logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Orbea Rallon

Orbea Rallon

Orbea Rallon R3

Po třech letech vývoje přišla Orbea s plnohodnotným enduro bikem Rallon, aby citelně zasáhla i tento segment cyklistiky. Otestovali jsme model, který se od sériové verze na „ikstéčku“ liší kompletním osazením XTR, brzdami a zapletenými koly.

orbea_3

Tuhost a Lambda

Celkový design rámu v první řadě sází na dostatek prostoru pro manévrování nad horní trubkou díky výraznému slopingu a výztuze u sedlové trubky. Nakrčení horní trubky u hlavové pak působí hodně ostrým dojmem, což ještě podtrhuje spodní ložisko 1,5‘‘.

Hranaté profily trubek předního trojúhelníku doplňují rovněž výrazné profily trubek zadní stavby, která má asymetrické řetězové vzpěry a čep otáčení na úrovni středního převodníku.

Zadní stavba má čep otáčení nad osou zadního kola a masivní frézované ramínko přepákování k tlumiči. Systém odpružení opisuje podle vývojářů speciální „Lambda“ křivku, aby bylo dosaženo co největší efektivity odpružení vůči výkonu. Tlumič Fox RP 23 má tovární nastavení přímo pro tento systém odpružení, takže vše je podřízeno celkové harmonii.

V praxi jsme poznali jediné, tuhost opravdu není výmysl, rám se nikde nekroutí a každý záběr do pedálů jde, jen lehce okraden odpružením, do jízdy vpřed. Při nastavení tlumiče na třetinové zanoření je cítit při každém šlápnutí nepatrné propružení vlivem hmotnosti jezdce. Tah řetězu ovlivňuje odpružení jen nepatrně, to nám nijak nevadilo. Pohupování za jízdy není výrazné, ale do stoupání jezdec určitě sáhne po páčce propedalu nastaveného na vyšší účinnost. Při nahuštění tlumiče na vyšší tlak, odpovídající čtvrtinovému zanoření, už byl výkon mnohem lepší a na citlivosti pružení v terénu to takřka neubralo.

orbea_4

Velmi příjemný endurový posed okamžitě padl do ruky, jezdec se na kolo nemusí nijak nuceně poskládat. S vhodným nastavením odpružení je jízda poměrně lehká i při zdvihu 150 mm na obou jednotkách. I přes výše umístěná řídítka kolo nemá tendenci stavět se na zadní, takže ve výjezdech nijak neztrácí a v hodně prudkých stoupáních stačilo jen výrazněji nalehnout na řídítka.

Snižování zdvihu vpředu sice také pomůže, ale změna geometrie pocitově ztížila šlapání a ubrala na výkonu. Nechali jsme zdvih nastavený stále na maximum (150/150mm), při výjezdu jsme pouze zamkli přední vidlici a tím kolo výrazně zrychlili.

Odpružení se chová v terénu velmi citlivě a reaguje od nejmenších nerovností. Tuhnutí pod brzděním není znatelné, pouze při výskoku je na odrazu znát, že odpružení jde výrazně do zdvihu. Hloubka zdvihu se projeví při dopadech, ale při jízdě samotné nijak neomezuje a na rovině není třeba sahat po páčce propedalu.

Ve sjezdech jsme ocenili dobrou ovladatelnost a vzájemnou souhru obou pružicích jednotek. Díky tuhému rámu, většímu ložisku hlavového složení a přední pevné 15mm ose se kolo velmi dobře vede do ostrých zatáček. Kratší zadní stavba a dobře zvolený úhel hlavy nahrávají hravému projevu a odskakování hran ve sjezdech. Nepatrně nižší těžiště by to sice ještě trochu přikrmilo, ale točivost je na slušné úrovni. Osazení sadou XTR nelze nic vytknout, vše chodí přesně a třicet převodů jezdci dokáže zamotat hlavu. Trochu nás zklamal výkon brzd Formula, které i přes přední kotouč 180 mm nebyly tak ostré, jak bychom u takového stroje čekali. Dvoustovka kotouč vpředu a 180 mm vzadu by určitě byly vhodnější.

Pláště Hutchinson Cougar jsou silné na tvrdším povrchu, bláto jim až tak nesvědčí. Tuhost kol Mavic Crossmax byla vynikající, tam nelze nic vytknout. Na pohodlí rozhodně přidal i takový detail, jakým je karbonová sedlovka.

orbea_6

Pro terén

Pro nic jiného tenhle stroj stavěný není, tuhost, hluboké zdvihy a dobrá ovladatelnost spolu s hmotností pod třináct kilo jsou tím, co vyznavači drsného terénu při celodenních výletech a v ostrých sjezdech ocení.

Technická specifikace (sériová verze)

Rám: Tricone Alu, 150 mm

Tlumič: Fox RP 23 XV

Vidlice: Fox Talas RLC, 150 mm

Kliky: Shimano Deore XT

Brzdy: Formula RX 180/160

Řazení: Shimano Deore XT

Přehazovačka: Shimano Deore XT

Přesmykač: Shimano SLX

Kola: Shimano Deore XT

Pláště: Hutchinson Cougar 2,2‘‘

Sedlo: Selle Italia SL Ti

Sedlovka: Orbea OC-II

Řídítka: Orbea OC-II

Představec: Orbea OC-II

Hmotnost: 13,45 kg

Cena: 99 900 Kč
DALŠÍ ČLÁNKY

Rock Machine El Nino 70

El Nino je stálicí v nabídce značky Rock Machine, ovšem pro příští sezónu dostal zcela nový základ. Jeho rám nese výrazné prohnutí horní…

  • Datum: 30. 11. 2010
  • Kategorie: Testy kol

Apache Hawk 29"

Chcete kvalitní devětadvacítku za příznivou cenu? Pak by vás mohla zaujmout novinka domácí značky Apache, která pro sezónu 2011 představila…

  • Datum: 30. 11. 2010
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru