Cyklistika je úžasná v tom, že kdokoliv si může pořídit výbavu stejnou, jako mají nejlepší profesionální cyklisté. Pravdou je, že většina cyklistů bude zřejmě limitována cenou, ale neplatí to o všem.
Například u cyklistické přilby od firmy ABUS, modelu TEC-TICAL, kterou vozí silniční tým Movistar v čele se skvělým vrchařem Nairem Quintanem, který má za sebou tak vynikající úspěchy, jako jsou dvě druhá a jedno třetí místo na Tour de France, vítězství na loňské Vueltě a na Giru d´Italia v roce 2014. Málokoho nechalo chladným jeho úžasné soupeření o nejvyšší příčku s Dumoulinem při letošním Giru. Quintana nakonec podlehl o pouhých 31 sekund a skončil druhý.
Přilbu TEC-TICAL, v barvách profesionálního týmu Movistar, jsme si zapůjčili od domácího zastoupení firmy ABUS, a měli jsme tak možnost ji vyzkoušet na mnoha našich vyjížďkách a při testování kol. TEC-TICAL samozřejmě musí splňovat ta nepřísnější měřítka bezpečnosti. Vždyť závodníci Pro Tour se řítí ze sjezdů vysokými rychlostmi a nemají většinou čas příliš přemýšlet o tom, jestli následující zatáčku projedou bez úhony. Profesionální cyklistika je neúprosná a každá vteřinka ztráty, i ve sjezdu, se může proměnit ve výsledkový propad. Ztratit ve sjezdu kontakt se soupeři je tedy naprosto nepřípustné. Zvláště pro ty, kteří si pomýšlejí na nejvyšší příčky. Přitom přilba musí vedle vysoké bezpečnosti splňovat i nízkou hmotnost, vynikající odvětrání a musí velmi dobře sedět.
TEC-TICAL je vyrobena metodou In-Mold, které představuje pevné spojení natavením vnitřního tlumícího materiálu EPS s vnějším pláštěm ESP, který zvyšuje ochranu před nárazem a má velmi nízkou hmotnost. ABUS ještě navíc posílil bezpečnost systémem AST, což je posílení struktury přilby.
Přilba má skvělé odvětrání, které tvoří 20 přívodních otvorů a 11 vývodů. Kvalitní proudění vzduchu pod přilbou umocňují hluboké vzduchové kanálky. V přední části chybí ochranné síťky proti vniknutí hmyzu, ale ty se příliš u profesionálních přileb nevyužívají. Jednak lehce brzdí přívod vzduchu a také kvůli maximálnímu snížení hmotnosti.
Upínací pásek je veden samozřejmě kolem obvodu celé hlavy a jeho adjustace se provádí kolečkem pod zadní hranou přilby otočným kolečkem. Vnitřní polstrování je samozřejmě odnímatelné a omyvatelné. Při nasazení zjistíte, že hlava se dotýká uvnitř přilby pouze polstrování, které je domyšleno do detailu pro maximální pohodlnost i při několikahodinových jízdách. Seřizovací kolečko velmi jemně dávkuje míru upnutí přilby k hlavě a máte možnost si přilbu nastavit podle momentálních pocitů, které se velmi často mění se změnou teploty vzduchu. Zpravidla ale přilbu jednou nastavíte a na seřízení nemusíte již sahat.
Na přilbě je pěkné, že není na pohled příliš velká. Ale to je způsobeno maximálním snížením hmotnosti při zachování již zmíněné maximální ochrany. Na zadní straně je patrný asi centimetrový výčnělek, který nám v případě nárazu hlavy na zadní partie zachytí podstatnou část nárazu. Vždy, když si prohlížíme takto kvalitní přilby a studujeme jejich ochranné prvky, tak si říkáme, kolik asi dá práce, vymyslet vše k dokonalosti a kolika testy asi musí přilby při vývoji procházet. U ABUSu to platí dvojnásobně, neboť jeho testovací laboratoře, nejen pro přilby, jsou pověstné svou pedantností. Než by ABUS dal na trh nedokonalý výrobek, to asi raději nedá žádný.
Zbývá se zmínit o upínacích páscích. I na nich je patrné maximální snížení hmotnosti. Vedení kolem uší se nastavuje subtilní plastovou zacvakávací sponou. Pásky se pod bradou spojují klasickým zasunutím sponových dílů do sebe. Mechanizmus rozpojíte tradičně jednou rukou.
Již před nasazením přilby nám bylo jasné, že těžko budeme hledat něco, co by bylo na přilbě špatně. Přilba seděla na hlavě spolehlivě a lehce. Nikde žádné tlačení nebo nepříjemný pocit, jak už to u některých přileb bývá. Chce to ovšem vybrat si správnou velikost. ABUS nabízí velikosti tři. Okamžitě byla cítit její nízká hmotnost. Tu jsme navážili 246 gramů. Asi by nebyl problém její hmotnost ještě snížit, ale otázkou je, jestli by to prošlo přes testovací laboratoře, které kladou výsledky nejen na normy, ale dávají i důraz na způsob současného agresivního způsobu závodění. To se týká i součástek na kole. Rozhodně nelze očekávat, že profesionální závodník má na kole navěšené to nejlehčí, co výrobci nabízejí. Chtějí se dostat bez úhony do cíle a ne cestou sbírat ze silnice ulomené součástky. V každém případě ani po čtyřech hodinách jízdy jsme přilbu na hlavě takřka necítili. Výborné posazení přilby s její nízkou hmotností vykonalo své. Hmotnost je především pro závodníky důležitým parametrem. Vždyť zmíněný maličký Quintana nestojí o to, aby mu někdo nasadil na hlavu "cihlu". Pokud má vyjet maximálním tempem během jedné etapy třeba tři těžké a dlouhé kopce, přilba nesmí být limitujícím faktorem jeho výkonu.
Přilba je opravdu velmi dobře odvětrána. To jsme vyzkoušeli i při třicetistupňových vedrech, která pár dnů v době testů byla. V kopci, při pomalé rychlosti, to samozřejmě nezjistíte tak, jako když jedete vyšší rychlostí na rovině. V kopci, ve velkém teple, vám zpravidla vaří celé tělo i s hlavou. Pokud byste si ale uprostřed kopce TEC-TICAL vyměnili za méně kvalitně odvětranou přilbu, tak byste asi ihned poznali, jaký to je rozdíl.
Těžko předpokládat, že náš výsledný test bude jiný než maximálně kladný. Vždyť se jedná o výrobek pro profesionální jezdce. Ale neznamená to, že si přilbu nemůžete pořídit i vy na své výkonnostní nebo hobby jízdy. I vy musíte dbát na maximální bezpečnost a nestojíte o to, aby z přilby byla ta "nepříjemná" věc na vaší hlavě. Samozřejmě za kvalitu si musíte připlatit. Oficiální cena je 4444 Kč. Není to málo, ale obdobné přilby jiných značek koupíte i o dvě tisícovky a více dráž. V každém případě, myslete na to, že si kupujete věc na několik let, která vám bude sloužit k maximální spokojenosti.
ABUS TEC-TICAL můžete použít na všechny formy vytrvalostní cyklistiky, ale neurazíte nikoho ani tehdy, když v ní budete jezdit po městě nebo dokonce i na kolečkových bruslích. Můžete si vybrat z několika barev. Nemá cenu je vyjmenovávat. Design si vyberete na oficiálních stránkách ABUSu. K přilbě dostanete i pěkný ochranný látkový sáček.
(kany)
Do testu jsem si tentokrát vybrala letní dámský set Silvini, konkrétně sestavu dresu Catirina a kraťasů Tinella. Pravda, na červenou jsem…
Brýle značky BBB jsou k vidění na mnoha obličejích v profesionálním pelotonu a tam není prostor pro kompromisy. Snad i proto přišel tento…