Italská značka Vittoria má ve své nabídce nejen supermoderní tretry s nejpokročilejšími technologiemi, ale rovněž nádherné retro modely odkazující na více než čtyřicetiletou historii tohoto tradičního výrobce. Jako u každého správného retra nás však o celá desetiletí nazpět vrací pouze svrchní plášť, pod ním se totiž skrývají ryze současné materiály a konstrukční prvky. Zkrátka i modely silničních treter, u nichž bychom na první pohled tipovali, že ležely někde na skladě plných čtyřicet let, využívají superlehké karbonové podešve s funkčním systémem ventilace a nabízejí dokonale propracovanou anatomii, podpořenou vyšší zadní partií či unikátní konstrukcí vnitřní stélky.
My jsme v praxi vyzkoušeli model 1976 Evo Carbon, o němž stoprocentně platí vše výše napsané. V testované třiačtyřicítce vážil pár treter pouhých 480 gramů a na svrchní díl byla použita vysoce kvalitní syntetická kůže, vyznačující se ideální tvarovou přizpůsobivostí. Prošití partie špičky, stahování klasickou tkaničkou a boční odvětrání řešené sestavou větších a menších kruhových otvorů – to vše nás odkazuje na dobu dávno minulou, stejně jako vertikální sešití partie paty. Efekt je dokonalý, o čemž ostatně svědčí i nemalý zájem z řad náročných hobby jezdců, kteří chtějí něco výjimečného, a nehodlají se spokojit se současnými designy, kdy si je většina modelů na trhu více či méně podobná.
Příkladné usazení na noze zajišťuje nejen anatomické vytvarování s výrazně asymetricky řešenou špičkou či vyšší a současně hlubší partií paty, ale také příjemně polstrovaný jazyk. Skoro se ani nechce věřit, jak dobře mohou klasické tkaničky vyřešit rovnoměrné stažení tretry a současně rozložení tlaku na nárt. Moderna v podobě stahovacích koleček BOA a přezek s mikrostavitelným mechanismem je sice uživatelsky skvělá, ale nic nevážící tkanička stále není mrtvá a v případě pádu zde nehrozí poškození stahovacího mechanizmu. Superlativa si od nás odnáší vnitřní stélka, jejíž podpora přirozené nožní klenby je velmi příjemná, a mnohé závodní „ne retro“ modely konkurenčních značek mohou v tomto ohledu Vittorii závidět.
Karbonová podešev nabídne nekompromisní přenos energie a její zpracování je natolik luxusní, že se jezdec skoro bojí udělat pár kroků, aby povrch karbonu neutrpěl náhodou nějaký ten šrám. Líbila se nám sestava ventilačních otvorů překrytých supertenkou kovovou mřížkou, slibující ventilaci i zespodu chodidla. Použitá stélka sice lehce zamezuje proudění vzduchu, ale lze to vyřešit dodatečným přidáním otvorů do jejího profilu. Plusem je i paralelní nabídka týchž treter, buďto s klasickou podešví se standardem Look, nebo s úpravou montážních bodů pro pedály Speedplay. Na ty mnozí výrobci zapomínají, přitom je na kolech některých entuziastů zcela jistě najdeme. Pochvalu zasluhuje také rozpětí velikostí od 38 do 48 (!!!).
Zkoušené tretry vycházejí na 6470 korun a vedle modelu 1976 Evo Carbon v nabídce najdeme neméně výstřední Bianco Line, 1976 Pista nebo dokonce bikové tretry Iride či Classic. Tedy MTB obuv s dokonale retro silničním designem svrchní části. Věřte, že ve chvíli, kdy se vám dostanou některé z těchto treter do ruky, budete je muset mít! Zvlášť patříte-li mezi majetnější pamětníky z řad bývalých závodníků. Nostalgie prostě funguje...
(kad)
Německou značku TSG budou znát především vyznavači BMX, protože její historie se začala v roce 1988 psát ve světě skateboardingu, jenž má k…
Tenká cyklistická větrovka je univerzálním doplňkem, jenž přijde vhod prakticky po celý rok. Jejím nejčastějším úkolem bývá ochrana před…