Značka Specialized neustále rozšiřuje nabídku sedel, která jsou proslulá svou Body Geometry koncepcí. Ta v sobě spojuje sportovní vzhled a důraz na komfort jezdce. Tvarování skeletu i míra polstrování využívají vědeckých poznatků řady anatomických studií. Naším testem prošly dvě novinky letošní sezony, konkrétně pánský model Format SL a dámský typ Lithia.
Specialized Format SL 143
Toto MTB sedlo je koncipováno pro závodníky a sportovně zaměřené jezdce, kteří vyžadují nejen sportovní tvar a nižší hmotnost, ale zároveň pohodlí. Číslovka 143 v názvu testovaného kusu udává šířku zadní partie v milimetrech, dále je v nabídce i o pět milimetrů užší varianta. Hmotnost testovaného modelu je 240 gramů.
Konstrukce využívá plastový skelet s podélným středovým otvorem, který díky možnosti výraznějšího promáčknutí polstrování umožňuje lepší tvarové přizpůsobení sedla. Velice lehký a zároveň odolný je nenasákavý materiál Micromatrix, použitý na povrchu sedla, celkem nízká hmotnost je také zásluhou pěnového polstrování SL Tuned Density Foam. Oděrkám boků předchází velice pevná nylonová tkanina. Cena tohoto sedla je 2490 korun.
Po stránce pohodlí zde bylo skutečně nabídnuto téměř maximum, na vysoké míře komfortu se shodli všichni jezdci, kteří sedlo vyzkoušeli. Ačkoli se středová partie zdá být širší, rozložení tlaku je optimální. Stejně tak tvarování bočnic, a to především v zadní části, je nadmíru pohodlné. Polstrování je všude výrazně dimenzováno a ani při delší jízdě nebyly patrné jakékoli hrany. Pohlcování otřesů zvládá formát SL na jedničku, což je zčásti zásluhou také dostatečně pružného skeletu. Spojení Body Geometry je u tohoto sedla splněno do puntíku.
Specialized Lithia 143
I v případě dámského modelu se k nám dostala verze se šířkou 143 milimetrů. Vedletoho jsou také v nabídce modely Lithia 130 a 155. Nejširší varianta nabídne stoprocentně nejvyšší dávku pohodlí z této trojice, naopak u nejužšího provedení si nejsme zcela jisti jeho významem. Sedlo už působí hodně úzkým dojmem a jeho sedací část podle nás nenabídne vhodné rozložení hmotnosti. Z toho důvodu bychom dámám doporučili především dvojici širších variant.
Většina technologií je totožná jako u předchozího modelu, tedy včetně potahu ze syntetické kůže a pěnového polstrování, v tomto případě ovšem doplněného o gel. Ližiny jsou chrom-molybdenové, nicméně také duté. Středový otvor a na něj navazující výrazný žlábek mají za úkol co nejlepší rozložení váhy a především snížení tlaku na měkké tkáně. Po designové stránce je toto sedlo lahůdkou, a to nejen plastickým reliéfem květin, ale i kombinací bílé s chromovými nápisy a logy či zajímavostí v podobě asymetricky umístěných švů, tedy „pseudošvů“.
Sedlo sice nemusí každé cyklistce padnout ihned od prvního okamžiku, jeho tvarování je ovšem promyšlené. Spíše jde o to, navyknout si na výrazný žlábek, komfort pravděpodobně navýší i určité vysezení části kolem středového otvoru. Lithia jezdkyni nutí k usazení a rozložení váhy spíše na zadní část sedla, což je samozřejmě správně. Otlakům tedy předchází jak samotný středový otvor a jeho přechod ve žlábek, tak především zadní rozšíření s vysokými, měkce polstrovanými bočnicemi.
Cena sedla Lithia 143 je 1890 korun, hmotnost pak 310 gramů. (kad)
Merida Trans Mission má pro letošek nový rám a zadní stavba o zdvihu 130 mm je podpořena táhlem plovouího třemene zadní brzdy. Meridu vám…
Firma Universe Agency již opravdu velkou řádku let dodává na náš trh kola Author. Od letoška, respektive od prodejní sezóny 2010, je tomu…