Doby, kdy vidlice značky Marzocchi a pár výjimek dalších značek sázely na otevřenou olejovou lázeň, jsou už téměř pryč. Olej v prostoru kolem kluzných pouzder udržoval vidlicím sametový chod a vše neustále domazával. Náročnost na těsnicí kroužky ovšem byla vyšší a totéž platilo i pro hmotnost vidlic, takže dnes má drtivá většina vidlic uzavřenou olejovou lázeň. Tudíž je třeba kluzná pouzdra a vnitřní prostory vidlic pravidelně čistit a domazávat, abychom zaručili jemný chod a citlivost i pro nejmenší rázy od terénu.
Co se týče nejlevnějších vidlic, řeší to mazací tuk, ovšem dražší vidlice je třeba při rozborce vyčistit, perfektně vyprat molitanové stírací kroužky pod gufery a vše pak před nasunutím vnějších nohou na vnitřní ošetřit tak, aby byl vnitřní prostor promazaný pro co nejdelší funkčnost. K tomu se používá jednak napuštění molitanových kroužků olejem, dále přidání malého množství speciálního mazacího tuku pod hranu kluzných pouzder. Dále vstříknutí menšího množství oleje (5 – 15 ml) buď do prostoru mezi oběma kluznými pouzdry, nebo před utažením spodních šroubů na vidlici do otvoru ve vnější noze. Prostě je nutné dostat trochu oleje na kluzná pouzdra, aby dělal to, co kdysi olejová lázeň vyplňující celý tenhle prostor.
Někdo používá pro namazání kluzných pouzder stejný olej, jako pro tlumicí patronu, ovšem není to dobré, protože ten má nízkou viskozitu, rychleji proteče skrz pouzdra a zůstane na spodku vnějších nohou. Výrobci vidlic ale dodávají ke svým kouskům i originální oleje právě pro domazání vnitřních prostor, nebo lze pro tento účel pořídit i speciální olej.
Vyzkoušeli jsme na několika vidlicích olej r.s.p. Air Fluid, tedy produkt rakouského výrobce, zaměřujícího se vyloženě na čističe a maziva. Jde o olej vysoké viskozity, který by měl jednak dlouho vydržet, než se dostane kolem kluzných pouzder dolů, má antikorozní účinky a zároveň chrání i těsnění vůči opotřebení. Snižuje tření a je vhodný jak pro ošetření kluzáků vidlic, tak třeba pro mazání pístu tlumiče nebo těsnění vzduchové komory. Balení s obsahem 250 ml za 379 korun jsme postupně vyzkoušeli při servisu tří vidlic, kdy jsme jednak olejem napustili stírací molitanové kroužky, ale především jej aplikovali do prostoru mezi oběma kluznými pouzdry.
Olej má vysokou hustotu, takže natáhnout jej do stříkačky s tenkou hadičkou chvilku trvá. Díky hustotě ale nesteče okamžitě někam, kam nechcete, a dobře drží i na povrchu pístnic, kde stačí aplikovat pár kapek a rozetřít je. K povrchu velmi dobře přilne a vytvoří odolný film, takže není nutné aplikovat zbytečně velké množství. Nám stačila jedna 25ml stříkačka k napuštění molitanových kroužků i namazání prostoru mezi kluzáky. Díky vysoké hustotě nebylo nutné olej aplikovat zespodu vidlice otvory pro šrouby pístnic, ale šlo to snadno shora mezi pouzdra, kde se olej prostě udržel. Výhodou je, že jeho viskozitu by neměla ovlivňovat vnější teplota, takže by v chladu neměl tuhnout, a tudíž dělat vidlici méně citlivou, a naopak v teple nezřídne a neproteče skrz pouzdra. V každém případě je práce s tímto olejem snazší než s nějakým řídkým provedením a jeho aplikace do útrob vidlice nebo tlumiče bude určitě vhodnější, než to řešit nějakým tlumičovým olejem.
(už)
U podsedlových brašen jsme zvyklí na zip po obvodu spodní, vrchní, případně čelní strany. Brašna Sport Arsenal Art. 516 se ovšem vymyká…
Společnost 4EVER dodává svá kola na náš trh od roku 1995. Již tedy 23 let vídáme kola 4EVER v cyklistických prodejnách. Od počátku vzniku…