Mladou náchodskou značku Acepac, specializující se na výrobu brašen na bikepacking, která v loňském roce výrazně rozšířila své portfolio o propracované batohy s chráničem páteře, ledvinky a řadu vychytaných doplňků jsme vám již v minulosti v našem časopise představili. Letos je to již šestý rok, kdy je značka se svým specializovaným sortimentem na trhu. Jaké jsou její poznatky z výroby a prodeje na našem trhu po pěti letech fungování se ptáme produktového manažera značky Lukáše Soumara.
Nedá mi to a musím se hned na začátku zeptat. Bikepacking, nafouknutá marketingová bublina nebo regulérní segment cyklistiky? Jak to dnes vidíš?
Dnes již jednoznačně plnohodnotný samostatný segment cyklistiky. Upřímně, sám jsem překvapený stále vzrůstajícím trendem bikepackingu na našem i zahraničních trzích. Před dvěma lety jsem měl pocit, že jsme na vrcholu a už není kam se posunout. Bohužel, ale vlastně i bohu dík, Covidová nařízení a s nimi související omezené cestování nám svým způsobem nahrály do karet. V letošním roce už vyrábíme více než dvakrát takové množství brašen než v roce 2017 a to jsme zúžili barevnou řadu z původních pěti barev na nejprodávanější dvě. Prostě boom cyklistiky se nám nevyhnul.
Jak jste na tom s výrobou, v ostatních cyklo odvětvích je to divoký západ, týká se to i vás nebo stíháte plnit termíny dodávek?
Kde začít? Zavřenou továrnou, zpožděním dodávek jednotlivých komponent a materiálů pro výrobu nebo téměř mafiánskými praktikami rejdařů? V loňském roce jsme zažili hodně divoké a mnohdy absurdní situace. Termíny výroby se zdvojnásobily, cena námořní dopravy se mnohonásobně zvýšila a i přes její akceptaci nebylo jisté zda vůbec nebo kdy zboží dopravíme. Standardní záležitostí bylo nenalodění kontejneru na předem potvrzenou loď z důvodů přeplacení transportu jiným zákazníkem.
Dnes ale můžu říci, že se nám podařilo situaci ustát a další výrobu stabilizovat. Vyrábíme s dostatečným předstihem a v dostatečném množství. Tak snad nám to nerozhodí stávající situace ve světě, pořád se něco děje.
Z toho vyplývá, že vyrábíte v zámoří, nepřemýšleli jste nad přesunem výroby blíže k Čechám?
Je to tak, vyrábíme ve Vietnamu, v továrně s korejským managementem, jejímž hlavním zákazníkem je v oboru velmi známá značka z Japonska. Popravdě řečeno, kdybych chtěl někde pracovat, tak tady. Organizace práce a přesnost je záviděníhodná, tady je co se učit.
Druhá část otázky je celkem častá, ale prakticky nereálná. V současnosti vyrábíme v takových počtech, že si nedokážu představit, jak velká by musela být naše dílna abychom stihli poptávku uspokojit. Nedává to smysl ani vzhledem k užitým technologiím na výrobu a zemi původu textilií a jednotlivých komponent. Vše se vyrábí v Asii, kde jsou veškeré technologie na jednom místě. Evropa v tomhle směru zaspala a ujel jí vlak. Dává nám tedy smysl posílat kompletní produkt najednou než textilie z Koreje, spony z Vietnamu, zipy z Japonska zvlášť a poté kompletovat u nás. Nehledě na to, jaký vliv na finální produkt by měla mzda českého zaměstnance díky zákonným odvodům. Prostě bychom nebyli konkurenceschopní a to nejen cenou, ale díky chybějícím technologiím už ani kvalitou.
Jak tedy vývoj nového produktu funguje?
Od prvního návrhu, přes výrobu řady vzorků, které testujeme společně s našimi ambasadory až do finálního provedení vzorku, to vše je prováděno v naší vývojové a servisní dílně v Náchodě. Poté je hotový produkt předán se střihy a technickým popisem do továrny ve Vietnamu, kde ho vyrobí v požadovaném množství. Poté je kompletní výroba hromadně transportována do našeho skladu.
Díky tomu, že je produkt vyvinut v domácích podmínkách, jsme ho schopni v naší Náchodské dílně i kompletně servisovat, což je naším cílem. Vyrobit kvalitní, trvanlivý, udržitelný a plně servisovatelný produkt, to dává smysl ne?
Vaše historie i současnost jsou hlavně v outdooru, jak se to snáší s cyklistikou?
Ideálně, protože někteří outdooroví obchodníci přešli a přecházejí z pěší turistiky, VHT a lezení na další „venkovní“ sporty a mezi ně samozřejmě spadá i cyklistika v téměř všech svých formách. Podobně jako v zahraničí začínají vznikat multioutdoorové prodejny, kde seženete vše od bot na trail running, přes kolo až třeba po paddleboard a raft. Vzorovým příkladem u nás je třeba Mladoboleslavský Český ráj. Ostatně jsme schopni dodat i další, pro pobyt v přírodě nezbytné produkty jako lehké a sbalitelné karimatky, péřové spacáky, titanové vařiče a hrnky, ultralehké stany a přístřešky. Dokážeme tedy zákazníkovi dodat kompletní vybavení, brašny mu i naplníme a ucelenou nabídku každý „bikepacker“ vždy ocení.
Jsou nějaké novinky, na které se mohou zákazníci v budoucnu těšit?
Vzhledem k vývoji celého směru bikepackingu a větší zkušenosti uživatelů, dochází k ještě větší minimalizaci což vede k poptávce po ještě menších a lehčích brašnách. V souvislosti s tím jsme změnili použitou textilii na Nylon Robic, což je o 30% pevnější tkanina než běžný Nylon, ale při zachování stále velmi nízké hmotnosti a vysoké odolnosti, tady kompromisy neděláme. Rozměry vybraných popruhů a spon, které to snesou byly zmenšeny, některé brašny zjednodušeny, aby bylo jejich užívání jednodušší, intuitivní. Zareagovali jsme i na rozšířený gravel trend a připravili novou minimalistickou rámovou brašnu, válcovou brašnu na řídítka na denní švih a menší variantu řídítkového Bar rollu a Saddle bagu, který si skvělě rozumí i s teleskopickou sedlovkou. Určitě je se na co se těšit.
Děkuji za rozhovor.
Jiří Uždil
Jedna stopa, co si pod tím konkrétně představit? Samozřejmě, automaticky se nabízí jízdní kolo, případně motocykl, ale co třeba stopa…
Cykloservis č.11 je již v prodeji. Je tu léto, teplo, bouřky .... Děvčata shání bikiny. Chlapci shání zase děvčata a někteří chlapci…