Je to už nějaký ten pátek, co jsme naposledy přinesli kompletní přehled odpružených vidlic na našem trhu. Nabídka je dnes totiž tak široká, že by snad nebylo možné ukázat všechny modely, když je máme většinou hned třikrát podle průměru kol a v bezpočtu zdvihových variant. A to nemluvíme o možnostech všech regulací a typech lockoutů. Odpružení, tedy hlavně to přední, ušlo velký kus cesty a je tak nějak na svém technologickém vrcholu. Rozhodli jsme se však ukázat postupně ty hlavní novinky většiny značek, které budou letos žehlit nerovnosti terénu bez ohledu na to, v jaké disciplíně či na jakém průměru kol.
Nadpis není jen tak náhodně zvolený, ale Rock Shox byl se svojí vidlicí RS-1 v roce 1989 historicky prvním sériovým výrobcem bikového odpružení. Po letech slávy přišla útlumová fáze, aby se pod křídly společnosti Sram opět stal jedním z největších hráčů na cyklistickém trhu. A jestliže byla tato značka průkopnická už od počátku, letošní sezóna je o tom samém, protože jejich novinka s reinkarnovaným názvem RS-1 přináší nový pohled na přední odpružení. Tedy ne tak nový, protože upside down konstrukce už tu v minulosti byla, ale tohle je trochu jiná káva.
Rock Shox RS-1
Devětadvacítková vidlice má komplet horních vnějších noh s aerodynamickými náběhy a kónického sloupku z karbonu, vnitřní 32mm nohy jsou hliníkové s novinkovou povrchovou úpravou Fast Black pro nižší tření. Doplněno zdvihy 80, 100 nebo 120 mm je to zatím jen konstrukčně dokonalá UD vidlice s úžasnou hmotností 1666 gramů. Jenže tím výčet konstrukčních lahůdek nekončí, protože kvůli tuhosti dostaly patky sice rychloupínací pevnou 15mm osu, ovšem doplněnou o speciální „Torque tube“, což je vlastně vnitřní osa náboje s velkým průměrem, která se díky obrovské styčné ploše postará po stažení o to, že je tuhost spodních noh vidlice v krutu lepší, než je tomu u klasické konstrukce. Vidlice tedy nekomunikuje s běžnými náboji na pevnou přední osu, ale pouze s originálními typy nebo odpovídajícími produkty konkurence, která se snaží rychle přizpůsobit. Nové je i pojetí vnitřního útlumu nazvané Accelerator, které má krotit vzduchovou Solo Air pružinu. Tlumení v uzavřené patroně má hydraulický lockout s dvěma režimy a je speciálně navržené pro závodní pojetí jízdy. Tlumení komprese rozlišuje mezi zanořením pod brzdou a rázy od terénu a všechny technologie zde počítají výhradně se závodním nasazením, čemuž samozřejmě odpovídá cena kolem čtyřiceti tisíc korun.
Hned druhým „exotem“ v nabídce je opak této štíhlé aerodynamické krásky, konkrétně model Bluto, určený pro fatbiky. Zase je to Rock Shox, kdo jako první přišel se sériovým modelem pro tlusté pláště, protože dosud to byly jen pevné vidlice nebo speciální úpravy. Vidlice s hmotností 1800 gramů má až neskutečný rozchod noh, konkrétně pro 150mm šířku náboje a osu s 15mm průměrem. Pojme plášť široký 4,8 palce a je samozřejmě určena 26“ kolům. Solo air pružina nabídne 80, 100 nebo 120 mm zdvihu, kroceného buď třífázovým ovládáním komprese RCT3 nebo jednodušším RL s lockoutem a nastavením odskoku.
Rock Shox Bluto
Dost ovšem extravagantních kousků, novinkou v klasičtějším hávu je každopádně znovuzrozený Pike, na nějž dlouho čekali snad všichni vyznavači endura, tedy ne letošní, ale loňskou novinkou. Pro tento rok přichází Pike ve verzi DJ se zdvihem 100 nebo 140 mm bez zeslabování stěny 35mm vnitřních noh. Klasický Pike zůstává pro všechny tři průměry kol o zdvizích 120-160 mm s tlumením RCT3 nebo RC. Tenhle kousek nastavil laťku vidlic pro náročné použití hodně vysoko, vždyť 29“ verze váží jen 1876 gramů a tlumicí patrona Charger Damper by měla být to nejlepší, co značka dosud v tomto segmentu vymyslela.
Rock Shox Pike
Tlumení je společné i pro nově pojatou sjezdovou zbraň Boxxer, která slaví už téměř dvacet let své existence. Nová povrchová úprava 35mm vnitřních noh Fast Black, vnější nohy pro kola 26 a 27,5 palce a zdvih 200 mm společný pro všechny tři kvalitativní verze. Vzduchové pružení či vinutou ocelovou pružinu krotí u dvou dražších typů patrona Charger Damper s gumovým měchem naplněným olejem, kvůli ochraně před jeho mísením se vzduchem. Měch by měl odolat i nárůstu objemu oleje při zahřátí v dlouhých sjezdech, a celkově došlo ke zjednodušení ladicích funkcí, protože lze nastavit jen počáteční odskok a nízkorychlostní kompresi. Předchůdce s laděním vysokorychlostní komprese a druhé fáze odskoku byl uživatelsky asi zbytečně složitý. Prospělo to i hmotnosti, která se pohybuje v rozmezí 2585 – 2942 gramy, počítáno od 26“ kol se vzduchovou pružinou až po průměr 27,5 palce s ocelovou pružinou. Ještě musíme zmínit, že tlumicí patrona Charger Damper může nahradit stávající tlumicí systém ve starších boxxerech, takže je zde příležitost k tuningu.
Rock Shox Boxxer
Charger Damper
Výčet všech modelů v nabídce značky by byl asi nekonečný, vždyť dvoukorunkový Domain dostal nově brášku pro 27,5“ kola, a tak bychom mohli pokračovat. Každopádně legendy jako SID či Reba zůstávají a s nimi mnoho dalších osvědčených kousků, včetně sjezdových tlumičů Vivid nebo Kage, a populární tlumiče Monarch mohou nově vylepšit své tělo o vnější komoru Debon Air pro komfortnější projev. A nesmíme zapomenout na teleskopickou sedlovku Reverb, která zdomácněla na většině enduro speciálů, takže kolekce Rock Shox je letos opravdu hodně nabitá.
(už)
Sedmadvacítkový 4Ever Winner 652, s cenovkou 49 990 korun, hmotností 13,95 kilogramu a doslova rozmazlujícím odpružením, by rozhodně neměl…
V maximálním finiši jsou přípravy nové prodejny Roberta Štěrby, která v létě nahradí dosavadní, již nevyhovující, prostory v Nuslích. Novou…