Při procházení jednotlivých hal a stánků na Eurobiku každoročně nabýváme dojmu, že není daleko doba, kdy převodovky integrované do rámu ovládnou bikový svět. Až se tak stane, klasickou přehazovačku s kazetou a trojpřevodníkem jistě uvrhnou do propadliště dějin. Když se na celý koncept zapouzdřené převodovky podíváme v porovnání se setem komponentů, nenajdeme mnoho negativ, zato kladů je celá řada.
Při použití integrované převodovky není přehazovačka, kazeta ani trojpřevodník na klikách potřeba, a tak se výrazně odlehčí zadní stavba. Zároveň se těžiště přesune víc do středu kola, čímž získáme lepší stabilitu i ovladatelnost kola. Dále se rapidně sníží náchylnost k poškození komponentů vlivem pádu či kontaktu s terénem, stejně tak i údržba kvůli znečištění je u zapouzdřené převodovky minimální. U systémů s planetovým soukolím je možné dokonce přeřadit i bez šlapání, aniž by se muselo čekat, až řetěz přeskočí na jinou pozici.
Negativem je zatím zhruba o kilo vyšší hmotnost převodovky proti kompletu všech nahrazených komponentů, neboť celé soukolí je uloženo v odolném plášti, tvořícím součást rámu. A tak dnes většinu integrovaných řadících systémů najdeme pouze na all mountain či sjezdových strojích. S postupem doby a vývoje však jistě výrobci dojdou k přijatelné váze celku.
Pro použití převodovky je také třeba mít speciálně připravený rám. Další nevýhodou je složitost a horší servisovatelnost v domácích podmínkách či u některých provedení nutnost použít dva řetězy a napínáky. To jsou však nevýhodou pouze z hlediska údržby a hmotnosti. Co se týče výkonu odpružení, vedení řetězu z téhož místa, kde je umístěn čep zadní stavby a pouze jeden převodník, umožní neměnnou charakteristiku pružení bez závislosti na zařazeném převodu. Také je možné zadní stavbu vyladit lépe, aby se nepohupovala vlivem šlapání.
Vzhledem k výhodám, které systém integrované převodovky nabízí, se vývojová centra nenechávají odradit od dalších testů, zkoušek a vylaďování podobných řešení a představují jeden prototyp za druhým.
Mezi prvními byly značky GT a Nicolai, jejichž myšlenku podporují a rozvíjí i další výrobci, včetně našeho RB. V současnosti je na trhu několik základních skupin. Firmy Honda a Race Bike představily vlastní řešení vnitřního uspořádání, které využívá integraci klasické devítikolové kazety a vodítka s jedním vnitřním a jedním vnějším řetězem.
Do druhé skupiny se řadí systémy firem Nicolai a SR Suntour s integrovaným nábojem a převodem od klik k náboji vedeným uvnitř zapouzdřeného celku. Třetí skupina používá do rámu zasazený náboj Shimano Nexus, k němuž vede od klik jeden vnější řetěz a druhý pak po zpřevodování v náboji pohání zadní kolo.
Roman Bartosz spolu s Petrem Heiníkem letos na Eurobiku odkryli vnitřnosti vloni pečlivě utajovaného systému RB Gearbox, abychom uvnitř nalezli vlastní speciálně vyfrézovaný systém s posuvným vodítkem a devítipastorkovou titanovou kazetou.
Systém pracuje podobně jako převodovky u motorek. Dvě řadící páčky posunují tahem lanka vodítko s řetězem na speciálním šneku do stran, a tak se řetěz přeřazuje mezi jednotlivými pastorky. Jak prosté a funkční. Hlavní řetěz, pohánějící zadní kolo, tak může vést klasicky na pravé straně rámu. Hmotnost sjezdového stroje RB se podařilo udržet na pro sjezd přijatelné hodnotě pod dvacet kilo, přičemž nezávislost odpružení na řazení poskytuje výborné jízdní vlastnosti. Odhadovaná cena se pohybuje okolo devadesáti tisíc.
Honda již po několik let vyvíjí vlastní sjezdový speciál, jejž sedlají ve světovém poháru Greg Minnaar a Mati Lehikoinen, ale zatím se kolo nedostalo na trh. Uvnitř je taktéž devítikolo s vlastním uspořádáním přehazování. Celé kolo, jehož rám hojně využívá karbon a dural, se hmotnostně pohybuje pod devatenácti kilogramy. Přesná cena je však spíše otázkou dohadů než fakt. Tento systém však na Eurobiku k vidění nebyl, proto se o něm zmiňujeme pouze okrajově.
Karl Nicolai, hlavní konstruktér a majitel stejnojmenné německé firmy, představil druhou generaci vlastní zapouzdřené převodovky G-Boxx 2, do níž je integrována čtrnáctirychlostní nába Rohloff. Ta se dá samostatně zaplést do zadního kola nebo použít právě uvnitř zapouzdřené převodovky. Komplet s vlastním obalem se připevní do pro něj speciálně upraveného rámu. Nevýhodou první verze bylo, že první řetěz byl od klik k náboji veden na pravé straně, takže hlavní řetěz, pohánějící zadní pastorek, byl na straně levé.
Kotoučovou brzdu tak bylo nutné přesunout na pravou stranu zadní stavby, takže je třeba upravovat jak její úchyt, tak i náboj. U G-Boxxu 2 se již podařilo přesunout hlavní řetěz na pravou stranu kola, takže kotoučovka může být na svém tradičním místě. Hmotnost celého kompletu včetně osy systému ISIS a klik se pohybuje na hranici čtyř kilogramů, ale s převodovkou G-Boxx je možné se u all mountain stroje dostat na 15-16 kilo, u freeridového kola na 16-19 kilo a u sjezďáku na 19-21 kg.
Čep zadní kyvky se upevňuje přímo do téhož místa, kde je umístěn pastorek pro řetěz. Díky tomu nedochází k prodlužování řetězu při propružení, což je jedna z nejdůležitějších vlastností odpružených systémů. Cena kompletu G-Boxx se pohybuje okolo tisíce eur.
Japonská značka SR Suntour letos představila univerzální převodovku V-Boxx, kterou pro ni vyvinul také Karl Nicolai, ale bohužel nám nemohl sdělit, co se skrývá uvnitř. Nicméně převodovka disponuje devíti rychlostmi a váží bez klik něco přes tři kila. V-Boxx je možné koupit samostatně a někteří výrobci, jako třeba Ghost, Orange či Nicolai, pro ni již vyrábí speciálně upravené rámy.
NOX a GT využívají nejjednodušší řešení, a to integraci náboje Shimano Nexus, jenž je primárně určen pro trekingová a city kola, přímo do rámu pro sjezd. Jenže právě u tohoto řešení se projeví problém s řetězem na levé straně a nutností přemístit kotoučovku napravo. Převodový řetěz, vedoucí od převodníku klik k náboji, je veden vně rámu a na svém místě jej drží napínáky. Ty pak zvyšují hmotnost jinak celkem lehkého provedení, nehledě na náročnost a na údržbu, kdy se veškeré nečistoty dostanou jak k řetězu, tak i do napínáků. Typickým představitelem tohoto jinak velmi dobře funkčního systému je GT IT1, jejž jsme testovali na jaře k plné spokojenosti.
Další značky na sebe jistě nenechají dlouho čekat, neboť budoucnost se pravděpodobně rýsuje právě převodovková. U XC se nejspíš bude jednat spíš o záležitost více let, než klasická přehazovačka úplně zmizí, ale v segmentu freeride – sjezd jsou výhody zapouzdřeného řazení integrovaného do rámu neoddiskutovatelné. Z výše popsaných systémů vyplývají výhody i nevýhody jednotlivých řešení.
Nám připadá nejlogičtějším, že by se vývojáři měli snažit co nejvíce odlehčit zapouzdřené systémy, které umožňují vedení řetězu na tradiční pravé straně rámu a skrývají vnitřnosti do rámu či speciálního pouzdra. Jak se ale vše bude vyvíjet dál a zda se integrované převodovky zabydlí i na XC kolech, to bude záležet na tom, jak spolehlivé a hlavně lehké nakonec převodovky budou.
Opisovat se nemá, říkali nám už ve škole a ti ještě školou povinní to určitě pořád slyší. Opisovat se nemá ani v případě, kdy grafikovi…
Možná právě teď je ta správná doba na nákup kola za skvělou cenu. Jedním z našich tipů by mohla být prodejna Roberta Štěrby v Praze,…