Značka Topeak patří ke králům multifunkčních nástrojů a jejich miniaturizace, případně chytrému umístění někam na kolo, což dokládá řada Ninja. Nicméně i o něco jednodušší a praktičtější nářadí umí nabídnout v provedení, které se vměstná do batohu a zachrání jezdce v případě technických problémů.
Gola sadu s ráčnou a nástrčkovými klíči musí mít doma každý správný mechanik, protože bez ní jen těžko pořádně dotáhnete čepy zadní stavby, objímku řídítek či představec. Tedy pokud nechcete kroutit donekonečna jediným imbusem. Samozřejmě bychom to mohli rozvést ještě na nutnost momentového klíče, ale to už odbíháme od tématu. Topeak Ratchet Rocket Lite DX je totiž zmenšeninou obousměrné ráčny a nástrčných klíčů, kterou lze, díky praktickému obalu, vzít i na vyjížďku. Celé nářadí váží 155 gramů a zabalené měří 63x120x20 mm, takže v batohu nebo objemnější brašničce nezabere moc místa.
Základem je mini ráčna s délkou 90 mm, u níž lze obousměrně přepínat volný chod stejně jako u běžné ráčny. Do ráčny pasuje 60 mm dlouhý nástavec pro 1/4“ nástrčné klíče, které jsou součástí balení. Jde o imbusy 2, 2,5, 3, 4, 5, 6 či 8 mm nebo křížový šroubovák či torxy T10 a T25. Všechny tyto klíče lze nasunout i přímo do ráčny bez nástavce, ale s ním je práce přece jen o něco lepší kvůli prostoru. Dokonce i opačný konec ráčny, tedy rukojeť, má vstup pro všechny tyto klíče, navíc magneticky jištěný, takže třeba pro dotažení klik 8mm imbusem lze vytvořit delší páku využitím nástavce jako prodloužení rukojeti. Samozřejmě, že vše je nutné brát s ohledem na rozměry jako nářadí pro nejnutnější opravy na cestě, tedy co se týče dotažení extrémní silou, jako v případě klik. Na spoje představce a řídítek či šrouby zadní stavby není nutná velká síla, takže tady nářadí určitě nikdo nestrhne. A nebyl by to Topeak, aby v sadě chyběly montpáky, takže dvojice těchto plastových pomocníků má místo hned vedle nástavce. Ráčna totiž drží ve vlastním plastikovém „doku“, takže se za jízdy nemá z obalu co uvolnit, protože ráčna kryje nástrčkové klíče a nástavec má rovněž vlastní poutko.
Za 899 korun možná nebude tohle nářadí snem honičů gramů a multifunkčnosti s miniaturizací dohromady, ale jako nářadí pro skupinku jezdců na delší výjezdy, ať už do batohu či do auta pro seřízení před jízdou či servis po ní, je to velice funkční kousek.
(už)
Na kole zažijeme málo tak nepříjemných chvilek, jako když uslyšíme uprostřed lesa nebo na silnici za městem zlověstné zasyčení. Defekt!…
Přiznejme si, že zásoba starých triček, použitelných při servisu kola v dílně na otírání starého maziva nebo špinavých rukou, není…