Takhle přímo cesta švédské kultovky na poli odpružení rozhodně nevedla, protože když Kenneth Öhlin v roce 1978 zakládal svoji firmu Öhlins Racing AB, netušil ještě, kam až se jeho produkty dostanou. Na poli motorkového odpružení se poměrně rychle stal světovou jedničkou, takže když v roce 1985 patentoval svůj CES ventil a další rok otevřel vývojové a výrobní centrum ve švédském Jönköpingu, nedala na sebe dlouho čekat významná akvizice. Značka Yamaha se stala akcionářem a významným podílníkem jeho společnosti a on tak měl otevřenou cestu k bezpočtu vítězství ve světových pohárech a více jak pěti milionům prodaných produktů s CES ventily.
Mezitím ovšem v roce 2007 koupil od značky Yamaha podíl zpět a stal se 95% vlastníkem firmy, která dnes patří k jedněm z nejznámějších na poli odpružení. A to jak pro silniční či motokrosové stroje, tak třeba pro automobily nebo v poslední době i horská kola.
Öhlins se odjakživa snažily najít pro odpružení optimum mezi závodní progresivitou v jeho kritických mezích a komfortem při běžné jízdě. Jejich ventily CES (Continuously controlled Electronic Suspension) umí elektronicky ovládat automobilové nebo motocyklové odpružení, takže dokážou v jednom produktu nabídnout jak špičkové sportovní vlastnosti, tak dokonalý komfort při běžné jízdě.
Do světa mountainbikingu vstoupila značka tlumičem vyvinutým pro sjezďáky Specialized Demo v roce 2011, kdy se v rámu najednou objevila žlutá pružina a hliníková olejová nádobka zlaté barvy, charakteristické prvky většiny tlumičů švédské značky. Tlumič TTX 22 M nabídl technologii Twin-Tube umožňující paralelně oddělený průtok oleje, aby byl zajištěn rovnoměrný vnitřní tlak za všech okolností. Zjednodušeně to znamená, že tlumič umí být jak maximálně aktivní v rozbitém terénu, tak dokáže zamezit zbytečnému propružování a houpání při šlapání na rovině nebo ve výjezdu. Tři úrovně vně nastavitelné vysokorychlostní komprese, k tomu šestnáct malých kliknutí pro naladění nízkorychlostní komprese a k tomu sedm kliknutí na doladění nízkorychlostního odskoku. Biky jako Demo či Enduro tak dostaly díky švédskému tuningu odpružení o level výš.
Jenže to není všechno, protože v roce 2015 přišel Öhlins s prvním vzduchovým tlumičem této značky a získal si tím velikou pozornost v kolařském průmyslu dobře osvědčeným systémem původem z motokrosu.
Öhlins STX 22 AIR je vyráběn buď pro kola Specialized, nebo ve čtyřech různých délkách a zdvizích také pro většinu dostupných enduro/trail kol na trhu. Je vybaven technologií pro kontrolu vnitřních tlaků, což má za následek nízkou hysterezi, vynikající reakci tlumení a maximální jízdní komfort při těch nejnáročnějších podmínkách.
Pomalá, rychlá komprese a útlum jsou stavitelné z vnějšku tlumiče. Vzduchová pružina je vybavena novým těsněním pro co nejmenší tření, ale také pro hladké vyrovnávání tlaku mezi vzduchovými komorami. Výsledkem je počáteční citlivost do poloviny zdvihu s následným progresivním dorazem vzduchové charakteristiky. U tlumiče STX je také možné měnit charakteristiku chodu tlumiče výměnou planžet, která zajistí progresi nebo lineární charakteristiku. Komu je tenhle tuning málo, pak je tu ještě speciální tlumicí patrona pro sjezdovou vidlici FOX 40, a to je nejzajímavější, dvojice jednokorunkových vidlic.
Při uvedení na trh v roce 2015 způsobily vidlice Öhlins RXF MTB revoluci v oblasti horských kol. Vidlice je vybavena systémem twin tube (TTX), umožňující paralelně oddělený průtok oleje, aby byl zajištěn rovnoměrný vnitřní tlak za všech okolností. Ovládání úrovně tlaku zajišťuje počáteční hladkost a přitom stálost ve vyšší poloze zdvihu vidlice, a tím vidlice dokáže reagovat lépe na další překážky s co možná nejlepší trakcí a stabilitou. Na rozdíl od většiny současných vidlic na trhu jsou v RXF vidlici dostupné tři vzduchové komory (2 positivní, 1 negativní). Křivka síly vzduchové pružiny může být nastavena například na zvýšení sensitivity či progresivity bez nutnosti demontáže vidlice z kola. Konstrukce využívá kovanou korunku a sloupek z jednoho kusu hliníkové slitiny, čímž se radikálně navýšila pevnost a přitom nedošlo k nárůstu hmotnosti. Vidlice mají buď 34, nebo 36 mm vnitřní nohy, zdvihy 120, 140, 150 a 160 mm a jsou určené pro 29“ či 27,5“ kola, přičemž pevná osa nemá žádné rychloupínací vychytávky, ale dotahuje se jednoduše imbusem a zajišťuje svěrnou objímkou rovněž na imbus. Externí regulaci odskoku doplňuje regulace pomalé a rychlé komprese a samozřejmostí jsou gufera a pouzdra s co nejmenším třením.
Od letošního roku je možné všechny výše zmíněné lahůdky sehnat i v Čechách, jelikož firma Öhlins Halbich (www.halbich.cz) v prosinci podepsala kontrakt na oficiální servisní centrum a prodej tlumičů a náhradních dílů značky Öhlins. Tato firma se přitom dlouhodobě zabývá tuningem a servisem podvozků a odpružení, takže díky mnohaletým zkušenostem z oblasti motokrosu, endura a silničních motocyklů budou mít i vyznavači špičkového bikového odpružení možnost vylepšit své stroje, případně svěřit své odpružení Öhlins perfektně vybavenému servisu.
(už)
Kalifornská značka Marin je nejen legendou mountain bikingu s více než třicetiletou historií, ale navíc pro příští rok značně přiostřila…
U platformových pedálů je to dost často o volbě mezi agresivním provedením s ostrými piny, které hrozí ošklivým potrháním holeně, nebo…