Tradiční americká značka s více než stoletou historií Schwinn patří k těm výrobcům, kteří udávali tempo v překotném vývoji horských kol. Jednak cruisery Schwinn z třicátých let 20. století posloužily jako základ pro první pokusy o horské kolo, a jednak tým Schwinn Toyota patřil v devadesátých letech mezi přední závodní formace. Rámy Schwinn Homegrown vždy byly těmi nejluxusnějšími a tak není tedy divu, že majitelé horských kol si silničky patrioticky kupují od stejné značky. A mladá generace, která netíhne k odkazu starých italských rámařů, si klidně pořídí něco neotřelého a zároveň vysoce funkčního. Přesně takovým rámem je Paramount, jenž v sobě snoubí špičkové materiály, zpracování, neotřelý vzhled a hlavně příjemné jízdní vlastnosti.
Není kompozit jako kompozit. Pro výrobu rámů Paramount se používají špičková vlákna vysokého modulu pevnosti z Japonska, kde je výroba karbonových vláken nejvyspělejší na světě. Vlákna jsou použita na nejnamáhanějších místech, jako je hlavová a středová část, v méně zatěžovaných partiích uprostřed trubek jsou použita vlákna střední pevnosti, která zvyšují absorpci vibrací a rázů. Rám je celkově vyladěn tak, aby poskytoval maximální tuhost v záběru a zároveň i pohodlí. Po svezení na tomto karbonovém rámu se i na nejhrbolatějších českých silnicích jede, jakoby jezdec sedlal celoodpružené kolo, a přitom po kroucení či plavání rámu není ani stopy.
Záběr ze sedla umocňuje masivní hranatý blok materiálu u středového pouzdra, jenž díky své mohutnosti neumožní prakticky žádný výkyv do stran. Zadní stavba je lehce esovitě prohnutá, což bylo právě jedním z přínosů značky Schwinn, která esovité prohnutí představila v době nástupu V-brzd u horských kol. Oproti přímému vedení mají prohnuté vzpěry trochu víc prostoru pro absorpci rázů terénu a tak se na kole jede o něco pohodlněji. Částečnou pružnost má také na svědomí dvojité vedení vzpěr k sedlové trubce nad úchytem zadní brzdy, na rozdíl od horských kol Schwinn, kde se používá jediný blok materiálu, tzv. monostay. Mimochodem i tento zlepšovák tuhosti zadní stavby představil Schwinn jako první.
Samozřejmostí je vedení lanek vnitřkem trubek či aerodynamická profilace přední vidlice.
O pohon kola se starají japonské komponenty Shimano Ultegra spolu s přehazovačkou z nejvyšší řady Dura Ace. O stoprocentnosti chodu se ani není třeba rozepisovat, vše řadilo, šlapalo i brzdilo na jedničku. Zapletená kola dodal francouzský Mavic, a to levnější řadu Aksium, která patří spíše k odolnějším, ale také těžším modelům. Velmi kontroverzním komponentem je sedlo San Marco Zoncolan Power, které svým provedením rozdělilo cyklisty na dva tábory - přívržence a odpůrce. I v naší redakci to vřelo poté, co jezdci se silniční minulostí mu nemohli přijít na jméno, zatímco bikeři s ním neměli problém. Jak je vidět, výběr sedla je velmi individuální záležitost, kterou si musí vyřešit každý sám.
Model Paramount Series 8 jsme měli příležitost otestovat během jarního najíždění kilometrů v Chorvatsku. První seznámení s kolem hned odhalilo obrovskou ochotu ke zrychlení. Hmotnost kola ve velikosti 51 cm je totiž rovných 8 kg a tak pro jezdce hmotnosti 75 kg nebyl problém si s těmito osmi kily pohrát jako s peříčkem. Akcelerace je v mezích cenové relace skvělá, i když by ji ještě více podpořila lehčí zapletená kola.
Ovladatelnost v táhlých i zavřených zatáčkách byla ideální, nikde jsme si neškrtali předním kolem o špičku tretry, jak tomu může být u superkrátkých kol a paramount okamžitě reagoval na všechny pokyny od řídítek. Tuhost rámu se projeví i v náklonu ve vracečce, neboť do rámu se dá snadno opřít a nástup výkonu po výjezdu ze zatáčky je okamžitý.
Posed je spíše nízký a natažený, což je ideální pro závodní nasazení kola. Ochota ke zrychlení, opora při jízdě ze sedla, odpovídající hmotnost a skvělá absorpce nerovností činí z kola Schwinn Paramount ideální stroj pro amatérské závodní nasazení. Profi model Paramount Series 9, osazený kompletní sadou Dura Ace a koly Mavic R-Sys, již stojí 140 tisíc, ale přinese prakticky další kilo váhy dolů, což jej staví na samu hranici minimální povolené hmotnosti 6,8 kg.
+ akcelerace, tuhost, pohodlí, netradiční tvar rámu
- základní zapletená kola
Italská značka Marzocchi, produkující odpružení nejen pro horská kola, ale i pro motorky a automobilový průmysl, se rozhodla po letech…
Campagnolo uvedlo na trh novou kolekci špičkového cyklistického textilu, určenou pro jaro a léto 2009. Řada je nazvána příznačně Racing…