V případě výběru maziva vhodného pro kuličková ložiska nábojů, hlavová či středová složení je to otázka jeho odolnosti vůči vodě a tlaku, schopnosti vázat se na povrch součástek a také ceny. My jsme delší dobu testovali mazací tuk švýcarského výrobce Motorex, jehož záběr maziv a chemie sahá od lodí, bagrů, průmyslu přes zemědělské stroje nebo lanovky až po auta, motocykly a kola. Nově jsou produkty Motorex v portfoliu společnosti Paul-Lange, která je dovozcem komponentů Shimano, což se vhodně doplňuje.
Vazelína Motorex Bike Grease 2000 je univerzální mazivo středně husté konzistence vyrobené na bázi vápníku. Jeho žlutá fluorescenční barva je trochu neobvyklá, ale kdo někdy montoval středové složení Shimano Hollowtech II, kde je podobný, možná lehce zelenější odstín, nepřekvapí ho to. Toto mazivo by mělo zajistit zvýšenou odolnost proti oxidaci a také proti vodě či zvýšenému tlaku. Zároveň nepoškozuje elastomery či gumová těsnění a prošlo i testy s karbonem. V našem případě byla nejčastější aplikace do nábojů, hlavových složení, případně jako dodatkové mazivo do průmyslových ložisek. Středně hustá konzistence umožní mazivo pohodlně nacpat do injekční stříkačky a plynule pak bez jehly dávkovat. Neucpává, netuhne a ve vyšší teplotě nemělo tendenci naopak řídnout. Krásně se táhne a je schopno vytvořit opravdu dlouhé „nitky“, takže skvěle drží a nevytlačuje se. Na kuličky v nábojích se opravdu perfektně nabaluje, ale střední hustota je zase neudrží na místě tak dobře, jako to před montáží osy a kónusu zvládnou některá hustší maziva. Schopnost odolávat vodě byla prověřena po dvouměsíčním testování nábojů v jarním bahnitém terénu k plné spokojenosti. Ne nadarmo Motorex dodává mazivo se shodným označením 2000, jen bez dodatku Bike, pro lodní průmysl, kam nabízí i tunové balení. My jsme testovali cenově výhodné velké, 850g dílenské balení za 649 korun, ale pro domácí využití bude asi vhodnější menší, 100g dóza za 311 korun.
(už)
Je to občas při výběru multiklíče dilema, zda dát přednost většímu počtu funkcí i rozměrům pro snazší manipulaci, nebo zvolit miniaturní a…
Dílenská pumpa je dnes pro většinu cyklistů samozřejmostí, protože nikdo nechce doma foukat devětadvacítku v šířce dva a čtvrt palce mini…