Celoodpružený model IQ domácího "erbéčka" se stal za pár let své existence v mnoha ohledech měřítkem při posuzování jízdních vlastností a parametrů 120mm fullů. Šestadvacítku i devětadvacítku nově doplnila také 27,5" verze, kterou jsme otestovali během několika set kilometrů, včetně závodního nasazení. A nebudeme předbíhat, když hned zkraje prozradíme, že nás tento bike nadchnul. Jedná se o ideální univerzál, který spojuje do jediného celku to nejlepší z obou dosavadních segmentů, tedy 26 i 29 palců. Nabídne nadstandardní ovladatelnost, perfektní vrchařské i sjezdové schopnosti, příznivou cenu a v neposlední řadě také konstrukční čistotu, typickou právě pro tohoto českého výrobce. Modelu IQ 275 lze proto celkem snadno předpovídat prodejní úspěch.
Z hlediska použité koncepce se jedná o standardní IQ, oproti šestadvacítce mu však přibyla prohnutá sedlová trubka, vzhledově atraktivní průhyb spodní trubky a především byl přemístěn zadní čep před osu kola. V duchu současných konstrukčních trendů se nese také nová kónická hlava s 1,5" spodním ložiskem, Post Mount úchyt brzdového třmenu, přesmykač typu Direct Mount a především přítomnost pevných os, ještě navyšujících již tak vynikající tuhost. Zdvih 120 mm řadí tento bike na pomezí mezi čistě maratonské a trail modely, přičemž tato "sedmadvacítka" má co nabídnout oběma kategoriím potenciálních uživatelů. Na tomtéž základu lze postavit rychlý cross-countryový bike s hmotností okolo dvanácti kilogramů nebo trailově zaměřený full, kladoucí důraz na ideální ovladatelnost a odolnost. Naším testem prošla sériová verze s přídomkem Team, která je s cenou padesát jedna tisíc korun středem nabídky. IQ 275 ale uspokojí i jedince toužící po výjimečnosti svého kola, neboť RB nabízí rovněž možnost úpravy osazení nebo designu na zakázku.
Naší redakcí již prošly všechny varianty modelu IQ, přičemž 26" verze je již řadu let jedním z redakčních kol. Máme tedy možnost přímého srovnání, což je pro samotný test nemalá výhoda. Tato poslední evoluce "íkvéčka" se v mnoha směrech podobá devětadvacítce, máme na mysli především perfektní stabilitu ve sjezdech a nadprůměrnou schopnost popasovat se s terénními nerovnostmi. V prudších stoupáních, doplněných kořeny, kameny či pouhými hrboly, jsou 27,5" kola a především větší kontaktní plocha plášťů k nezaplacení. Tam, kde se na jakékoli šestadvacítce jezdec pere s těžištěm a snaží se zajistit jak dostatečnou adhezi zadního pláště, tak kontakt předku se zemí, se IQ 275 v podstatě chová jako standardní devětadvacítka. To znamená, že zaprvé nevyžaduje tak precizní jezdeckou techniku a zadruhé se s ním dají vyjet i hodně prudká stoupání. Ani výška řídítek, koncipovaná pro maximální jistotu ve sjezdech, není důvodem pro znatelnější tendence ke zvedání předního kola.
Ve svém živlu je IQ 275 ale i při vyšší rychlosti na běžných polních a lesních cestách, jeho touha po akceleraci sice není tak dominantní jako u šestadvacítkové verze, oproti devětadvacítce však zrychluje mnohem ochotněji, na čemž měla zásluhu i přijatelná hmotnost 13,2 kilogramu (ve velikosti XL). Blíže standardu 26" je tento bike v případě ovladatelnosti, kdy není problém dostat kolo do vzduchu, nadhodit předek při každém nájezdu na překážku, udělat efektní bunny-hop, nebo si po přitažení řídítek odskočit hranu. Skoro se ani nechce věřit, jak snadno a rychle testovaný bike padne do ruky a jezdec má pocit, jako by jej sedlal téměř odjakživa. A přitom se může jednat o zapřisáhlého vyznavače devětadvacítek či o ortodoxního zastánce 26" klasiky. Díky vynikající ovladatelnosti a znatelně větší živosti si však dovolíme tvrdit, že IQ 275 je zaměřeno na podstatně širší klientelu než jeho 29" derivát.
Geometrie i zkombinování s 27,5" koly tedy zasluhuje jedničku, totéž platí o tuhosti rámu. Jakékoli znatelné kroucení, ať už při silovém záběru nebo při položení do zatáčky, je pro IQ takřka neznámý jev. Velice spokojeni jsme byli i s komfortem, přičemž vzduchový tlumič X-Fusion (volitelně je v nabídce také Rock Shox Monarch RT3) nabídne čtveřici poloh páčky ovlivňující kompresi a tedy i odolnost vůči nežádoucímu pohupování. A přestože to nebývá pravidlem, u tohoto biku jsme použili všechny nabízené režimy. Pravá krajní poloha, blížící se lockoutu, najde využití prakticky jen na asfaltu, tři zbylé jsou pak přednastaveny v závislosti na povaze terénu. Pro rychlou XC jízdu se nejlépe hodí jedna z dvojice prostředních poloh, plnou aktivitu tlumiče jsme pak využili ve sjezdech a na hodně hrbolatých cestách a pěšinách. Citlivost je již zkraje zdvihu vynikající a totéž platí o využitelnosti zdvihu a progresivitě chodu. Ani v jednom případě nemáme výhrady. RB IQ 275 dokáže být jak perfektní žehličkou, tak i výkonnostně zaměřeným bikem - s potlačením sklonu k zanořování tlumiče při záběru do pedálů.
Vidlice Rock Shox Reba je vyzkoušenou klasikou, snad pouze její dálkový lockout vyžaduje chvíli zvyku. Po stránce funkce se však přední odpružení dobře doplňuje s rámem. Kola s ráfky WTB a náboji s logem RB představují bytelnou oporu, podpořenou celkem rychlými plášti Rubena Scylla. Sympatické je použití českých dílů, byť by odlehčení obvodové hmotnosti ještě zlepšilo akceleraci.
Sada Shimano SLX je rozumnou volbou především díky výkonným brzdám, které si v ničem nezadají s dražšími ikstéčky. Komponenty Race Face na postu klik, řídítek, představce a sedlovky jsou již pro RB typické. Šířka řídítek má celkem příjemnou hodnotu 710 milimetrů, ještě širší provedení už bychom zde ale nechtěli, přestože trendy hovoří jinak. Zámek sedlovky se sice může zdát zbytečně složitý, nicméně nastavení sklonu sedla se s ním provádí až nečekaně snadno. Pohodlné sedlo, pocházející stejně jako gripy od WTB, se tváří dost turisticky. Ke kolu jako celku by se nám zamlouval nějaký trochu sportovnější model, ale to už zabíháme do detailů...
Ceny některých novodobých kol jsou skutečně vysoké až nesmyslné. Pořídit si stroj v částce přes 100.000 Kč není žádný problém. Ale zřejmě…
A máme zde další šperk z portfolia společnosti Airoo, která v roli dovozce zásobuje domácí trh samými specialitkami. Brzdové čelisti takřka…