Hydraulické kotoučové brzdy jsou v podstatě jednoduchá záležitost a jediné, co pro jejich bezproblémovou funkci musíme čas od času udělat, je kromě výměny destiček odvzdušnění celého systému. Bohužel tady nastává problém, že se jednotlivé značky nejen spoléhají na odlišné médium uvnitř, tedy minerální oleje nebo brzdovou kapalinu DOT, ale mají také rozdílné provedení odvzdušňovacích prvků.
Kdo už někdy brzdy odvzdušňoval, určitě si pochvaloval shimanovské provedení, které má jednoduše přístupný odvzdušňovací otvor na páce i odvzdušňovací šroub na třmenu. Tam stačí našroubovat speciální kalíšek do páky a na odvzdušňovací šroub na třmenu nasadit stříkačku s hadičkou. Jenže ne všechny hadrauliky Shimano mají aktuálně shodný rozměr závitu v otvoru do nádobky v páce, protože silniční brzdy s touto jednoduchostí trochu zamíchaly. Nicméně řešením je dnes řada adaptérů, které jsou v podstatě nutností pro další značky brzd, jako Magura, Formula, Sram, Avid či Tektro a další. Pořídit si profesionální sadu od každé značky vyjde na docela slušné peníze, ale pokud už disponujeme dvojicí injekčních stříkaček a hadičkami, stačí jen dokoupit potřebné adaptéry. Ty pak řeší napojení na různé typy brzd napříč značkami.
Vyzkoušeli jsme cenově velice příznivou sadu EZmtb, která sestává z jedenáctky plastových adaptérů s gumovým O kroužkem, kalíšku na olej a stojánku na všechny tyto součásti. Dodavatel www.cykloprofi.cz má kromě této základní verze za 167 korun v nabídce i některé samostatné adaptéry nebo hobby variantu i se stříkačkami, případně profi verzi se stříkačkami a kovovými adaptéry. Kdo už ale nějakou tu odvzdušňovací sadu má, testovaný set adaptérů, určený hlavně všem modelům brzd Shimano, mu postačí.
Všechny adaptéry mají závit různého průměru a délky doplněný o těsnicí O kroužek s protějším koncem na hadičku stříkačky. Kalíšek má závit pro shimanovskou nádobku v páce a nechybí tyčinka s O kroužkem pro uzavření otvoru na spodu kalíšku při jeho odmontování. Originální Shimano kalíšek je sice objemově nepatrně větší, ale toto provedení je dostatečně velké pro výměnu náplně v zadní brzdě i s nějakou rezervou. Plastové adaptéry nehrozí poškozením závitu v brzdách, na druhou stranu bude jejich životnost nižší než v případě jejich kovových sourozenců. S ohledem na cenu je to ale v podstatě zbytečná úvaha a nestalo se nám, že by při několikerém odvzdušnění došlo k viditelnému opotřebení závitu. Jde spíše jen o riziko našroubování adaptéru křivě silou přes závit, tak nešikovný snad ale nikdo z našich čtenářů není.
(už)
Pravidelné ošetření pryžových částí komponentů jízdního kola je klíčem k jejich dlouhé životnosti a co nejpreciznější funkci, což platí…
Jak docílit toho, aby hustilka fungovala jako zadní blikačka? Jednoduše, stačí ji vyrobit z transparentního plastu a vnitřní pístnici…