V žádném případě podle názvu nečekejte katastrofické zprávy z domácích silnic, ale test brzd Formula R1, které jsou dle svých tvůrců jedny z nejlehčích, tedy až do nástupu nových kompozitových modelů od magury.
V každém případě nelze těmto brzdám upřít eleganci, dosaženou jednoduchým tenkým tělem páky s integrovanou nádobkou uvnitř. Zatímco tělo páky je poměrně malého průměru, samotná páčka vypadá výrazně bytelněji. Rozšíření na konci velice dobře zapadne do prstů, takže páčka netlačí zbytečně do bříšek prstů a ani nemá ostré přechody hran. Regulace vzdálenosti páčky se provádí duralovým kolečkem proti pístku. Vhodně umístěný je odvzdušňovací otvor na horní straně páky těsně před objímkou. Ta je samozřejmě dělená a kvůli minimální hmotnosti má stejně jako všechny ostatní díly duralové spojovací šrouby. Pozor tedy na případné přetažení, nízká hmotnost a červenýeloxjsou sice fajn, ale na dotahování je to to nejcitlivější.
Hadička, vedená šikmo směrem od řídítek, byla v tomto případě napojena rovnou na páku, za příplatek ale lze přikoupit regulaci kroku destiček FCS, která se napojí mezi hadičku a tělo páky a otáčením pláště této regulace dochází ke změně objemu brzdové kapaliny DOT4 uvnitř systému, a tudíž ke změně citlivosti kroku brzdy. Jednodílný třmen má z vnitřní strany duralovou záslepku vnitřního prostoru, na vnější straně je pak banjo objímkou napojena hadička. Destičky se vkládají shora a jsou zajištěné duralovým šroubem.
Brzdy jsme testovali na kotoučích o průměru 180 mm, takže jejich výkon byl opravdu hodně slušný. Ve srovnání s konkurencí byl na daném průměru kotoučů brzdný účinek srovnatelný, ovšem co zde bylo až nadstandardní, byl přesný pocit na páce v okamžiku dosednutí destiček ke kotouči. Žádné zbytečné propružování páčky, pumpování a hledání optima, kdy už destičky skutečně brzdí a kdy nikoliv. Jasná odezva na páce dala jezdci okamžitě najevo, že destičky jsou na místě a lze precizně dávkovat brzdnou sílu. Modulace účinku je tedy perfektní a vzhledem k výkonu brzd na XC okruzích a v krátkých sjezdech naprosto bez připomínek. V delších sjezdech pak bylo znát na hodně zahřátém kotouči, že počáteční účinnost s nárůstem rychlosti a teploty nepatrně ztratila na síle a výkon stagnoval. Se zahřátím na vyšší teplotu tedy brzdy nemají tak ostrý projev, jako na začátku brzdění, ale výkon je i tak hodně slušný. Pouze ta jedovatost a citlivé dávkování se nepatrně zabalí do konstantního výkonu. Nicméně to platí pro delší prudké sjezdy, takže v režimu XC či maratonského ježdění si dovolíme tvrdit, že i v kombinaci s menším kotoučem by šlo o naprosto perfektně fungující brzdy. Hmotnost přední brzdy se 160mm kotoučem je přitom 279 gramů, což je naprosto perfektní hodnota. Cena brzdy s PM uchycením je 4 980 korun, respektive 5 600 Kč včetně kotouče. Za nízkou hmotnost a až nadstandardní dávkovatelnost je to ale rozhodně odpovídající.
(už)
Plusy: dávkování, přesnost, výkon, hmotnost
Minusy: dlouhé sjezdy
V našem katalogu kol Cykloservisu, který naleznete zde: /section/katalog2012 je již 1.450 modelů kol pečlivě rozdělených do mnoha kategorií…
Anatomicky tvarovaným gripům přišli na chuť nejen cykloturisté, ale i mnozí bikeři, kteří i v případě tohoto komponentu původně preferovali…