Novinka s vynikajícími jízdními vlastnostmi a s vyspělou konstrukcí ve všech směrech, takový je model F-17, nabízející všechny bonusy kombinace karbonového rámu a odpružení.
Karbonová vlákna High Modulus jsou u tohoto rámu využita na maximum. Karbonový je nejen přední rámový trojúhelník, ale i zadní stavba s patkami či rameno přepákování k tlumiči.
Hlavová trubka má spodní průměr 1,5‘‘ pro maximální tuhost a tomu odpovídá i kónický sloupek vidlice.
Čtverhranný profil spodní trubky je hodně masivní, takže celý přední trojúhelník nabízí maximální tuhost. S tím koresponduje i horní trubka s výrazným profilem, ukrývající vodorovně uložený tlumič. U sedlové trubky je navíc zdvojení.
Asymetrická karbonová zadní stavba se otáčí na čepu na úrovni malého převodníku a osa zadního kola je oddělena čepem. Specialitou jsou celokarbonové patky s velmi povedeným designem a hlavně PostMount úchytem třmene brzdy.Rameno přepákování k tlumiči je rovněž z karbonu a jeho 3D profilace opět přispívá k celkové tuhosti.
Zatímco některá celoodpružená kola postavená kompletně z karbonu neoplývají přílišnou tuhostí, testovaná F-17 je v tomto směru pravý opak a jízdní test to jednoznačně potvrdil, žádný profil není neopodstatněný, ale každý detail zde má své odůvodnění.
Jezdce, který má dokonalou techniku a chce odpovídající bike, tohle kolo jednoznačně nadchne. Jeho ovladatelnost, tuhost, funkce odpružení a celkový výkon nabízejí doslova brilantní kombinaci jízdních vlastností.
Posed u testované velikosti L (19,5‘‘) je ideální pro jezdce s výškou maximálně 180 cm. Tomu nabídne středně nataženou pozici s vyšší polohou řídítek, danou množstvím podložek pod představcem.
S tlumičem, nahuštěným na 170 PSI (80 kg), jsme okamžitě pocítili lehkost akcelerace, která se i s otevřeným tlumičem hodně blíží pevným rámům. Díky kónické hlavové trubce je tuhost této partie maximální a při záběru je to znát. Přední trojúhelník se ani nehne a ramena zadní stavby rovněž nevykazují pod záběrem ze sedla ani v sedle žádný boční pohyb. Na ramenu přepákování je i při schválně vykloněném šlapání ze stran vidět výkyv maximálně 2 mm, karbon tedy na postu tohoto rámu nabízí opravdové maximum.
Díky tuhosti je bike doslova raketou ženoucí se vpřed a jezdce vůbec nic neomezuje. Síla jde z pedálů rovnou na zadní kolo a propružení tlumiče je v otevřeném režimu díky čtyřčepovému systému naprosto minimální. Kdo chce ještě zrychlit, může zvolit ze dvou více uzavřených režimů. Páčka přepínání tří režimů na tlumiči je velmi dobře přístupná.
Ve stoupáních jsme ale po blokaci tlumiče sáhli jen málokdy, velmi kultivovaný projev odpružení prostě neomezoval. Perfektní kopírování povrchu a reakce tlumiče na všechny nerovnosti jezdce doslova nadchnou. To samé platí o přední vidlici Reba s dvěma komorami, kterou lze naladit rovněž k dokonalosti. Konstruktérům se tedy podařilo na rámu dosáhnout dokonalé souhry pružicích jednotek, která jezdci umožní v těžším terénu opravdové maximum.
Toho jsme jednoznačně využili ve sjezdech, kde kolo vybízí k raketovému rozjezdu a hodně divoké jízdě. Tuhá hlavová partie umožňuje dokonalé ovládání kola a hravá geometrie jezdce doslova vybízí, aby si přeskakoval z jedné koleje do druhé a s kolem ve vzduchu dováděl, jak se mu zlíbí.
Hravější geometrie umožní naprosto hladké průjezdy technickými pasážemi, ale ve vyšších rychlostech kolo zůstává rozumné a není třeba jej extrémně krotit.
To pravé přichází v houpavém terénu, kde po sjezdech následují rychlé výjezdy, tam stačí jen ze sedla trochu zabrat a bike se doslova rozletí, aby se okamžitě dostal na vršek stoupání. Díky tuhosti a úžasné akceleraci v kombinaci se skvělým odpružením je tenhle stroj prostě dokonalým společníkem pro jízdu na plný plyn.
Prudší pasáže nejsou díky vyšší pozici řídítek problémem, se sníženým představcem skoro není třeba jít za sedlo. Naopak ve výjezdech je pozice řídítek trochu znát, takže jsme museli váhu nepatrně přesunout dopředu. Vše ale vyřeší ubrání dvou podložek a nastavení představce na střední výšku.
Komponentové osazení je zde zvoleno velmi dobře s ohledem na výkon. Hrubší pláště jsou dostatečně rychlé, ale jezdce podrží hlavně v měkčím terénu a při agresivnějším zatáčení. Totéž platí pro výkon brzd Hayes, jejichž verze Carbon nabízí kromě excelentního účinku do prstů nejpříjemnější páčku z celé modelové řady. Komponentům Sram nelze ve funkci nic vytknout, naopak řadicí rukojeť nás ve sjezdech a pod příkrými výjezdy nadchla možností agresivně přeřadit o několik stupňů v obou směrech. Jedinou výtku máme ke gripům, které jsou kvůli řadicí rukojeti kratší a jejich design by se hodil spíše na levnější kolo než na čistokrevný závodní stroj. To je ale jediná výtka k jinak dokonalému stroji ve všech směrech.
Plusy: tuhost, funkce odpružení, ovládání, lehkost jízdy
Minusy: tvar gripů
Rám: High Modulus Carbon 100 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch 3.3
Vidlice: Rock Shox Reba SL 1,5‘‘ 100 mm
Kliky: Truvativ Stylo 3.3
Brzdy: Hayes Stroker Carbon
Řazení: Sram X.9 Twist Shifter
Přehazovačka: Sram X.9
Přesmykač: Sram X.9
Kola: Fulcrum Red Metal 5
Pláště: Schwalbe Rocket Ron
Řídítka: Pell’s XR7 OV
Představec: Pell’s RX67 OV
Sedlo: Pell’s Long Way
Sedlovka: Pell’s XR2
Hmotnost: 11,7 kg
Cena: 77 890 Kč
Dvoukolový vozík na dítě se zavěšením za kolo je pěkný vynález, ovšem pouze na rovný povrch a tam, kde se nemusíme proplétat úzkými…
Posledním podnikem, který se zatím započítával do největšího MTB seriálu maratonců Cykloservis Prestige 2010 byl Drásal, který se jel 3.…