logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Technika
  • "Neuvěřitelný výrobek" domácí dílny

"Neuvěřitelný výrobek" domácí dílny

Dvojkolo v klidu

Chcete na jaře oslnit cyklisty i cyklistky v okolí apartním tandemem? Tak sledujte a pečlivě se řiďte naším odborným, strojařsky naprosto precizním a technicky dokonalým návodem.

Základem budiž použité bicykly, nejlépe supermarketového původu, protože jejich rámy jsou z obyčejné oceli, kterou lze doma jednoduše svařit. Jestliže bude jeden z nich vzadu odpružený, bude efekt mnohonásobně vyšší. Vždyť vzadu odpružené tandemy staví třeba takové kultovky jako Ellsworth nebo Santana.

blbost1

Postup je geniálně jednoduchý a zavání mnoha moderními prvky, které svět tandemů ještě neobjevil a náš vzorový model „garážové“ provenience je už běžně využívá.

V první řadě je to kombinace dámského rámu vpředu a pánského rámu s jedinou trubkou vzadu. Tímto lze jednoznačně vyřešit problém, kam si sedne drahá polovička, protože trubka je dole vpředu i vzadu. Štastné chvilky s partnerkou tedy nebudou narušeny, a střídání pozic tak určitě přispěje ke klidnému soužití.

Důležitost detailů

Napojení obou dílů k sobě je vyřešeno jedním masivním svarem mezi hlavovou a sedlovou trubkou, jehož housenku zdobil ještě kousek drátu z domácí CO2 svářečky. Nutno podotknout, že majitel tohoto kousku pracuje ve firmě na zemědělské stroje, takže zapomenutý drát může mít své opodstatnění pro trvanlivost svaru. Spíše ale ve fabrice houkli pauzu a svářeč odešel na oběd drát nedrát. Člověk prostě není robot.

Dalším jisticím prvkem jsou šrouby upevňující patky k výztuze pro tlumič. Šířku zadní vidlice předního rámu lze blbostsvarupravit přesně na míru zadnímu rámu pomocí hydraulického lisu, nebo jen sešlápnutím, jako to udělal náš konstruktér. V místě napojení se ovšem skrývá důležitý moderní prvek celého stroje. Dvouhákový napínák řetězu, který využívá kombinaci dvou háků přehazovačky pro nalezení optimálního úhlu, a samotná přehazovačka pak už slouží jen jako vodítko a napínák zároveň. Tento důmyslný systém totiž umožňuje použít výraznou inovaci v podobě vynechání převodníků na levé straně, které běžně spojují přední a zadní kliky. Obrovská hmotnostní úspora je bez diskuse a je jen otázkou času, kdy na tohle přistoupí i zbytek tandemového světa. Těžko říci, zda bude mít Ellsworth dost peněz na nákup patentových práv. Možná že se z tohoto řešení stane volně dostupná platforma, jako byla třeba ISIS osa, rozhodně by to všem prospělo.

Umístění řetězu na největší převodník má logiku ve větší odolnosti ozubení. Nemožnost přeřadit na jiný než malý a střední převodník je ovšem nepatrným detailem, který těží ze skutečnosti, že i Lance Armstrong jezdí vysokou frekvenci šlapání, tak proč ne tandemisté. Vzadu už je standardní řazení, ovládané páčkou od spolujezdce, aby měl chudák za jízdy pocit, že si může alespoň s něčím hrát. Brzdové páky jsou totiž vpředu u řidiče.

Rovnoprávnost v sedle

Výrazná inovace je na poli ergonomie posedu. Zatímco všichni výrobci lomí sedlovky v horní třetině délky, zde je to provedeno hned nad objímkou, která je z hmotnostních důvodů tvořena svarem. Posun sedla vzad je tedy mnohem výraznější než zastaralé lomení u značek Thomson či Controltech. Že vám řídítka spolujezdce připomínají dětská léta na stroji BMX? Nejde o retro, ale o ergonomicky dokonalý komponent, který díky své výšce umožňuje při náklonu obrovskou změnu sklonu posedu. Díky tomu je představec navařen na sedlovou trubku. Vysune-li si řidič sedlo výše, pak i spolujezdec má výše řídítka, a nekouká mu tedy na záda. Pro rovnoprávnost obou jezdců je tímto učiněno maximum, synchronizované nastavení úhlu posedu je tak vyřešeno naprosto dokonale.

blbost7

Jízdní testy tohoto kola proběhly v tajnosti v uzavřeném prostředí a musíme uznat, že ovladatelné je! Dokonce fungoval i zadní tlumič. Přední odpružená vidlice by však celku rozhodně prospěla. Bohužel podle posledních informací došlo při jedné tajné testovací jízdě z místního pohostinství k povolení hlavního sváru a z dvojkola se opět staly dvě samostatné jednotky. Doufejme, že prototyp číslo dvě bude svařen až po polední pauze, a svar tak bude kvalitnější.

(Článek byl otištěn v Silvestrovském vydání Cykloservisu)

(už)

DALŠÍ ČLÁNKY

1.950 modelů kol v našem katalogu

V našem katalogu je již 30 značek a 1.950 modelů kol!! Myslíte již na to, jaké kolo si na letošní sezónu koupíte? Nebo na to, jaký krásný…

  • Datum: 13. 01. 2009
  • Kategorie: Technika

Kufřík do domácí dílny

Značka BBB kromě cyklodoplňků nabízí také nářadí, přičemž lze pořídit jak samostatné kousky, tak celé sady. Sada toho nejnutnějšího nářadí…

  • Datum: 24. 01. 2009
  • Kategorie: Technika
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru