Při vyslovení značky Selle Italia si vybavíme třeba legendární modely Flite či SLR, ale tento italský výrobce zdaleka nemusí těžit z velmi úspěšné minulosti, také současná kolekce stojí za to. Spojuje totiž parádní design s nejnovějšími konstrukčními technologiemi a důrazem na komfort při zachování nejnižší možné hmotnosti. Důkazem je jedna z novinek, bikové sedlo XL-R Superflow, které jsme měli možnost během letošního jara dlouhodobě otestovat.
Vyzkoušeli jsme užší variantu, se šířkou zadní části 131 milimetrů a s dodatkem označení „S3“. Mimo to je v nabídce také verze „L3“, jejíž zadní partie jsou o 14 mm širší, přičemž v rozhodování nám pomůže autorizovaný prodejce značky Selle Italia díky speciálnímu měřícímu zařízení, s jehož pomocí lze zjistit přesný rozestup sedacích kostí. Výběr vhodného sedla ale nechme stranou a soustřeďme se pouze na testovaný model XL-R Superflow, náležící do vyšší třídy a vážící velmi příznivých 165 gramů. Vedle toho lze mít rovněž špičkovou variantu XL-R Kit Carbonio Superflow s karbonovými ližinami a hmotností pouhých 130 gramů. Dále jsou všechna zmíněná sedla k dispozici také bez středového otvoru, jenž značí právě dodatek Superflow.
Námi zkoušené sedlo s titanovými ližinami a cenovkou 4199 korun je dlouhé 266 milimetrů a jeho skelet s charakteristickým středovým otvorem je vyroben z materiálu kombinujícího nylon s karbonem. Struktura s uhlíkovými vlákny je zespodu dobře patrná. Užší varianta S3 působí docela minimalisticky a z principu by od podobně vyhlížejícího sedla málokdo čekal výraznější komfort – ale to by byla chyba. Jak už jsme mnohokrát psali, zásadní je vždy samotný tvar kontaktních ploch, nikoli vrstva polstrování, a právě v tomto ohledu nás testované sedlo mile překvapilo. Mezi podobně lehkými, závodně laděnými modely patří k těm pohodlnějším – sklon a šířka obou polovin středové partie, stejně jako vytvarování zadní části, jsou z hlediska rozložení tlaku mezi pozadím a povrchem sedla vynikající. Navíc jsme nepozorovali nežádoucí efekt příznačný pro mnoho podobných sedel se středovými otvory, a sice, že by se snížením tlaku na citlivé orgány souviselo horší celkové rozložení tlaku na sedací partie. Příkladně vytvarované jsou také bočnice sedla, i když méně výrazné, tak stále dostatečně vysoké, aby nebyla při šlapání patrná jejich boční hrana. Špička je sice dost tenká a úzká, jak se na závodní sedla sluší, současně však umožňuje výrazný předozadní posun těžiště, se sezením na samé špičce v extrémně prudkých výjezdech.
Výrobce avizuje použití nejen pro cross-country, maraton nebo cyklokros, ale trochu překvapivě dokonce i pro enduro nebo sjezd. To značí odolnost modelu, kdy se nemusíme bát nějakých váhových omezení a plusem je také přítomnost bočních plastových „nárazníků“ předcházejících poškození potahu sedla při pádu. To zdaleka není u podobně váhově laděných modelů pravidlem. Schopnost pružit byla u skeletu a jeho spojení s titanovými ližinami jasně patrná, přesto si troufneme tvrdit, že výraznější prosezení zde ani po delší době nehrozí. Ostatně přední uložení ližin je doplněno o měkký modrý elastomer tlumící rázy a nežádoucí vibrace, pohodlí určitě při vývoji nešlo stranou. Samotný potah ze syntetické kůže Fibra-Tek je osvědčenou klasikou, zde není moc co vymýšlet, jde o kombinaci nízké váhy a velmi slušné odolnosti vůči mechanickému otěru. Tolik tedy k jedné z důležitých novinek kolekce Selle Italia.
(kad)
K dnešnímu dni firma 4EVER zaregistrovala 25 000 kol pojištěných proti krádeži. To znamená, že bude losovat vítěze poukazů na nákup kola a…
Je leden, prodeje kol se ještě pořádně nerozjely a tak většina maloobchodů si "čistí" sklady nejrůznějšími slevovými akcemi, protože brzy…