První krůčky dítěte znamenají pro rodiče radost, ale zároveň i starosti, protože akční rádius potomka se značně rozšíří. Totéž platí i pro první pokusy s jízdou na kole.
Než ale dítě bude schopné samo jet na kole s balančními kolečky nebo bez nich, musí si osvojit základy rovnováhy a poznat, k čemu slouží řídítka. Prvním nástrojem pro rozvoj balančních schopností a pohyb na kole by mělo být dětské odráželo. Sami jsme na tom kdysi začínali a oblíbená „motorka“ či „traktůrek“ se čtveřicí kol nás držely od dvou až třeba do čtyř let. Dnes je nabídka mnohem pestřejší a hlavně výrazně propracovanější, aby děti nespoléhaly na čtveřici koleček, ale musely se více soustředit na rovnováhu.
Sice by se dalo říct, že dětské kolo velikosti 12 palců by bylo díky balančním kolečkům ideálním nástrojem pro první cyklistické pokusy, jenže je tu jedna nevýhoda. Balanční kolečka sice udrží stabilitu, ale výška sedla je v nejnižší pozici stále 42 cm nad zemí. A to je na krátké nožičky dvouletého dítěte hodně. Na pedály sice dostane a po tréninku kruhového pohybu by s nimi snad i otočilo, ale nasednout či bezpečně sesednout, to už je riziko.
Tříleté dítě by sice pohodlně mohlo na tomto kole jezdit s balančními kolečky i bez nich, ale výška sedla 42 cm od země mu trochu znesnadní nastupování a sestupování.
Dětská „dvanáctka“ je prostě pro úplně první pokusy v raném věku na některé děti ještě příliš vysoká a vyžaduje neustálý dozor rodiče.
Naproti tomu odráželo má posed výrazně níž a nabízí několik variant. Speciální model Y-BIKE ve tvaru motorky má sedadlo ve výšce 26 cm od země, takže nožičky dítěte pohodlně dosáhnou až na zem. Široké prohnuté sedadlo dítě bezpečně usadí a to se může učit své první „odrážecí“ krůčky.
Díky dvojitému zadnímu plastovému kolu je stabilita výrazně vyšší než u klasických jednostopých odrážedel, ale není tak vysoká jako u hraček, které mají rozchod mezi koly výrazně širší. Posed á-la chopper pak umožní odrážení spíše přitahováním nožiček z předu pod tělo, než výrazně dozadu, kde je rozšíření hlavního rámu. Nicméně naše dětská testerka prokázala, že není problém odrážet se i dozadu, protože pružnost dětských nohou je opravdu někde jinde a dítě je s nadšením schopno se pohybovat s maximálním nasazením.
Y-BIKE - široká konstrukce a hlavně dvojité zadní kolo zaručují dostatek stability. Výška sedadla 26 cm od země umožní i dvouletým dětem dostat pohodlně na zem.
Hlavní výhodou tohoto modelu je jeho líbivost, protože kolo dětem zprvu skoro nic neříká, ale auta a motorky kolem sebe vidí už od útlého věku a často napodobují jejich zvuk, takže dostat potom dítě na takovýhle stroj je mnohem snazší, než jej přemlouvat, aby sedlo na dětské kolo.
Dalším stupněm je model Y-BIKE Extreme, který připomíná krosovou motorku. Duralový rám má design, který by slušel i většímu dětskému kolu a hlavně dlouhé plastové sedadlo. To sice nelze výškově nastavit jako u klasických odrážedel se sedlovkou, ale délka sedadla umožňuje dítěti pohodlně se po něm posouvat a sedět bezpečně.
Dvojice kol je potažena gumou, takže na asfaltu už kola nevydávají žádný zvuk a jedou výrazně lehčeji, navíc jsou uložena na průmyslových ložiscích. Dvoukorunková vidlice z pevného plastu pak jen dokresluje motokrosový nádech. Jednoduchost konstrukce a hlavně absence vzduchu v pneumatikách zároveň nejsou postrachem maminek, kdo to bude lepit či opravovat. Navíc při pohybu ve městě, na eskalátorech nebo v metru není problém vzít díky hmotnosti odrážedlo jednoduše do ruky.
Y-BIKE Extreme - větší prostor kolem rámu, dvě pogumovaná kolečka a sedadlo 35 cm nad zemí jsou pro tříleté dítě vhodné pro jízdu s pořádným rozběhem.
Výška sedadla od země je ve středové části 35 cm, což je více než u verze „chopper“, ale stále ještě méně, než u dětské dvanáctky. Co se týče odrážení, může dítě nohama kmitat dopředu i dozadu bez omezení a jet naplno.
Díky pozici nohou nízko u země dítě nepotřebuje brzdy, protože si bezpečně zastaví podrážkou. Bohužel to trochu odnesou botičky, ale dvou až tříleté dítě stejně není schopné pořádně stisknout páčku brzdy. Ta je většinou spíše jako prvek, na nějž si dítě zvykne a začne jej používat a ž následně u většího kola.
Kdybychom tedy měli porovnat hlavní rozdíly mezi oběma odrážely a dětským kolem, výhodou je jednoznačně snadnější nástup a sesednutí u odrážedel. Hmotnostně jsou na tom odrážela rovněž lépe (Motorka 4,1 kg, Extreme 4,3 kg dětské kolo 8,5 kg). Nevýhodou je pouze to, že nelze výškově nastavit sedlo a tudíž nemohou tato odrážela „růst“ spolu s dítětem, jako klasické kolo. Tam lze totiž zvednutím řídítek a sedla přizpůsobit výšku během růstu dítěte třeba až dva roky od prvního nasednutí. Cena odrážela (Motorka 1290 a Extreme 1549 korun je však proti ceně kola přibližně 3000 korun výrazně nižší.
Ovšem jakmile je na dítěti vidět, že mu je odrážedlo malé, je to signál k tomu, směrovat jej už na kolo a odrážedlo ponechat jako zábavnou hračku. Díky hmotnosti a absenci balančních koleček jej totiž může kdykoliv samo vzít a pohybovat se na něm.
Pro začátky jízdy, výuku rovnováhy a odstranění strachu z jízdy je odráželo určitě správným pomocníkem a pokud je design takový, jako u dvojice testovaných modelů, dítě bude spíše problém z něj dostat, než ho na něj posadit.
Kontakt na odrážedla např. zde: http://www.hracky-miminka.cz/info/ybike/
(red)
V nedávné době navštívil naše hlavní město Mike Sinyard, zakladatel a majitel americké značky Specialized. V půlce dubna do Prahy zavítali…
Singlespeed, festka, furtošlap, mnoho názvů pro staronový fenomén, který momentálně nejdivočeji bují v západním světě. Tento trend, který…