Zimní tretry Artica italské značky Crono už jsme zde kdysi testovali, ovšem aktuální model prošel určitým „faceliftem“, především co se vzorku podrážky a tuhosti podešve týká. Jaká je tedy nová Artica v nastávajícím zimním období?
Designově téměř stejná, tedy co se týče provedení samotné tretry a vnější neoprenové botičky, ale změnil se základ. Podešev Nylon Red je zesílená uhlíkovými vlákny a nabídne index tvrdosti na stupni sedm, což se ukázalo jako dostatečné i při jízdě na silnici v běžných SPD pedálech. Podešev ale má nový, více otevřený vzorek podrážky, takže by měl být mnohem jistější a lépe se čistit v blátě a sněhu. Vzorek na patě má jen čtyři ostré profily s měkčí špičkou a rovněž prostor kolem kufru je otevřenější pro menší tendenci k ucpávání. Jelikož není vyšší ostrý vzorek přetažený až na špičku, kde je samostatná dvojice záběrových profilů, jezdec se nejspíš nevyhne montáži stoupacích kolíků, které jsou součástí balení.
Svrchní část je tradičně dvojdílná, tedy vnitřní tretra s lehkým zateplením, nebo spíše bez zbytečného odlehčování kvůli ventilaci, vybavená pohodlným integrovaným jazykem napojeným v celé délce a rychlostahovací tkaničkou. Vnější neoprenová botička pak kompletně kryje vnitřní tretru. Patu zvenčí zesiluje plastová výztuha s integrovanými reflexními prvky a na špičce je pak našitý odolnější materiál proti okopání, přetažený až na horní stranu k začátku hlavního zipu. Na bocích pak nechybí jednak silnější materiál našitý na vnitřní straně u kliky a pogumování proti blátu na straně vnější. Botička se pak uzavírá voděodolný zipem na nártu a páskem na suchý zip kolem kotníku. To vše v testované druhé největší velikosti 47 s hmotností páru 970 gramů včetně kufrů a ceně 4190 korun.
Velikostní značení i přes italský původ naprosto pasuje a tretra nabídne dostatečně otevřený vstup pro chodidlo. Vnitřní prostor je komfortem až rozmazlující, takže dostatek místa jak na nártu, tak v prostoru špičky netrápí chodidlo jednak otlaky, ale také nepříjemným chladnutím díky těsnému sevření. Stažení tkaničkou je rychlé a díky pružnosti materiálu vnější botičky plastová pojistka na tkaničce netlačí, ať už ji umístíte kamkoliv. Silnější jazyk jsme zprvu lehce porovnávali, ale ani ten nepředstavuje nějaké omezení komfortu. Dostatek vnitřního prostoru i pro vyšší nárt je tak jedním z hlavních rysů použitého střihu a jediné, na co si jezdec chvilku zvyká, je tvar vložky, která nijak výrazně nepodporuje klenbu chodidla, takže se více opírá na bocích v místě kufru. Na to jsme si ale po pár kilometrech zvykli.
Zip botičky na nártu nevyžadoval při zapínání větší sílu, takže nehrozí jeho předčasné opotřebení a pnutí v těchto místech nebylo ani při chůzi nějak výrazné. Stažení kolem kotníku je příkladné, takže dovnitř nezatéká, nepadá sníh, ale přitom není noha zbytečně sevřená. Za jízdy je to pak hodně znát, protože dovnitř nikudy netáhne a v dešti toto místo nepatří mezi kritická. Ta jsme na tretrách v podstatě nenašli, protože odolnost materiálu vůči vodě je na vynikající úrovni díky membráně Wind Tex i povrchové úpravě, která nechá vodu prostě stékat po povrchu. Dokonce jsme zkoušeli i odolnost zipu při testu pod tekoucí vodou a nic neprosáklo. V tomto ohledu tedy perfektní, a i když tretry nepůsobí dojmem vyloženě brodivého a bahenního ochránce, navíc materiál botičky není zrovna neprůstřelný při chůzi skrz větve a ostré kameny ochrání chodidlo před vodou shora spolehlivě. Brodění a postupný průsak kolem kufrů už jsou věc druhá, ovšem společná téměř všem tretrám.
Test v terénu ukázal dokonalou izolaci před chladem i v teplotách lehce pod nulou a celkem solidní termoregulační schopnosti. Při chůzi do kopce sice tvrdší podešev a zip na nártu nehrají moc pro poddajnost, takže je záběr spíš záležitostí podrážky a stoupacích kolíků. Zde se otevřenější profil vzorku projevil proti předchůdci v lepším světle. Pata i přes dostatečný vnitřní prostor nemá tendenci k vyzouvání. Na silnici jsme pak prověřili tuhost podešve, která je vynikající, a ochrana proti chladu byla s použitím silnějších ponožek při teplotě tři stupně nad nulou optimální zhruba v délce jedné hodiny, pak už byl cítit chlad na prsty. Nárt ale držel teplotu spolehlivě, takže je to spíš oblast špičky, která tradičně prostydá nejdříve. Nová Artica se tedy předvedla jako povedená zimní tretra, která v terénu zvládne i menší mráz a lehce nad nulou poslouží i na silnici. Sportovní střih z ní sice nedělá takové drtiče mrazu a sloty, jako je to v případě některých terénních zimních speciálů, ale tady se hraje na univerzálnější notu, a to celkem příjemně.
(už)
Pokud byste si rádi pořídili cenově dostupnou přilbu, jejíž parametry budou převyšovat technologické standardy běžné v dané třídě, u modelu…
Střední třída je dnes v případě bikových treter skutečně hodně nabitá a z postu kupujících můžeme vybírat z téměř nepřeberného množství…