemně velký. Brzdám scházela výraznější citlivost dávkování a za mokra bylo velice složité odhadnout vhodnou sílu, jakou má jezdec na páku působit. Brzdy si proto vysloužily nemalou kritiku a někteří závodníci raději používali i nadále předchozí model. Konstruktéři se ale z reakcí veřejnosti asi dostatečně nepoučili, neboť u zcela nové verze opět hlásají: „Zvýšili jsme účinnost!“ Snad vědí, co dělají. Nová verze dury musela projít nemalým testováním a před uvedením na trh jí musela alespoň jednu sezonu prověřit řada profesionálních závodníků.
(Illustrační foto brzdy na neseřízeném kole!)
Tvarově jsou čelisti BR-7900 velice podobné svým předchůdkyním, pouze nosník šroubu předpětí lanka je nižší a širší, takže lze předpokládat větší tuhost celku. Zcela novou směsí se mohou pochlubit brzdové gumičky. Ty mají nabídnout vyšší životnost a lepší výkon za mokra. Stejně jako u obou měničů jsou veškeré šroubky brzd vyrobeny z titanu. Hmotnost páru čelistí je 287 gramů.
Přestože samostatné náboje asi nebudou patřit k bestsellerům, neboť v současnosti již skoro všichni preferují kompletní zapletené sety, konstrukce nábojů je bezesporu zajímavá. Zaprvé došlo k zpevnění pláště a přírub a zadruhé k přepracování uložení i systému ložisek. K seřízení nábojů již není zapotřebí jakéhokoli nářadí, vůle a chod ložisek se vymezuje a seřizuje pouhou rukou.
Některé konkurenční firmy sice již laborují s jedenáctikolečkem, Shimano však i nadále spoléhá na deset pastorků. A i těch deset je z našeho pohledu více než dost. Závodníkovi nabídne desetikolečko dostatečně jemné odstupňování, takže k přidání dalšího pastorku není žádný pádný důvod. Nehledě na to, že s každým pastorkem navíc dochází ke zúžení řetězu i pastorků, což s sebou logicky většinou přináší i rychlejší opotřebení.
Zajímavostí je řetěz nové sady Dura-Ace. Přestože nedošlo k nárůstu převodových stupňů, jeho konstrukce doznala nemalých úprav pro lepší funkci řazení. Model CN-7900 disponuje nově tvarovanými vnějšími články, které předchází zasukování řetězu. Pro lepší kontakt se zuby na kazetě byly lehce upraveny i vnitřní články řetězu. Výsledkem je čisté a téměř bezhlučné řazení dokonce i při vysokém zatížení. Přehození v plném tahu, kterému se závodník například při jízdě do vrchu či ve spurtu nevyhne, bude proto mnohem čistší a plynulejší. Výrobce dokonce slibuje vyšší životnost než u dosavadního provedení. Hmotnost řetězu je 251 gramů, jedná se tedy o dvacetigramovou redukci.
Nyní to nejzajímavější. Podobně jako se vyrábí třeba směrové vzorky pneumatik, tak i nový řetěz sady Dura-Ace je jednosměrný! K této konstrukci se vývoj řetězu jednou logicky musel chtě nechtě dostat, neboť se jedná o jednosměrně namáhaný komponent. A i v tomto případě si dovolujeme odhadovat, že jednosměrný řetěz bude do budoucna používat větší množství výrobců. Pouze mechanici si budou muset zvyknout na to, že je před montáží řetězu nutné zjistit jeho správný směr.
Nová sada Dura-Ace, byť ještě v mechanickém provedení, je v mnoha ohledech hodně pokroková, ať už se jedná o konstrukci dutého velkého převodníku či jednosměrného řetězu. Poslední sedmá generace je opět o znatelný kus dál, než byl její předchůdce. Nedá se říci, zda bude sada Dura-Ace lepší či horší než Campagnolo Record či Sram Red, důležitější je, že je svým designem a některými použitými technologiemi jiná. A možnost výběru je pro uživatele zásadní.
Kliky | Řadicí páky | Přehazovačka | Přesmykač | Brzdy | Řetěz | |
Shimano Dura-Ace 7800 | 740 g | 420 g | 180 g | 74 g | 314 g | 275 g |
Shimano Dura-Ace 7900 (nová) | 690 g | 370 g | 166 g | 68 g | 287 g | 251 g |
Campagnolo Record | 643 g | 324 g | 184 g | 75 g | 279 g | 255 g |
Sram Red | 760 g | 280 g | 153 g | 72 g | 265 g | 257 g |
Jestliže se ráno otevřou brány pařížského Louvre, tak možná polovina prvních návštěvníků nabere obrovskou rychlost a prchá po šipkách za…
Nastala doby, kdy firmy začínají představovat modelové řady kol pro rok 2009. Zatím jen pro obchodníky. Kompletní nabídky většiny…