Jedna společná platforma pro více sad, velké zjednodušení, kompatibilita napříč kategoriemi a po elektronickém Di2 nebo dvanáctkových sadách další z velkých kroků japonské značky. To je nová řada CUES, která sice nemíří na závodní okruhy a nejnáročnější uživatele, ale v budoucnu ji určitě uvidíme na velkém procentu kol od městských, horských, přes gravel až po trailbiky. Stejně jako mají někteří automobiloví výrobci společnou platformu, na níž staví různé modely, tak Shimano v jednom základu spojí hned několik současných sad.
Altus, Acera, Alivio a další
Když se historicky ohlédneme, tak řadicí páčky, přehazovačky i řetězy pro šest, sedm a osm pastorků byly v případě Shimana kompatibilní. Základem totiž byla shodná rozteč pastorků, byť šestikolečko bylo ještě šroubovací a ořech pro sedm a osm pastorků kazety se lišil šířkou. Přechod na osmičku znamenal v devadesátých letech nutnost pořízení nového náboje a samozřejmě, kazety, přehazovačky i řazení. Opačně ale stačilo jen zablokovat dorazy přehazovačky a jednu pozici na řadicí páčce prostě nepoužívat. CUES je v podstatě totéž, ale v modernějším měřítku, a přestože by leckdo od japonského giganta čekal spíše rozšíření jedenáctky a dvanáctky do levnějších sad, i devět pastorků je pro řadu uživatelů stále víc než dost. Dvanáctku ponechme dražším a sportovním sadám, jedenáctku pak zpřístupněme širšímu okruhu, ale devítku a desítku nevynechejme, mají své místo. Asi nějak takhle to bude vypadat, a zapomenout nelze ani na osm převodů, které zůstanou vyčleněny nejlevnějším sadám.
CUES by měla v budoucnu nahradit devítkový Altus, Alivio i Aceru a částečně se také protlačit na pozici řady Deore, potažmo u silničních sad oživit řady Claris, Sora či Tiagra. Základ a společný jmenovatel pro celý CUES ekosystém hledejme v kazetách řady LinkGlide, kterou jsme představili před rokem a půl jako alternativu desítkového a jedenáctkového systému pro elektrokola. Jejich silnější zuby pastorků totiž nabídnou výrazně vyšší životnost a odolnost, která je u elektrokol nutností. Rozdíl oproti současnému systému HyperGlide s jemným řazením a tomu uzpůsobenými štíhlejšími zuby je tudíž jasný. LG kazety si pak díky odlišnému rozestupu pastorků vynutily vlastní přehazovačky a řadicí páčky s odlišným krokováním, než mají ty současné pro HG systémy. Nicméně otazníky se tehdy logicky objevily a odpovědí je CUES, tedy rozšíření LG rozteče pastorků do nižších sad a na kola několika odlišných kategorií i využití. Multifunkčnost a snadná zaměnitelnost komponentů napříč systémy 1 x 9-11 či 2 x 9-11 by měla výrobcům usnadnit život a vzít nazpět ten kousek koláče, který si během covidu urvali jiní výrobci pohonů, schopni dodat rychle zajímavou a funkční alternativu.
Základní variantou ze zatím čtyř nabízených řad je CUES U4000, nabízející devítirychlostní kazety LG s rozsahem 11-36, 11-42 nebo 11-46, podle kombinace s dvoj či jednopřevodníkem (46/30, 40/26, 36/22 nebo 30, 32, 40, 42 zubů). Tři verze přehazovačky s odlišnou délkou vodítka nebo pozicí kladek (pro největší rozsah kazety) lze samozřejmě nahradit modelem z dražších sad, samozřejmě s odpovídajícím nastavením dorazů. Kliky budou mezi sadami navzájem kompatibilní, pro všechny pak funguje buď originální LG řetěz, nebo jedenácti-rychlostní řetěz HG. Společným jmenovatelem všech kazet LG je jejich provedení na klasický shimanovský i konkurenční HG ořech se standardním drážkováním, žádná specialita se zde tudíž nekoná, což je rovněž dobrá zpráva. Se současným devítirychlostním řazením nebo přehazovačkou to ale fungovat nebude, což platí i pro vyšší počty pastorků, takže mezigeneračně kombinovat nelze. Krokování řazení a rozteč pastorků je u CUES prostě nekompatibilní s HG systémem, takže devítka CUES nebude stejná s devítkou HG a totéž platí pro vyšší počty pastorků. Kliky pak u nejdostupnější sady využívají čtyřhran, ale je možné využít ty z dražších sad ve dvojdílném provedení s integrovanou osou. Jako sportovně smýšlející jedinci asi tuto řadu úplně nedoceníte, ale u cenově dostupnějších elektrokol, která dnes drtí devítkovou Altus kazetu s vyloženě nedostatečným rozsahem 11-34, je to záchrana. Rovněž to díky rozsahu kazet znamená větší možnosti pro převody na juniorských a dětských kolech, kde je devítka hodně v permanenci a jeden převodník občas nestíhá.
Desítková varianta CUES U6000 už míří i na trailové využití a nabídne dva typy přehazovačky, kazety s rozsahem 11-39 nebo 11-48 zubů a kliky 46/30, 36/22 zubů či jednopřevodníkové varianty se shodným počtem zubů jako u devítkové řady. Společným jmenovatelem by měl být všem sadám nepatrně hrubší a hlučnější pohyb řetězu po kazetě během řazení, tedy ve srovnání se super jemnou mechanikou HG, ale odolnost a životnost to vše vykompenzuje. Navíc profil zubů je mnohem odolnější při odřazování dolů během šlapání, což je u elektrokol, kde to doslova škube pedály, opravdu důležité.
Shodné označení CUES U6000 má i jedenáctková varianta, kde jsou dvě verze přehazovačky pro jeden či dva převodníky a kazeta s rozsahem 11-45 nebo 11-50. U klik je zde přidána verze 46/32 zubů pro trekingové využití. Desítková a jedenáctková varianta tak budou pravděpodobně nejčastěji využívané, podobně jako je tomu u současného jedenáctkového Deore, tam se řada výrobců rovněž celkem rozvášnila.
Ačkoliv označení CUES U8000 svádí k myšlenkám top řady pro sportovní využití, tady ji výrobce směřuje na trekking nebo městské ježdění v trochu luxusnějším stylu. Kazeta CS-LG700-11 s rozsahem 1-45 zubů to dosvědčuje, ale samozřejmě lze nasadit i kazetu CS-LG600 z předchozí sady s rozsahem 11-50. Jednopřevodník může mít 40 nebo 42 zubů, dvopřevodník pak kombinaci 46/32, opět zaměnitelné mezi všemi sadami CUES.
Až se do toho vloží další verze určené silničním a gravel kolům, možná v tom bude lehký zmatek, ale pokud zůstane myšlenka vzájemné kompatibility plně funkční, můžeme se těšit na velice zajímavé možnosti. Sice jsme poslední roky ocenili vzájemnou kompatibilitu řadicích komponentů jedenácti a dvanáctirychlostních pohonů Sram a Shimano HG, ale CUES je možná odpovědí na to, proč je nutné to kvůli byznysu zase trošku oddělit.
(už)
Jsou disciplíny, kde je třeba mít opravdu neprůstřelné zajištění bidonu v košíku, protože jízda připomíná spíše práci se sbíječkou a pak…
V minulém vydání jsme představili nákladní elektrokolo Tern Quick Haul a spolu s ním i zadní brašny a nosičovou ohrádku, která je drží.…