V době, kdy se teprve odhalily nejdůležitější novinky kolekcí lertošního roku, tak už tady máme první vlaštovku naznačující, kam se bude ubírat vývoj následující. Možná se to bude zdát neuvěřitelné, zvlášť když si většina značek často střeží své novinky, jak je to jen možné, ale skutečně zde máme jeden z prototypů kolekce Author 2022! Jedná se o další rozšíření řady gravelů, přesněji o jakýsi hybrid kombinující gravel, kross a snad i původní kategorii fitness. Takže gravelová geometrie, pevná vidlice, ovšem rovná, výše umístěná řídítka a k tomu třeba i odpružená sedlovka.
Proč podobná evoluce zažité gravelové kategorie, ptáte se? Při našich gravelových testovacích jízdách jsme už nejednou sami slyšeli připomínku náhodných přihlížejících, že by se jim takové kolo líbilo, ale s klasickými rovnými, tedy bikovými řídítky. Přece jen starší člověk, případně cykloturista, dáma či třeba dospívající dítě si na čistokrevnou sportovnost a hlavně náročnější řazení s pákami na obloukových řídítkách mnohdy až tak úplně nepotrpí, respektive jsou pro ně občas hodně náročné a komplikované, a podobný hybrid se proto sám nabízí. Ideální cílovou skupinou mohou být také městští jezdci, případně poslíčkové, ale i mnozí další, u nichž bývá kolo více cestovním nežli čistě sportovním nástrojem. Přitom oné sportovnosti takový „fitness-gravel“ nabídne stejně jako gravel klasický a byť by mohlo podobné kolo vzniknout také tak, že by se na standardní kros dala pevná vidlice a lehce by se upravila geometrie, právě gravel je k takové úpravě podle nás ideální.
Jak je to ale s oněmi prototypy? Jelikož kolekce 2021 je již v tento okamžik u všech výrobců dávno známá, tak nejenže se plně pracuje na následující modelové řadě, ale většina nových modelů pro rok 2022 je ve fázi prototypů již dávno na světě a velké značky již v tento okamžik začínají alespoň na hrubo promýšlet podobu kolekce 2023. Je to neskutečné, s jakým předstihem všechny novinky vznikají, ale třeba v automobilové branži je vše ještě mnohem rychlejší a již v okamžiku světové premiéry nového modelu zná výrobce dávno naprosto přesný vzhled faceliftované verze, jež si odbude premiéru teprve za několik let a současně se již pilně pracuje na generaci následující…
Zpět ale ke kolu, které ve fázi prototypu vidíte na fotografiích a které jsme měli možnost si důkladněji osahat, jako zajímavost, již při prezentaci kolekce Author 2021. Z hlediska geometrie jde o standardního, osvědčeného zástupce modelové řady Aura XR. Cílem bylo vytvořit kolo, které bude pohodlné, lehké, co nejuniverzálnější z hlediska použití, současně ale cenově dostupné. Z toho důvodu je zde použita silniční sada Shimano Sora s převody 2x9, ovšem doplněná o úplně nové „flat-mountové“ brzdiče od Shimana, tedy hydraulika s pákami pro rovná řídítka. Na rozdíl od standardních gravelů, u nichž bývá nutné v dané kategorii použít kvůli cenové dostupnosti většinou mechanické brzdy, neboť hydraulika zasazená do pák Dual Control je cenově dost nákladná – tak zde se hydraulické brzdy vyloženě nabízí, aniž by to nějak negativně ovlivnilo cenu kola. Ta by se měla pohybovat maximálně do nějakých třiceti tisíc korun.
Z hlediska nabízených převodů či plášťů v šířce 42 až 45 milimetrů se bude jednat o klasický gravel. Odpružená teleskopická sedlovka, jež je zde použita jako určitá náhražka předního odpružení, zatím není stoprocentně jistá, úpravy se však mohou dočkat také řídítka, respektive jejich tvar, kdy jsou ve hře i „vlaštovky“ ještě dále navyšující pohodlí posedu. Ostatně je třeba zdůraznit, že faktická existence prototypu ještě nemusí být vůbec zárukou, že se dané kolo a v této podobě opravdu jednou objeví v sériové kolekci. Nám však tento směr rozšíření gravelové řady přijde smysluplný a líbí se nám. Jak jste na tom vy?
(kad)
Nedávno mě kamarád Michal prosil, zda bych mu nesehnal nějakou hustilku, která by vůbec nečouhala z kapsy dresu. Jen pro pochopení, Michal…
Kotoučové brzdy, bikový standard a naprostá nutnost, u silničních kol pak na jedné straně nadšené přijetí, na druhé tradicionalistické a…