Přilbu Giro Xar, all-mountain novinku pro letošní rok, nám dal dovozce značky dlouhodobě k dispozici, takže jsme ji prověřili ve všech podmínkách, včetně letního vedra. A nutno přiznat, že jsme byli maximálně spokojeni.
Celková konstrukce modelu Xar, tvarově navazujícího na oblíbený typ Xen, je uzpůsobena využití v náročnějších podmínkách. Ve srovnání se superlehkými, čistě cross-countryovými modely, je zde proto kladen podstatně větší důraz hlavně na celkovou odolnost a robustnost. Tomu odpovídá jak samotná nadstandardní síla, tedy mocnost skeletu, tak i jeho stoprocentní pokrytí silnější vrstvou skořepiny, přesahující přes spodní okraj i lehce do vnitřní části. Nový Xar nepůsobí a vlastně ani nemůže působit tak vzdušně jako dnes již legendární, čistě závodní typ E2. Ovšem ventilace, zajištěná sedmnácti rozměrnými průduchy, je i tak zcela dostačující. Navíc je znatelně podpořena patentovaným systémem Wind Tunnel, spojujícím zevnitř jednotlivé ventilační otvory mezi sebou a zajišťujícím tak optimální obtékání vzduchu kolem jezdcovy hlavy.
Bezpečnost pak podtrhuje nejen samotná konstrukce, s níž souvisí také výsledná hmotnost 360 gramů v největší velikosti L, ale především hodně nadprůměrná hloubka skeletu. Ten nejenže výrazně chrání také zadní část jezdcovy hlavy, ale především na bocích sahá jen těsně nad uši. Z toho vyplývá také velice jisté usazení na hlavě, zajištěné mimo jiné poslední generací systému Roc Loc, a to s pořadovým číslem pět na konci. Nastavení vnitřního obvodu má tedy na starosti miniaturní, ovšem jednoduše ovladatelné kolečko na zátylku. Doslova vzorem dokonale zvládnutých detailů je možnost vertikálního posunu celého seřizovacího mechanismu ve třech polohách, a to s výškovým rozsahem asi jednoho a půl centimetru. Stejně propracovaný je ale třeba i štítek s jednoduchým nastavením sklonu.
Z uživatelského hlediska je přilba Xar maximálně příjemným společníkem. I přes určitou teoretickou nadváhu o sobě nedává na hlavě příliš vědět a pocity při delší, třeba i celodenní jízdě jsou plně srovnatelné s modely zaměřenými podstatně více na nízkou hmotnost. Přitom bezpečnostní funkce daná mohutnou konstrukcí a širokou stěnou skeletu zde jasně vede. Takže Giro Xar doporučíme nejen all-mountain jezdcům, ale i klasickým XC bikerům, kteří mají zkrátka starost o svou hlavu v případě pádu.
Cena 3 399 korun odpovídá celkovému provedení, zahrnujícímu i decentní reflexní prvky na zátylku. V nabídce jsou tři velikosti v šesti různých barevných kombinacích.
(kad)
Již 500 dresů je v nabídce Cyklgalerie. Jaro se nezadržitelně blíží a i vy určitě potřebujete nějaký ten nový "hadřík" na kolo.…
Model Aero je novinkou mezi přilbami značky Author. Kombinuje moderní vzhled, vynikající odvětrání a kvalitní usazení na hlavě s…