Více než s komponenty z německé oblasti Schwarzwald (Černý les) se setkáváme spíše s tamní šunkou, která patří mezi oblíbené pochoutky. Nicméně právě zde sídlí společnost Reverse, která se zabývá navrhováním a vývojem bikových komponentů. Z jejího portfolia už jsme otestovali platformové pedály a nyní přišla řada i na jednopřevodník pro systémy 1x11, případně i 1x9 nebo 10.
Volba jednoho převodníku dnes znamená především výběr vhodného provedení zubů, jejichž jediným úkolem je perfektně udržet řetěz, a pak také volba odpovídající rozteče či systému uchycení na klice. Bylo nutné nahradit převodník s osmatřiceti zuby na klikách SLX s roztečí (BCD) 104 mm, tedy tou naprostou bikovou klasikou.
Na zmíněné kliky putoval převodník Reverse CW Black One Narrow Wide, tedy provedení s kombinací širokého a úzkého zubu. Jeho základem je hliníková slitina 7075 T6, tedy materiál, jejž používá řada výrobců. Zatímco původní převodník jiné značky měl tloušťku 4,1 mm, Reverse ukázal na posuvce štíhlejších 3,8 mm a při šestatřiceti zubech hmotnost 61 gramů. Zmíníme ještě cenu, která je celkem příznivých 1350 korun a je společná pro verze 32, 34 i 36 zubů, menší ani větší provedení tohoto modelu dovozce v nabídce nemá.
Montáž je standardní a díky absenci jakýchkoliv opěrných bodů na klikách nebylo nutné převodník nijak upravovat a ani šířka nosných ramen nebyla o tolik výraznější než u ramen kliky. Nekorespondující šířka ramen převodníku občas některé estéty rozladí, ale pokud nemontujeme originální provedení, vždy je třeba počítat s nepatrnými odlišnostmi. Tady je to tedy v minimální míře, a co se týče provedení zubů, jde o standardní typ narrow – wide, tedy úzké a široké zuby s výškou 5,8 mm.
Převodník jsme testovali na „české 1x10“, což je oblíbený paskvil řady domácích jezdců, kteří nechtějí utrácet za plnohodnotné řešení 1x11 a nasadili jediný převodník, desítkovou kazetu s největším 42zubým pastorkem, a k ní klasickou přehazovačku s nadoraz zašroubovaným regulačním šroubem předozadní polohy. Horní kladka tak drží řetěz jen na menší části obvodu pastorků, aby vůbec dostala řetěz na největší pastorek. Funguje to, ale řazení není zrovna nejpreciznější. Každopádně, na převodníku držel už trochu ojetý desítkový řetěz docela solidně a v terénu neměl snahu dostat se při kombinaci s největším pastorkem přes zuby z převodníku dolů. V rozbitém terénu pak v jakékoliv pozici na kazetě držel i ve sjezdu na převodníku celkem slušně, i když, nejspíš vzhledem k jeho opotřebení na polovině hodnoty určené k výměně, se nám podařilo jednou jej dostat dolů. Tuhost převodníku je ale zcela bez připomínek i vůči původnímu silnějšímu provedení. Při zkoušce nového jedenáctkového řetězu, pouze nataženého na zuby převodníku, bylo jasně znát, že tohle by byla mnohem lepší kombinace, protože v tomto případě řetěz seděl na zubech výrazně těsněji než ježděné desítkové provedení. Plnohodnotnou funkci testovanému převodníku ovšem upřít nelze, a i když výrobce uvádí kompatibilitu s kazetami 9, 10 i 11, přikláněli bychom se nejraději k verzi s nejužším řetězem, kde bude jistota největší.
(už)
V případě, že chceme mít mobilní telefon i při jízdě na kole neustále na očích, máme vícero možností. Buďto zvolíme držák ne nepodobný tomu…
Novinkou v sortimentu maziv domácí značky Force je dvojice olejů na řetěz ve 100ml balení s praktickým kapátkem, z nichž jeden se jmenuje…