„Plnohodnotné skládačky" s velkými koly jsou lákavé nejen pro mnohé cykloturisty, ale především pro ty z nás, kteří používáme kolo jako dopravní prostředek. Nejde jen o snazší přepravu ve vlaku či MHD, ale lákavá je rovněž představa dovolené, kdy s sebou můžeme mít právě skládačky v kufru auta. Skvěle se hodí v okamžiku, kdy chceme v civilu, ovšem vlastní silou, procestovat některou evropskou metropoli a její bezprostřední okolí. Možností využití se však nabízí mnohem více, zvlášť jedná-li se o plnohodnotný bike umožňující i bezproblémovou jízdu mimo asfalt. Jeden přesně takový, konkrétně matně černý Montague Paratrooper Pro, jsme si zapůjčili od firmy Cyklospeciality, jež se na podobné lahůdky zaměřuje.
V kolekci americké značky Montague najdeme šest hodně povedených krosových či městských modelů a pětici MTB strojů, ve všech případech s patentovanou koncepcí Direct Connect, kdy se celý sklopný mechanismus rámu otáčí okolo zdvojené sedlové trubky. Bez zajímavosti není ani unikátní stojánek Rack Stand, spojující v jeden celek zadní nosič, blatník a oporu kola při transportu. Jednoduchý systém umožní překlopení (o 180°) tohoto nosiče tak, že se během jediné sekundy stane stabilní opěrou rozloženého kola. Mimochodem, právě tento patent značky Montague získal nejvyšší, prestižní ocenění Eurobike Awards na loňském veletrhu v německém Friedrichshafenu. Podobně promyšlený je ale třeba i sklopný přední blatníček a celá řada dalších prvků.
Pokud jsme na začátku psali o plnohodnotném použití, tak to platí u modelů Montague bezezbytku. Perfektní tuhost rámu je srovnatelná s klasickou jednodílnou konstrukcí běžných sportovních modelů, a rozdíl hledejme pouze v nějakých gramech navíc, nikoli ve funkci. Promyšlený je nejen samotný sklopný mechanismus, ale i jeho spolehlivé zajištění západkou s pojistkou a rychloupínákem. Nežádoucí pazvuky při jízdě byly pro Montague takřka neznámým pojmem, pouze nosič tu a tam lehce zadrnčel, takže ani v tomto ohledu není systému moc co vytknout. Použitou geometrií je pak Paratrooper Pro srovnatelný se zažitou XC klasikou a obstojí i při svižnější jízdě terénem.
Tento nápis na horní trubce vysvětluje název testovaného skládacího biku. Ano, právě tyto modely značky Montague byly vyvíjeny pro výsadkáře americké armády! Námi představený stroj je s cenovkou 33 900 korun středem nabídky, přičemž topmodel za bezmála osmdesát tisíc je vyloženým šperkem mezi MTB skládačkami, což dokládá vidlice Rock Shox Reba či kompletní sada Shimano Deore XT. Dvě výše postavené varianty navíc spoléhají na kola průměru 27,5". Oproti tomu je testovaná 26" verze o něco ekonomičtější, což ale vyvažuje dostupnější cenou.
K ovladatelnosti nemáme připomínky a ani celková hmotnost 15,25 kilogramu v testované dvacítce nebyla pocitově až tak výrazným hendikepem. Duralový rám s jedinou nosnou trubkou obrovského profilu či poměrně mohutnou sedlovou trubkou je dotažený k dokonalosti. Nezapomnělo se ani na košík s pitím, který se umístí na svislou spojnici středového pouzdra a zámku systému sklápění. Vyhovovala nám sériově nastavená pozice řídítek a více než dostatečný rozsah nastavení výšky sedla. Zadní stavba působí svou čistou konstrukcí stejně jednoduše jako předek, nechybí úchyt pro kotoučovou brzdu a prakticky řešené vedení lanek a bovdenů, které se ani při „přelomení" rámu při skládání netváří, že bychom jim jakkoli ubližovali. Uložení zadní stavby je vyřešeno jednoduše a funkčně – drží v odolných a současně lehkých silonových pouzdrech. Zajištění otočného spoje je shora provedeno staženou objímkou, v níž se nachází i pojistka sklopného stojánko/nosiče.
Osazení bylo voleno s ohledem na cenu, kdy samotný rám vychází výrobně logicky dráže než klasika. Je tedy nutné se smířit se šetřením, a zatímco přehazovačka Deore či kliky Suntour XCT působí dospěle, tak mechanické kotoučovky Promax a především řadicí/brzdové páky z levnějších sad Shimano za zbytkem lehoučce pokulhávají. Z funkčního hlediska jsou však bezproblémové.
Teď již ke skládání kola, na něž jste nejspíš stejně zvědavi jako my. Nejprve odjistit červenou páčku mechanismu pod zámkem sedlovky a sklopit nosič o sto osmdesát stupňů směrem dolů. Následně zasunout sedlovku do rámu, vyjmout přední kolo a zatažením za blatníček jej odjistit a sklopit do svislé polohy. Nyní již přichází na řadu rychloupínák pod obří centrální trubkou. Jen je potřeba si osvojit, jak nejlépe za páčku vzít, a sice bříškem palce. Takže povolit, lehce promáčknout pojistku a již můžeme zadní kolo překlopit směrem vlevo, do složené pozice. A je to!
Posledním úkonem je zajištění rámu v „přelomené" pozici, pro tento účel je na řídítkách pásek se suchým zipem. Operaci skládání kola výrobce ještě usnadnil netradičním předním rychloupínákem, který je vybaven duralovým talířem s pružinou. Po odjištění páčky proto není nutné povolovat matku upínáku, abychom osu náboje dostali ven z profilovaných patek – stačí pouze zmáčknout tento talířek. Jednoduché a skutečně funkční, bez snížení bezpečnostního významu patek vidlice. Přední kolo tedy zůstává po složení kola samostatné, s čímž je nutné počítat, a je dobré jej k rámu přichytit třeba pomocí řemínků z klipsen.
Celková velikost takto rozloženého kola je logicky větší než u nejběžnějších dvacítkových skládaček, oproti nimž však tento bike nabídne skutečně plnohodnotnou jízdu i mimo asfalt. Pokud by někdo chtěl ještě redukovat přepravní rozměry a vylepšit kompaktní tvar, může doplnit sklopné pedály. Zvlášť na pravé klice by se podle nás hodil.
Montague Paratrooper Pro dokládá, že i při skládací koncepci může být bike jízdně plnohodnotný, což rozhodně chválíme. Osobně bychom si však možná připlatili zanedbatelných šest tisíc korun na model Paratrooper Highline, který již má 27,5" kola, vidlici Rock Shox XC30 a hydraulické kotoučovky. I bez nich se však dá fungovat...
Plusy: promyšlený mechanismus skládání rámu i nosiče, tuhost rámu, plnohodnotná jízda i v terénu
Minusy: levnější páky a brzdy
Rám: Alu 7005, Direct Connect
Vidlice: SR Suntour XCM, 100 mm, lockout
Kliky: SR Suntour XCT 22 / 32 / 44
Brzdy: Promax mech. kotoučové, 160 mm
Řazení: Shimano ST-EF65
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Acera
Kazeta: Shimano 11-32 (9)
Náboje: Formula
Ráfky: Jalco XCO 22
Pláště: Kenda Kozmik Pro 1,95"
Řídítka: Montague alu
Představec: Montague alu
Sedlovka: Montague alu
Sedlo: Montague
Hmotnost: 15,25 kg (vel. 20", s pedály)
Cena: 33 900 Kč
Když značka Ghost přišla s novinkou Asket, rovnou pro ni vytvořila samostatnou kategorii „hardtrail", a tohle spojení dvou slov přesně…
Jestli patří kola některé domácí značky mezi ta, na něž nenarazíte na každém rohu, pak to stoprocentně platí o strojích Vautron. Modelová…