logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Technika
  • Ostrá R1

Ostrá R1

Formula R1

V žádném případě podle názvu nečekejte katastrofické zprávy z domácích silnic, ale test brzd Formula R1, které jsou dle svých tvůrců jedny z nejlehčích, tedy až do nástupu nových kompozitových modelů od magury.

brzdy formula r1

V každém případě nelze těmto brzdám upřít eleganci, dosaženou jednoduchým tenkým tělem páky s integrovanou nádobkou uvnitř. Zatímco tělo páky je poměrně malého průměru, samotná páčka vypadá výrazně bytelněji. Rozšíření na konci velice dobře zapadne do prstů, takže páčka netlačí zbytečně do bříšek prstů a ani nemá ostré přechody hran. Regulace vzdálenosti páčky se provádí duralovým kolečkem proti pístku. Vhodně umístěný je odvzdušňovací otvor na horní straně páky těsně před objímkou. Ta je samozřejmě dělená a kvůli minimální hmotnosti má stejně jako všechny ostatní díly duralové spojovací šrouby. Pozor tedy na případné přetažení, nízká hmotnost a červenýeloxjsou sice fajn, ale na dotahování je to to nejcitlivější.

Hadička, vedená šikmo směrem od řídítek, byla v tomto případě napojena rovnou na páku, za příplatek ale lze přikoupit regulaci kroku destiček FCS, která se napojí mezi hadičku a tělo páky a otáčením pláště této regulace dochází ke změně objemu brzdové kapaliny DOT4 uvnitř systému, a tudíž ke změně citlivosti kroku brzdy. Jednodílný třmen má z vnitřní strany duralovou záslepku vnitřního prostoru, na vnější straně je pak banjo objímkou napojena hadička. Destičky se vkládají shora a jsou zajištěné duralovým šroubem.

brzdy formula r1

Brzdy jsme testovali na kotoučích o průměru 180 mm, takže jejich výkon byl opravdu hodně slušný. Ve srovnání s konkurencí byl na daném průměru kotoučů brzdný účinek srovnatelný, ovšem co zde bylo až nadstandardní, byl přesný pocit na páce v okamžiku dosednutí destiček ke kotouči. Žádné zbytečné propružování páčky, pumpování a hledání optima, kdy už destičky skutečně brzdí a kdy nikoliv. Jasná odezva na páce dala jezdci okamžitě najevo, že destičky jsou na místě a lze precizně dávkovat brzdnou sílu. Modulace účinku je tedy perfektní a vzhledem k výkonu brzd na XC okruzích a v krátkých sjezdech naprosto bez připomínek. V delších sjezdech pak bylo znát na hodně zahřátém kotouči, že počáteční účinnost s nárůstem rychlosti a teploty nepatrně ztratila na síle a výkon stagnoval. Se zahřátím na vyšší teplotu tedy brzdy nemají tak ostrý projev, jako na začátku brzdění, ale výkon je i tak hodně slušný. Pouze ta jedovatost a citlivé dávkování se nepatrně zabalí do konstantního výkonu. Nicméně to platí pro delší prudké sjezdy, takže v režimu XC či maratonského ježdění si dovolíme tvrdit, že i v kombinaci s menším kotoučem by šlo o naprosto perfektně fungující brzdy. Hmotnost přední brzdy se 160mm kotoučem je přitom 279 gramů, což je naprosto perfektní hodnota. Cena brzdy s PM uchycením je 4 980 korun, respektive 5 600 Kč včetně kotouče. Za nízkou hmotnost a až nadstandardní dávkovatelnost je to ale rozhodně odpovídající.

(už)

Plusy: dávkování, přesnost, výkon, hmotnost

Minusy: dlouhé sjezdy

DALŠÍ ČLÁNKY

1 450 kol v katalogu

V našem katalogu kol Cykloservisu, který naleznete zde: /section/katalog2012 je již 1.450 modelů kol pečlivě rozdělených do mnoha kategorií…

  • Datum: 25. 01. 2012
  • Kategorie: Technika

Pevně a anatomicky

Anatomicky tvarovaným gripům přišli na chuť nejen cykloturisté, ale i mnozí bikeři, kteří i v případě tohoto komponentu původně preferovali…

  • Datum: 26. 01. 2012
  • Kategorie: Technika
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Ředitel, šéfredaktor a inzerce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Adresa

Žirovnická 2389
Praha 10, 106 00

Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2023. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru