Výrobce řetězů Taya patří k jedněm z největších v tomto segmentu a nelze mu upřít inovátorství jak v minulosti, například vlastní rychlospojka ještě před tímtéž od Sramu, tak v současnosti, kdy používá speciální tvrdé povrchové úpravy. My jsme v Cykloservisu 4/2014 představili řetěz Taya Deca-101 (UL), tedy desetirychlostní řetěz s dutými čepy a otvory odlehčenými vnitřními i vnějšími bočními plátky. Tento řetěz s nejtvrdší povrchovou úpravou DHT má ovšem speciální vrstvu pouze na nejnamáhanějších částech. Hmotnost řetězu v délce 114 článků (145 cm) byla 260 gramů a na kompletně novou kazetu a převodníky, které měly dohromady najeto řádově do dvou stovek kilometrů, putoval samozřejmě s vlastní spojkou. Jak jsme zmínili v začátku dlouhodobého testu, funkčnost řazení byla naprosto bez připomínek a řetěz se i díky speciálním úkosům pohyboval mezi pastorky s naprostou přesností i v tahu.
První změření před výjezdem ukázalo na jedenácti článcích namísto běžných 132,2 mm délku 131,8 mm. U téměř nové kazety a převodníků Sram žádný problém, řetěz neměl tendenci se někde „kousnout“. Testovací jezdec s hmotností lehce přes 80 kilogramů, karbonový hardtail a terén povětšinou kopcovitý, bez nějaké absence tréninku kvůli dešti či blátu. Takže, jak si naše Taya vedla během celé sezóny? Ano, v podstatě během celé, protože než byla při naměření hodnoty 132,7 mm zralá na výměnu, tedy možná předčasnou, najela celkem rovné 4000 kilometrů! Na biku, v terénu a s těžším jezdcem.
První měření jsme provedli při najetí 600 km, kdy se jedenáct článků natáhlo z původních 131,8 mm hned na 132,2 mm, tedy razantní skok na začátku. Na 1100 km už to bylo dokonce 132,4 mm a při 1500 km 132,5 mm. Vypadalo to tedy, že to i přes docela slušnou porci kilometrů nebude zase až takový zázrak.
Jenže pak se začala posuvná měrka v údajích postupně méně a méně posouvat a 2000 km ukázaly 132,55 mm a při 2500 km to bylo jen 132,6 mm. A právě na této hodnotě se řetěz udržel následujících 1500 km, aby až na 4000 km poskočil na 132,7 mm. To sice ještě může znamenat nějaké další kilometry, ale chtěli jsme vyzkoušet, zda po této porci zvládne biková kazeta nový řetěz, nebo zda ten nebude už střílet.
Nasadili jsme standardní řetěz Sram s počáteční naměřenou hodnotou 132,2 mm, ani v silovém záběru nebo při řazení nevykazovala kazeta neochotu s novým řetězem spolupracovat. Sezóna s řetězem Taya Deca-101 (UL) v ceně 1050 korun tak proběhla úspěšně, jde opravdu o hodně odolný kousek s vynikající životností. Během testování nedošlo ani jednou k roznýtování článků nebo nechtěnému rozepnutí spojky a také povrchová úprava nevykazuje nadměrné opotřebení či korozi. Kdybychom rozpočítali cenu tohoto řetězu mezi standardní životnost levnějších provedení, která je většinou 700-1000 km, tak je zde jednoznačná cenová úspora. Počáteční obavy z rychlejšího opotřebení tak vynikající celkový výsledek rozhodně zažehnal. Jediným omezením by snad byla snaha nasadit tento řetěz na již lehce opotřebovanou kazetu a převodníky, které by standardní kousek s hodnotou 132,2 mm ještě zvládnul, kdežto v našem případě by 131,8 mm mohlo znamenat odmítnutí spolupráce.
(už)
Německá legenda mezi cykloturistickým vybavením, značka Ortlieb, představila českým cyklistům zábavnou verzi svých nesčetněkrát…
V případě nabídky značky Haibike bychom si do naší VIP sekce mohli vybrat celou řadu kandidátů, ať už z řad hardtailů, celoodpružených…