Pod diktátem aero
Nástup aerodynamických profilací rámů je v silniční cyklistice stále čím dál víc patrný, a nejde jen o kola pro časovky, ale aerodynamika stále víc proniká i na klasické univerzální stroje. Totéž platí i pro vysoké ráfky, kterých je dnes opravdu pestrá nabídka, a jen výška profilu pak rozhoduje o tom, zda bude daný model ještě použitelný pro kopcovité etapy nebo už jen pro rovinatou časovku.
Zapletená kola Vision Metron 40 s karbonovými ráfky výšky identické s označením během testu ukázala, že tento rozměr se zdá být rozumným kompromisem mezi diktátem aerodynamiky a jízdou v kopcovitém terénu. Metron 40 mají totiž ještě sourozence Metron 55 a 81, takže jsou modelem s nejnižším profilem ráfku. Vision je dceřinou společností komponentové značky FSA, a jejich produkty vozí třeba tým Cannondale Pro Cycling, takže, co je dobré pro profíka, musí hobíkovi určitě stačit. V tomto případě je to pro hobby cyklistu spíše luxusní komponent, a to nejen díky ceně xxx korun, ale hlavně zpracování, funkci a všem detailům.
Celokarbonové galuskové ráfky mají profil o rozměrech 40 x 26 mm, takže po obutí do 21mm galusek Tufo je celková šíře ráfku docela znát, a doporučení výrobce používat obutí s minimální šířkou 23 mm bylo v extrémním náklonu v zatáčkách určitě opodstatněné. Součástí balení kol je, kromě transportních vaků, dvojice lehkých obalů jen na ráfky a také dvojice nástavců na ventilek a sada žlutých brzdových špalíků Swissstop pro karbonové ráfky. Samozřejmě nechybí dvojice rychloupínáků s karbonovými páčkami.
Ráfky jsou zapleteny plochými dráty Sapim, vzadu čtrnácti kříženými u kazety a sedmi radiálně v druhé přírubě. Výhodou je možnost výměny drátu u kazety bez nutnosti její demontáže. Na protější straně, stejně jako na předním kole, kde je radiálně zapletená osmnáctka drátů, je třeba sejmout z osy hliníkové pojistné dorazy se svěrnou objímkou a dráty prostrčit skrz přírubu. Dvojice ložisek v předním a čtveřice v zadním kole zaručila hladký chod, a zatímco tělo zadního náboje je hliníkové, vpředu je plášť uprostřed z karbonu. Hmotnost kol včetně rychloupínáků je na hodnotách 660 a 820 gramů.
Kola s ořechem Shimano ukázala perfektní seřízení z výroby, kdy nebyla patrná jakákoliv házivost ráfku, byť by díky standardnímu provedení „samojisticích“ niplů s tmelem nebylo docentrování žádný problém. Tuhost kol byla díky výšce profilu ukázková, ale na druhou stranu to nebyl takový extrém jako u vyšších ráfků určených pro časovky. Milovník aerodynamiky ocení lehkost, s jakou kola krájí vzduch, a přitom díky hmotnosti nepotrápí tolik ve stoupání. Tam sice proti nízké hliníkové klasice byla znát rozdílná akcelerace, ale na rychlých úsecích to vysoký profil spolehlivě dohnal. Tuhost výpletu během testování neutrpěla žádné ztráty, takže ani přes méně kvalitní povrch nebylo třeba kola následně docentrovávat, a rovněž chod ložisek byl stále hladký bez jakékoliv vůle. Samozřejmě by na jejich životnost bylo třeba absolvovat více testovacích kilometrů, ale pokud je někde vada, ukáže se většinou velice brzy. Dodané brzdové špalíky pak předvedly v kompletu s ráfkem spolehlivou a předvídatelnou funkci, takže ani zde nemáme výtku.
Metron 40 je tedy, zdá se, vynikajícím univerzálem pro každý profil, jestli ale někdo zatouží po ještě ostřejším vzhledu, model Metron 55 by nemusel být také marný, i když v kopcích to proti celkem přívětivé čtyřicítce bude už trochu znatelnější.
(už)
Plusy: zpracování, tuhost, jednoduchý servis
Minusy: nenalezli jsme
I když nás neustále zaplavují modely kol, které mají trubky ohnuté smyslně až nesmyslně a jejichž výrobci nás přesvědčují, že právě to…
V sobotu 10. května zahájí svůj další ročník Pohár Peruna. Perštejnské Giro patří sice k nejtěžším závodům, ale aspoň má každý možnost hned…