Vyjíždět do technicky náročného terénu, například na stále se rozšiřující počet trailových tratí, vyžaduje nejen správné kolo, ale i přilbu. Stavitelé trailů se sice snaží maximálně dbát na bezpečnost jezdců, ale s ohledem na vysoké rychlosti, kterých se zde často dosahuje, je potřeba se na případnou nepříjemnost vybavit. Nejvíce na bezpečnost hlavy.
Firma ABUS nabízí skvělou all-mountain a enduro přilbu MonTrailer, která se s ohledem na prvky pro nejvyšší bezpečnost hodí právě na trailové tratě.
Začneme netradičně s výhledem jezdce. Vidět na technicky náročnější trati před sebe je alfou a omegou bezpečné jízdy. Přilba je vybavena tradičním delším a odklápěcím štítkem, ovšem průhledným, s kouřovým nádechem. Při testování jsme byli nadšeni výhledem. Zatímco u jiných přileb s neprůhledným štítkem je potřeba občas zvednout více hlavu nebo štítek, s MonTrailerem to není potřeba. Pohled skrz štítek, když je to potřeba, je dostatečný na to, abyste si trať před sebou přečetli v každém okamžiku.
Samotná přilba je vyrobena InMold, tedy pod vysokým tlakem nalisované vnitřní hmoty přilby do vrchní skořepiny. Pevnost je ještě k tomu posilněna systémem ActiCage, což jsou zpevňující prvky uvnitř EPS materiálu. Jedná se o jakousi kostru, která samozřejmě vidět není. Tím se ještě více zvyšuje pevnost přilby při případném nárazu.
Pro ostřejší jízdy jsou velmi důležité upínací prvky přilby a usazení na hlavu. Přilba se nesmí na hlavě nepříjemně pohybovat při častějších změnách odstředivých sil ve skocích nebo ostřejších zatáčkách. ABUS to vyřešil velmi pohodlným, hlubším posazením hlavy dovnitř přilby. Vnitřní pásek, který seřizuje obepnutí hlavy, je veden takřka po celém obvodu. Seřizuje se tradičním zadním kolečkem. Pohodlné odnímatelné vnitřní výstelky jsou samozřejmostí. Sympatické je, že přilba je přetažena silně vzadu nad zátylek, a velmi dobře tak chrání partie hlavy. Upínací pásky nejsou uchyceny uvnitř přilby, jak bývá obvyklé, ale na plastových poutkách na spodní hraně boků přilby. Tradičně si pásky můžeme seřídit sponou pod uchem a spojíme je zasouvacím mechanizmem pod bradou. Seřízení přesně podle našich potřeb nám trvalo asi dvě minutky. Přilba po správném nastavení sedí na hlavě velmi pohodlně a přitom pevně. Kdyby to bylo zvykem, tak napíšeme, že je na hlavě dobře vyvážená.
Větrací otvory se řeší především u přileb pro vytrvalostní disciplíny, jako je třeba silniční cyklistika nebo cross-country, tak je potřeba počítat s tím, že u tohoto druhu přileb je důležitější především bezpečnost. Přesto vývojáři umístili do přilby 11 otvorů, které nám hlavu ochlazovaly i při parnech, která v době testování vládla. Musíme samozřejmě ještě upozornit na tvar přilby na zadní straně, kudy vede širší pásek „motocyklových“ brýlí, které se často k těmto přilbám používají. To jsme také vyzkoušeli, brýle sedí na přilbě naprosto skvěle. Přilba se vyrábí ve čtyřech barevných provedeních. Nám se na naší testované přilbě líbily svítivé prvky, které podtrhují typ přilby a při přejíždění po silnici také zvyšují bezpečnost. Zbývá jen prozradit hmotnost, která je u našeho vzorku ve velikosti M 370 gramů. Přilbu koupíte za cenu, která se v obchodech pohybuje kolem 3 600 Kč. Nebo můžete sáhnout po stejné přilbě se systémem MIPS za 4 100 Kč.
A závěr? Jedná se o velmi dobrou a pohodlnou přilbu, poskytující skutečný bezpečnostní komfort a pohodu. A pokud na to dbáte, tak s touto přilbou rozhodně budete na trailových tratích IN.
(kany)
V případě silničních treter většinou máme na výběr buď z provedení na kufry s tříšroubovým upevněním pro rozteč Look, nebo další podobné…
Co se týče cyklistického oblečení a doplňků, sází značka GripGrab na propracované střihy, kvalitní materiály a bezpečnost zajištěnou…