Naším současným nejlepším bike maratoncem je rozhodně Kristián Hynek. Patří samozřejmě i mezi nejlepší současné světové jezdce, kteří soupeří na nejdelších tratích. Kristián je vítěz letošního závodu v Jižní Africe Cape Epic, který je považován za nejtěžší bikový závod. Je nejen vynikajícím cyklistou, ale i obchodníkem a příjemným chlapíkem. To vše zjistíte z velkého rozhovoru, který jsme pro vás připravili v devátém vydání časopisu Cykloservis. Na vydání ještě pracujeme a koupit si ho můžete od 13. května.
Jako malou ochutnávku velmi zajímavého rozhovoru alespoň tři otázky a odpovědi:
Nakolik ti při závodě může „wattmetr“ pomoct?
Celkem hodně. Velké rozdíly jsou totiž mezi tělesnými pocity a reálným výkonem. Zkrátka má člověk někdy pocit, že se mu jede špatně, a přitom jede výkonově podle „wattmetru“ dobře. A naopak. Třeba v Andalusii jsme jeli dlouhé stoupání a mně přišlo, že jedeme docela „podlahu“. Když jsem se podíval na SRM, tak se mi to potvrdilo. A v ten moment jsem věděl, že člověk, který jede těsně před námi, nemůže vydržet jet tohle tempo moc dlouho. SRM mi zkrátka dá objektivní údaj o aktuálním výkonu - a nejen o mém.
Takže znáš přesně svůj výkon a možnosti z laboratorních vyšetření.
Přesně tak. Když jsem ke konci závodu v úniku a jedu nějakých 430 Wattů, tak s celkem velkou jistotou vím, že mě nejspíš nikdo nedojede. V tomhle je „wattmetr“ velká pomoc. Řekne mi třeba i to, že závodník, kterého se snažíme dojet, nemůže jet na výkon 500 Wattů půl hodiny. Podle měřiče výkonu vím, že to dotyčný vydrží jen chvíli. Kdybych jel na pocit, tak by mě fakt, že jezdec přede mnou drží tak vysoké tempo, klidně mohl zlikvidovat i psychicky. Prostě není nad objektivní údaj.
Měřič výkonu je tedy jeden z největších „přínosů“ závodění v posledních letech?
Dá se říct, že ano. Na silnici se používá už nějakou dobu, třeba tým Sky na tom má, zdá se, postavenou taktiku. Oni si hlídají wattmetry, a když někdo takzvaně odjede z balíku, jsou často naprosto v klidu, protože vědí, že to nevydrží a že se brzy vrátí zpátky - že ho svým strojovým tempem zase dojedou. Nyní začínají tutéž technologii používat i bikeři, ale nejsem si jistý, jestli je to dobře. Za chvíli to může být tak, že se vypočítá, jak dlouho je člověk schopný jet na 500 Wattů. Bude to podobné jako třeba „nitro“ (krátkodobé výrazné zvýšení výkonu, pozn. red.) u závodních aut. Asi je škoda současné možnosti nevyužít, ale na druhou stranu je to další z aspektů, který cyklistice ubírá na čistém spontánním závodění.
V Kralovicích nedaleko Plzně už lze mluvit o tradici: 30. srpna 2014 tu odstartuje již jedenáctý ročník oblíbeného závodu horských kol.…
Již jen párkrát se vyspíme a začne závod všech závodů, svátek silniční cyklistiky - Tour de France. Zastavme se do té doby u pár…