Aerodynamika hýbe silniční cyklistikou, a zdaleka se už nejedná pouze o vysoké profily ráfků či tenké lycrové návleky na tretry. Drtivá většina výrobců řeší optimální obtékání vzduchu u svých karbonových rámů kol, řídítek a mnoha dalších komponentů. Stranou zájmu nemohou zůstat ani přilby - ostatně právě u tohoto doplňku byla aerodynamika řešena téměř od počátku, a rané časovkové modely dokonce neplnily jakoukoli bezpečnostní funkci, jen aby ušetřily cenné desetiny sekund. Doba se však mění, bezpečnost jezdce je na prvním místě, ale aerodynamika rozhodně nestrádá - důkazem může být silniční přilba POC Octal Aero, kterou jsme otestovali. Ostatně švédská značka POC je v posledních letech vyloženým synonymem bezpečnosti a její modely přileb jsou vyhlášené velmi náročným, finančně nákladným vývojem. Výsledkem je skutečně dokonalá, bezkonkurenční ochrana hlavy jezdce.
Testovaný model konstrukčně vychází z osvědčené přilby Octal, jež získala řadu prestižních ocenění. Totožné je tvarování skeletu, jeho hloubka i provedení zadní partie. Hlavní a vlastně jediný rozdíl mezi oběma modely je ve vnějším plášti, kdy model s dodatkem Aero vsadil na takřka celoplošné překrytí velmi tenkou skořepinou, s jedním centrálním čelním průduchem. Výsledkem je logicky podstatně lepší aerodynamika ve srovnání s konvenčními silničními přilbami, byť za cenu výrazného potlačení ventilace. Výrobce tuto přilbu přímo předurčuje na takové silniční akce, kde je menší odpor vzduchu rozhodující. Pokud tedy není třicet stupňů Celsia a máme při silničním závodě v plánu delší sólo únik, mohla by být právě tato přilba ideálním doplňkem.
Z hlediska konstrukce model Octal a tedy i Octal Aero poskytuje nadstandardní ochranu hlavy, a to jak v oblasti spánků, tak i na zátylku. Výrazná hloubka skeletu je pro samotnou bezpečnost a ochranu hlavy při pádu velkým přínosem. Jako nadprůměrné lze hodnotit i deformační zóny skeletu, sestávajícího z EPS jádra s optimalizovanou hustotou. Jinými slovy - skelet je silnější v nejvíce exponovaných místech. Maximálně spokojeni jsme byli také s ultralehkým upínacím systémem využívajícím k nastavení vnitřního obvodu mechanismus s otočným kolečkem. Konstrukční minimalismus a především výrazný rozsah výškového nastavení tohoto mechanismu se podílí na velmi jistém usazení na hlavě. Zmíněná výšková regulace v celkem pěti přednastavených pozicích je vyřešena precizně, ostatně jako všechny další detaily přilby. Na příjemném usazení na hlavě se podílejí také tenké upínací pásky ukotvené přímo ve spodní hraně skeletu. Nemůže chybět skořepina pokrývající celou spodní i zadní partii, logo s reflexní funkcí a uvnitř přilby pak poměrně minimalistické, ovšem skvěle funkční výstelky z materiálu Coolbest.
V nabídce jsou tři velikosti přilby, přičemž nejmenší (50 až 56 cm) váží 210 gramů, prostřední (54 až 60 cm) má 215 gramů a největší velikost (56 až 62 cm) se může pochlubit hmotností 225 gramů. I při maximální ochraně hlavy při nárazu se tak výrobci podařilo u testovaného modelu dosáhnout velmi nízké hmotnosti. Cena přilby 7550 korun odpovídá jejím nadstandardním parametrům.
(kad)
Plusy: kvalita usazení, míra ochrany hlavy, zpracování
Minusy: vyšší cena
Cyklistické oblečení šité na zakázku dokáže uspokojit náročné požadavky zákazníků jak na úpravu konkrétního střihu, tak především grafiky a…
Ze široké nabídky značky Force jsme si tentokrát vybrali brýle s označením Race Pro. A hned na začátku můžeme říci, že jsou naprosto…