Česká značka Rock Machine letos představila zcela nový rám pro teamové stroje z karbonu, jenž nahradí dosavadní rámy ze slitiny hliníku. Při stavbě rámu z karbonu je možné poskládat vlákna tak, aby rám splňoval jak nároky na tuhost, tak i na trochu větší pohodlí. Obě vlastnosti tedy dostal do vínku i nový „týmák“. V nabídce budou tři stroje – nejvyšší Team 90 na XTR za 83 990 Kč, na objednávku dodávaný Team 70 a testovaný Team 50 za 57 990 Kč.
Rám
Rám je vyroben jako monokok, tedy v jednom kuse. Přední část u hlavy je zesílena díky mohutnému spoji horní a spodní rámové trubky. Velkou masu materiálu najdeme i u středu, kde je spodní trubka plochou výztuhou protažena až k sedlové, což má příznivý vliv na tuhost rámu pod záběrem. Horní trubka je lehce prohnuta vzhůru, takže rám opticky získává na dynamice. Zadní stavba postrádá zprohýbání a v zájmu maximální tuhosti jsou horní vzpěry spojeny do monostaye. Jediným duralovým prvkem, který je součástí rámu, jsou patky, které jsou do spodní vzpěry vlepeny a s horní vzpěrou spojeny šroubem. Podle katalogových informací by hmotnost rámu měla v testované 18““ velikosti dosahovat 1,35 kg.
Rám se při šlapání jeví jako tužší, tedy slušně přenáší záběr na zadní kolo. Zároveň ale karbonová vlákna disponují schopností pohlcovat vlnění, vznikající při jízdě po nerovnostech. Oproti duralovým strojům tak nový Team poskytne mnohem pohodlnější, tišší a celkově příjemnější svezení. Pouze v silovém sprintu je trochu cítit lehké vychylování středu, které je daní za pohodlí a plošší provedení středové výztuhy.
Oproti loňskému rámu z duralu je při zachování totožného rozvoru skoro o dva centimetry kratší horní rámová trubka, takže kolo získalo na stabilitě a klidu. Ovšem i tak se stále jedná o závodní raketu, pouze řízení je o trochu rozvážnější a kolo se lépe kočíruje ve vysokých rychlostech.
Mezinárodní osazení
Na testovaném modelu Team 50 pruží vzduchová vidlice Reba SL amerického Rock Shoxu, která poskytuje 100 mm zdvihu a využívá systému Motion Control s možností nastavení prahu odtržení až po blokaci. Hmotnost vidlice kolem 1,7 kg se mimo jiné podílí na celkové hmotnosti kola, která je u velikosti 18““ 10,5 kg (váženo bez pedálů). Řazení obstarávají nové rapidfiry LX japonského Shimana, které ovládají Shadow přehazovačku XT a klasický přesmykač LX. Podobně jako u některých dalších kol jsme i u této přehazovačky pocítili problémy s dokonalým vyladěním chodu. Doufejme, že se to týká jen první série, která byla vyrobena pro testovací stroje a že u sériových kol již bude vše v pořádku.
Na pohodlnosti stroje má svůj podíl i karbonová sedlovka Carbon Pro z dílny Američana Toma Ritcheye. Bílý představec Syncros, dodávající kolu na luxusnosti vzhledu, spolu s rovnými řídítky Ritchey Pro pomáhá snížit přední část kola a posouvá pozici jezdce vpřed. Komfort trochu ubírá celkem tvrdé sedlo C2 od Selle Italia, které je koncipováno pro zvyklá pozadí závodníků.
Brzdy nově dodává italská Formula. Team 50 je osazen modelem ORO K24, jenž je známý svým vysokým výkonem a jedovatostí, takže na rychlé zpomalení není třeba vyvinout nijak velkou sílu. Kotouče průměru 160 mm přenáší brzdnou sílu na zapletená kola CrossRide, což je základní model nabídky francouzského Mavicu. Obutí pak nově pochází od německého Schwalbe, model Racing Ralph je skutečně závodní, ale je určen hlavně na rychlý povrch.
V terénu
Rock Machine Team je již od začátku koncipován jako závodní stroj, takže posed je ideální pro závodění. Kolo jezdce neobtěžuje vysokým předkem ve výjezdech, kde závodník stráví prakticky nejvíc času a zároveň poskytuje rozumné ovládání ve sjezdech.
Jak již bylo naznačeno, rám s kratší horní rámovou trubkou je stabilnější a zároveň přináší příjemné ovládání, které je dobře předvídatelné. Proto se s kolem sžije i méně technicky nadaný jezdec, jenž by na vratší geometrii mohl mít problémy s ukočírováním kola v těžkém terénu. Team se dobře vede jak ve výjezdu, kde pozice jezdce nakloněná kupředu tlačí přední kolo k zemi a zvednout ho je možné pouze pokud je to záměr jezdce, tak i ve sjezdu, kde se rám chová poslušně, ačkoliv na hodně klikatých stezkách je potřeba ho trošku přemlouvat, aby se mezi stromy proplétal.
Jak si vede?
Nový rám Rock Machine Team, jenž bude v příští sezóně vozit závodníky týmu Rock Machine Cyklomax, bude vhodnou volbou i pro závodně smýšlející jezdce, kteří si během svých tréninkových i závodních hodin chtějí dopřát i trochu toho pohodlí, aniž by museli obětovat přenos záběru. Samozřejmě to bude vyžadovat vyšší náklady než u duralu, ale v tomto případě se karbon skutečně vyplatí. 10,5 kg modelu Team 50 je hmotnost u závodního stroje odpovídající faktu, že kolo není osazeno tím nejlepším na trhu a tudíž má i celkem rozumnou cenu 57 990 Kč. Kdo by chtěl váhu dostat pod deset kilo, může sáhnout po nejdražším Team 90, což je již čistokrevný nekompromisní závoďák.
+ kombinace závodního posedu, tuhosti pod záběrem a pohodlí
- vychylování středu pod silovým záběrem
Bližší specifikace tohoto modelu kola naleznete v našem katalogu nebo na stránkách distributora www.cyklomax.cz
V době, kdy si myslíme, že už v cyklistice nelze vymyslet takřka nic nového, zlaté české ručičky a geniální myšlení opět přišly s něčím…
I když s prvním sněhem často spíláme silničářům, že opět zaspali a nadílku vůbec nečekali, prosolené silnice nám jako cyklistům také nejsou…