logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Technika
  • Shimano Deore XT pro rok 2008

Shimano Deore XT pro rok 2008

Sada Shimano Deore XT letos slaví velké výročí, a sice čtvrt století od svého vzniku. A k oslavě si Shimano samo sobě nadělilo odpovídající dárek, zcela přepracovanou sadu Deore XT určenou pro rok 2008. Popravdě řečeno, zcela nové „ikstéčko“ pro nás bylo na prezentaci novinek Shimano 2008 docela velkým překvapením. Vždyť současné provedení této sady není na trhu ještě tak dlouho, aby vyloženě volalo po svém nástupci. My jsme jej tedy očekávali až tak o rok později a naopak jsme předpokládali spíš přepracování silniční top-sady Dura-Ace, které se ovšem pro příští modelový rok nekonalo.
Jak již ale bylo napsáno výše, Shimano chtělo novými komponenty Deore XT poukázat na pětadvacet let dlouhou historii této sady, proto si s vývojem její zcela nové verze celkem pospíšilo.
Při porovnání současné verze a sady Deore XT 2008 doslova nezůstal kámen na kameni. Nové isktéčko opět přebírá řadu technologií od prestižních komponentů XTR, a to dokonce včetně známého „X-designu“. Takže předpoklad, že výrazné velké „X“ zůstane poznávacím znakem pouze nejvyšší sady XTR, se nenaplnil. Nové Deore XT je zároveň oproti svému předchůdci lehčí, v případě celé sady vyjma nábojů se váhová úspora pohybuje kolem padesáti gramů (s řazením Dual Control a s kotoučovými brzdami). Započítáme-li do hmotnosti sady i zapletená kola, která byla rovněž přepracována, dostaneme se dle údajů firmy Shimano na celkový váhový úbytek 176 gramů. V případě řady dílů se nové Deore XT dostává váhově na úroveň předchozí varianty komponentů XTR. Pojďme se ale na jednotlivé inovace podívat podrobněji.
Dvě verze přehazovačky
Dvě různé délky ramínka samozřejmě nadále zůstávají, kromě klasického provedení zadního měniče se ale nově objevuje také varianta nazvaná Shadow technology. V praxi to znamená, že je přehazovačka „Shadow“ ve srovnání s klasickým modelem podstatně užší, z vnější strany se tak přehazovačka zúžila o celých dvanáct milimetrů. Tím pádem došlo k jejímu výraznějšímu „schování“ pod matici rychloupínáku zadního náboje, a celý měnič tak mnohem méně vybočuje od zadního kola. To ocení především jezdci pohybující se v drsném terénu plném větších kamenů či kořenů, kde již tolik nebude hrozit kontakt těla přehazovačky s překážkou. Zároveň byla zvýšena i vertikální stabilita měniče, čímž dochází k eliminaci nárazů přehazovačky do zadní stavby při výraznějším propružování řetězu v náročném terénu.
Kromě varianty Shadow s kódovým označením RD-772 bude v nabídce i klasická, ovšem také přepracovaná varianta RD-770. Ta bude nabízena v provedení Low nebo Top normal, tedy i s inverzním chodem. Na zadním měniči došlo také k výrazné váhové úspoře, oproti současnému typu RD-761 dojde k úbytku 37 gramů (model Shadow) a 23 gramů v případě klasické varianty.
Zdokonalené přesmykače
I v případě přesmykače došlo k určitým změnám. Kromě těch designových, kdy jako perlička přibylo v ocelovém vnějším vodítku „vyříznuté“ logo, je to hmotnostní úspora dvaadvacet gramů a především lehké přepracování tvaru zadní části vodítka. To bylo v zadním spojovacím můstku výrazněji zešikmeno, čímž se logicky lehce zkrátil vnitřní díl vodítka. Tato úprava přesmykače, která se objeví i u dalších sad Shimano, předchází kontaktu vodítka se vzorkem hodně širokého zadního pláště při zařazení nejmenšího převodníku. Další změnou prošla konstrukce objímky přesmykače, která již nemá stahující šroub orientovaný rovnoběžně s osou kola. Pro co nejsnazší montáž i seřízení natočení přesmykače je u nového provedení šroub posunut o pětačtyřicet stupňů vzad, čímž se výrazně zlepšila jeho přístupnost.
Dual Control a Rapidfire
I nadále zůstává možnost výběru z řazení Dual Control a Rapidfire. V případě dualů došlo k výraznému přepracování tvaru řadicí a brzdové páčky, která nyní mnohem lépe padne do ruky. Ze sady XTR vychází i umístění samotného řadicího mechanismu, díky němuž může být řadicí a brzdová páka oproti současné verzi delší, čímž dochází ke zmenšení úhlu jejího náklonu při změně převodů. V novém XTR se inspirovala i orientace pístku a zasazení expanzní nádobky v případě hydraulické varianty. Páky hydraulických brzd jsou navíc nově vybaveny Servo Wave mechanismem, jenž navyšuje účinnost brzd až o dvacet procent. V praxi se jedná o mechanický posilovač umístěný mezi páku a pístek, který je po funkční stránce podobný tomu, jímž byly vybaveny brzdové páky XTR, Deore XT a Deore DX v první polovině devadesátých let. Servo Wave mechanizmus dovoluje zkrátit pracovní dráhu páky před dosednutím destičky na kotouč, až teprve v poslední fázi kroku se podstatně zvětšuje páka působící na pístek, čímž narůstá ovládací síla. Dvacetiprocentní nárůst výkonu platí samozřejmě při maximálním zmáčknutí páky, měla by ale být zároveň vylepšena i dávkovatelnost brzdného účinku. Díky podstatnému zlepšení ergonomie pák Dual Control a zdokonalení jejich funkce jsou ale jedním z mála komponentů, kde došlo k nárůstu hmotnosti, a to konkrétně o 32 gramů.
Páčky Rapidfire nově nabídnou dvě možnosti uchycení na objímce, čímž si je může uživatel lépe přizpůsobit svým potřebám. Kromě toho bude možné zcela odejmout „displej“ informující o zařazeném převodu, na jehož místo bude možné dát plastovou záslepku. K tomuto kroku se konstruktéři rozhodli z důvodu, že řada jezdců stále bojuje s ideálním umístěním dálkového lockoutu od přední vidlice. V případě odstranění optického ukazatele převodu tak bude možné dostat páčku velice blízko ke gripu, tedy do dosahu palce. Páčky jsou vybaveny technologií 2-Way Release, tedy možností odřazování palcem i ukazovákem. Naštěstí nedošlo ke „zdokonalení“ mechanismu o možnost odřazení o dva pastorky najednou, což je u XTR mnohými uživateli kritizováno.
Třmeny hydraulických brzd s tělem z jednoho kusu byly jen minimálně přepracovány, ovšem životnost brzdového obložení destiček byla údajně navýšena téměř o sto procent. Přepracován byl brzdový kotouč, jenž využívá duralový unašeč s podstatně delšími rameny, čímž se zvýšila jeho tuhost a teoreticky i schopnost odvádět teplo od brzdy. Kotouče budou dodávány ve třech variantách, 160, 180 a 203 mm.
Přestože v ráfkových brzdách nespatřuje Shimano už velkou budoucnost, i zde se inovovalo. Z véček Deore XT po letech zmizel trochu zbytečný paralelogram, čímž ikstéčko následuje totožné zjednodušení u nižší sady Deore LX. Shimano předpokládá, že pokud někdo záměrně volí V-brzdy, tak nejspíš z důvodu jednoduchosti a co nejnižší hmotnosti. A na tak krátké dráze, jakou brzdové čelisti při své funkci vykonávají, nemá přítomnost zbytečně složitého a těžkého paralelogramu takřka žádný význam. V případě V-brzd tak došlo k odlehčení o 152 gramů! Pokud bychom tedy sčítali odlehčené gramy u sady s véčky, celkové odlehčení by tedy bylo ještě výraznější, než kolik jsme uváděli pro verzi s diskovými brzdami.
Kliky
V případě klik došlo k zanedbatelnému odlehčení o sedm gramů. Mnohem důležitější je ale výrazné přepracování převodníků, především toho prostředního, které by mu mělo přinést výrazně delší životnost. Opět po vzoru elitní sady XTR byla použita kombinace s kompozitem. Základ prostředního převodníku však netvoří dural, jako tomu bylo doposud, ale vysoce pevná ocel. Ta by měla nabídnout vyšší odolnost proti vymačkání zubů. Velký převodník je u nové verze tenčí a zároveň údajně i pevnější. Na technologii Hollowtech II nebylo potřeba nic měnit, takže celková tuhost klik zůstává stejně výborná, jako tomu bylo u současné verze. Navíc zůstává i dosavadní spojení levé kliky s osou, tedy stažení k ose pomocí dvojice šroubů.
Zásadní proměnou prošel design klik i převodníků, netradiční jsou především odlehčovací otvory ve velkém převodníku.
Náboje a zapletená kola
U samostatných nábojů je možné vybírat mezi variantou pro kotoučové brzdy (centerlock) a V-brzdy. Alternativně je možné zvolit i přední náboj s 20mm osou. Novinkou zadních nábojů Deore XT je ořech s krátkým záběrem, jenž je použit u současné sady XTR a nově také u náboje Dura-Ace. Toto provedení nejen zpříjemňuje samotnou jízdu, ale navíc šetří i ozubení v plášti ořechu a praporky, takže by se to mělo odrazit na prodloužení životnosti ořechu. V případě nového zadního náboje Deore XT se podařilo snížit hmotnost o téměř čtyřicet gramů!
Nová zapletená kola Shimano Deore XT se budou vyrábět ve třech verzích, a to jako typy WH-M776, WH-M775 a WH-M770. V prvním případě se jedná o kola zapletená čtyřiadvaceti nerezovými dráty průměru 2 mm. Hmotnost páru je 2050 gramů a atraktivitu kol zvyšuje nejen zajímavá grafika samolepek, ale i červeně anodizované niply.
Druhá varianta s kódovým označením WH-M775 je určena na závodní cross-country a technologicky vychází ze špičkových kol XTR. Hmotnost páru těchto kol Deore XT je pouhých 1680 gramů. Stejně jako u předchozího modelu, i zde je použito čtyřiadvacet nerezových drátů, ovšem se zeslabovaným průměrem 2.0-1.8-2.0 mm.
Třetí model WH-M770 je po technologické stránce totožný s předchozím typem M775, ale je určen pouze pro V-brzdy. Náboje tudíž nevyužívají Center Lock systém a ráfky mají klasickou brzdnou plochu. Přední kolo je navíc zapleteno pouhými dvaceti zeslabovanými dráty. Hmotnost páru těchto kol je 1670 gramů.
Pedály a kazety
Sada Deore XT v provedení pro rok 2008 má nové pedály PD-M770, které jsou vybaveny velkým logem Deore XT, takže již nejsou „bezejmenné“ jako ostatní modely Shimano. Hmotnost 352 gramů i celkový tvar ale dávají jasně najevo, že se jedná jen o lehce upravený typ PD-M540.
Lehkou změnou prošla i kazeta, která má pětiramenný duralový unašeč pastorků. Novinkou je zdvojení nýtů na uchycení největšího pastorku, což by mělo přinést výrazně větší pevnost spoje.
Jak sami vidíte, ikstéčko pro sezónu 2008 je opět o značný kus dál. Pokud už si na něj pomalu brousíte zuby, první komponenty z této sady by se na trhu měly objevit již letos v srpnu.
Co se týče hmotnostního úbytku u jednotlivých dílů, berte je s lehkou rezervou. Různé materiály dodané firmou Shimano se od sebe navzájem trochu liší. Navíc v prezentaci nové sady Deore XT se při porovnávání stávajících a nových dílů některé hmotnosti současné sady XT neshodovaly s oficiálním katalogem Shimano 2007. Proto jsme v tabulce srovnání částečně raději vycházeli z tohoto oficiálního katalogu.
Jan Kadečka
 
Tabulka:
Srovnání hmotností vybraných komponentů 2007 a 2008

 
2007
2008
Rozdíl
Přehazovačka Low Normal
262 g
239 g
- 23 g
Přesmykač Top Swing
174 g
152 g
- 22 g
Řazení Dual Control-hydr.
480 g
512 g
+ 32 g
Řazení Rapidfire
260 g
255 g
- 5 g
V-brzdy
502 g
350 g
- 152 g
Kliky
860 g
853 g
- 7 g
Přední náboj
180 g
170 g
- 10 g
Zadní náboj
369 g
330 g
- 39 g
Kazeta 11-32 z.
264 g
256 g
- 8 g
Brzd. kotouč 160 mm
156 g
151 g
- 5 g
Zapl. kola (M765 vs. M775)
1815 g
1660 g
- 155 g

 
DALŠÍ ČLÁNKY

Dnes byl spuštěn nový internetový obchod Author-Gang

(Praha 30.5.2007) Od dnešního dne můžete nakoupit kompletní sortiment Author - Gang rámů, komponentů a…

  • Datum: 30. 05. 2007
  • Kategorie: Technika

Cyklistická přilba TRX - PRO s vestavěnou blikačkou

(Praha 30.5.2007)Cyklistické sezóna je v plném proudu. Pokud ještě nemáte cyklistickou přilbu, možná…

  • Datum: 30. 05. 2007
  • Kategorie: Technika
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru