Výběr vhodného sedla při koupi kola jsme si už probrali, takže co je na řadě hned po sedacím ústrojí? Správně tušíte, že rukojeti, nebo jinak madla či gripy. Správný tvar či tvrdost gripů totiž v kombinaci s vhodným zahnutím řídítek a odpovídající délkou představce může jezdci ulevit, nebo mu naopak jízdu hodně znepříjemnit. Pohodlný úchop totiž znamená jediné, absenci křečí v dlani, možnost pořádně vzít za řídítka a samozřejmě držet řídítka pevně, aniž by na nich jezdec musel neustále hledat vhodnou polohu.
Standardní gripy jsou vyrobeny z pryže nebo tvrzené pěny. Pryž je tvrdší a lze z ní vytvořit speciální profilace, které mohou ulevit dlaním, nebo třeba zajistit lepší tlumení vibrací. Hojně je využívaná směs dvou tvrdostí pryže, kdy je na tvrdší základ nanesena měkčí úchopová vrstva. V každém případě u nového kola jsou gripy jedna z věcí, kterou prodejce bývá ochoten vyměnit za provedení více odpovídající naturelu jezdce. Délka gripů kolem sta milimetrů a více je standardem, kombinace s řazením v otočné rukojeti vyžaduje kratší provedení. Pokud budete kupovat gripy samostatně, změřte si volný prostor na řídítkách, aby se vám tam nový model vůbec vešel. Ne vždy lze všechny objímky brzdových pák a řazení posunout výrazněji ke středu řídítek.
Výběr gripů je čistě individuální záležitost. Obecně by ale mělo platit, že zvolený model by neměl být příliš silný, aby jej jezdec mohl pohodlně stisknout. Naopak příliš tenké provedení toho příliš neutlumí, takže se vždycky vyplatí vybraný typ pořádně osahat. Hrubší gripy vyžadují použití rukavic. Jestliže v prodejně nepředstavuje hrubší povrch výraznější problém při stisku, věřte, že po deseti kilometrech bez rukavic se vrátíte s mozoly. Příliš hladké gripy naopak hrozí nedostatečným zajištěním stisku a možností sklouznutí dlaně. Pěnové gripy pak jsou sice pohodlnou verzí a samozřejmě vynikají nejnižší hmotností, nevýhodou je ovšem riziko jejich nasáknutí vodou.
V souvislosti s pohodlím úchopu se v posledních letech doslova roztrhl pytel se speciálně tvarovanými gripy, které eliminují tlak na ulnární nerv v dlani a zabraňují tak křečím. Většina těchto gripů má na vnější straně speciální plošku protaženou směrem k jezdci, takže se o ni dlaň pohodlně opře na straně malíkové hrany až k zápěstí. Toto provedení je vysoce funkční, ovšem má i svá rizika. V první řadě je většina těchto „biogripů“ nepatrně silnější než standardní provedení s kruhovým průřezem. Jezdci s drobnější dlaní, nebo ženy, pro ně jsou tyto gripy doslova balzámem, by měli vždycky vyzkoušet vhodnou velikost.
Díky opěrné ploše působí dlaň na grip větší silou a hrozí i riziko protáčení gripu, což je u tvarovaného provedení nežádoucí. Řešením je buďto nepatrně menší průměr vnitřní části, takže gripy se hůře nasazují, nebo přidání mechanické pojistky. Gripy s pojistkou mají výhodu snadné montáže a demontáže díky dvojici objímek na imbusy, které je jednoduše zajistí k řídítkům. Toto „lockon“ provedení se uplatňuje jak na ergonomicky tvarovaných gripech, tak na klasickém kulatém provedení. Představuje jistotu za každého počasí a situace. Pouze typ zajištění objímky je třeba skombinovat podle druhu řídítek, abychom na karbonová řídítka nenasadili grip s dvojicí červíků, které se jednoduše zakousnou do materiálu. Gripy s pojistkou také bývají dlouhé kolem sto dvaceti milimetrů, takže ne vždy se nám na řídítka vejdou. Co se týče kombinace biogripů a klasiky podle jízdního stylu, tak pro krosová a trekkingová kola jednoznačně biogripy. U horských kol záleží na stylu jezdce, v drsném terénu totiž biogripy nenabízejí takovou variabilitu úchopu a naklápění dlaní ve sjezdech a technických pasážích. Komfort při jízdě po rovině a v běžném terénu je ale maximální. Kdo se raději vrhá z kopce, tak pro něj rozhodně gripy s pojistkou. Jediná jejich nevýhoda proti klasickým dvouvrstvým gripům je ve slabším tlumení vibrací. Guma je totiž nanesena na plastový základ, který drží pojistky, tělo gripu je tedy trochu tvrdší než u jednoduché gumové verze.
Takže až půjdete pro kolo, nebo si budete chtít dopřát pohodlnější úchop, vybírejte s rozmyslem, ať máte jistý stisk.
(red)
Skládací kola jsou čím dál více vidět. Jistě, zatvrzelému bikerovi, který chce lámat po lesích rekordy asi nic moc neřeknou. Ale pokud…
Dlouhán, jakožto reprezentační mechanik, stavěl, seřizoval a opravoval kola celé řadě našich významných závodníků, takže za svou kariéru…